Voordelen Nadelen

Aantrekkelijke aanschaf- en leaseprijs

Rijeigenschappen

Zeer lage laadvloer

Lange garantie (7 jaar)

Geen derde zitplaats voorin

Trekgewicht nog beperkt (750 kg)

Doorgang schuifdeur niet groot genoeg voor een pallet

Hinderlijk geplaatste deurstop laadruimte

Onlangs mocht ik eindelijk achter het stuur kruipen van de gloednieuwe Kia PV5, Kia’s eerste volledig elektrische bestelauto. Om eerlijk te zijn heb ik hier ook lang naar uit gekeken. Een jaar eerder konden we op de IAA In Hannover de auto al in het echt zien, maar nu is het dan eindelijk zover. In de mooie heuvels van Spanje achter het stuur van een bestelauto waar ik veel van verwacht.

 De reden dat ik dat doe is meerledig. Enerzijds is er het merk, waarvan ik weet dat het al jaren de ambitie heeft om een bedrijfswagenlijn aan het gamma toe te voegen. Overigens heeft die ambitie een behoorlijk Nederlands sausje en dat vertaalt zich door naar wat je hieronder kunt lezen. Anderzijds de aanschafprijs en de EV-specificaties waarmee ze het overstappen naar elektrisch wel heel eenvoudig maken. De PV5 is namelijk stukken goedkoper dan de elektrische bestelauto’s van de andere merken. De Nederlander Sjoerd Knipping, COO van Kia Europa en een van de aanjagers om bestelauto’s te gaan bouwen vertelde in een interview dat ze vooral de strijd aan gaan met diesel. Jammer voor de andere merken, maar ik denk dat met deze bestelauto -die ergens tussen het compacte en het middelgrote segment zit- dat nog waar gaat maken ook.

Daarvoor heb je wel meer nodig dan enkel een bedrijfswagen die alle vakjes kan afvinken. Neem ook de omstandigheden waar ondernemers momenteel mee zitten. Diesel is vanwege de BPM veel te duur geworden. Opdrachtgevers kijken mee over de duurzaamheid van het wagenpark en zo’n beetje iedere onderneming dient min of meer maatschappelijk te ondernemen. Voeg daar nog de bekende ZE-zones aan toe en het plaatje is compleet. Waarom dan de Kia PV5? Omdat deze besteller, het overstappen van diesel naar elektrisch wel heel eenvoudig maakt. Beter gezegd. Deze bestelauto vinkt alle vakjes af.

Vakje 1: TCO

Van alle 9 vakjes is dit toch wel eens van de meest belangrijke aspecten aan een bedrijfswagen ongeacht motorisering of het formaat van de auto. De afkorting TCO staat voor Total cost of ownership. De total kosten. Naast afschrijving is er nog brandstof of elektrische energie, onderhoud, banden en nog wat posten die deze totale kosten beïnvloeden. Dat wil zeggen dat het begrip kosten wat verder gaan dan enkel de aanschafwaarde. In het geval van de PV5 kunnen we rustig zeggen dat deze bijzonder gunstig geprijsd is. Voeg daar de hoge restwaarde en natuurlijk de garantie aan toe en je zult zien dat de maandelijkse kosten op zijn minst scherp te noemen zijn. In een vergelijk dat we voor de verkiezing bestelauto van het jaar 2026 hebben gemaakt komen de maandelijkse leasekosten heel gunstig uit de bus. Zelfs ten opzichte van concurrenten in het compacte segment. Dat is opmerkelijk omdat in het vergelijk zelfs is uitgegaan van de grootse accu van 71,2 kWh in de PV5. Meer laadvolume, meer actieradius tegen lagere kosten. Leasecalculaties zijn net als de bedrijfswagen zelf maatwerk en dus geen universele waarheid dat ze altijd goedkoper zijn. Het verdient zeker aanbeveling om er eens een paar op te vragen. De prijsopbouw van de Kia PV5 Cargo L2H1 excl. BTW/BPM (mei 2025) is als volgt:

Accu

Uitvoering

Actieradius (WLTP)

Netto catalogusprijs excl. BTW/BPM

51,5 kWh

Essential

297 km

€ 31.120

51,5 kWh

Plus

297 km

€ 32.370

51,5 kWh

Elite

297 km

€ 34.120

51,5 kWh

Elite Executive

297 km

€ 35.020

71,2 kWh

Essential

416 km

€ 34.420

71,2 kWh

Plus

416 km

€ 35.670

71,2 kWh

Elite

416 km

€ 37.420

71,2 kWh

Elite Executive

416 km

€ 38.320

Opties (excl. BTW):

  • Metallic lak: € 650
  • Extra schuifdeur bestuurderszijde: € 425
  • Warmtepomp + Digital Key (niet bij Essential): € 1.250

Vakje 2: rijgedrag en lading

Natuurlijk is rijgedrag onder alle omstandigheden een belangrijke factor. Nou, dat vakje kun je gerust afvinken. Al vanaf de eerste meters voelt de PV5 aan als een personenauto, zelfs wanneer deze zwaar beladen is (in de test reed ik met ruim 400 kg lading). De besturing is precies en direct en zelfs in scherpe bochten merk ik nauwelijks iets van het gewicht in de laadruimte. Bij remmen merkte ik dat de auto flink remenergie terugwint, waarbij ik via schakelflippers vier standen voor regeneratief remmen kan instellen. We hebben het zelf niet goed genoeg kunnen testen, maar ook deze bestelauto stopt volgens Kia tot volledige stilstand. Juist bij veel stadkilometers mag je dit wel zien als een must have voor elektrische bestelauto’s. Een andere factor is toch wel de wenbaarheid. Dat zit in het geval van de PV5 wel snor. Zowel de lengte 1 als de lengte 2 hebben een draaicirkel van slechts 11 meter. Daarmee geeft hij menig personenauto nog het nakijken.

Vakje 3: voor de chauffeur

Ook die kun je afvinken. Het interieur van de PV5 ademt het karakter van een ruime personenauto. Kia rust de bestelauto uit met meerdere grote, heldere schermen. Achter het stuur een digitaal 7,5 inch infotainmentscherm dat Kia het “Supervision Cluster’ noemt. Deze geeft vooral de nodige informatie op functionele wijze. In het midden meet het touchscreen 12,9 inch. Kia voorziet het systeem van Android Automotive. Het navigatiesysteem weet hoe vol de accu is en plant automatisch een snellaadstop als de ingestelde afstand groter is dan de resterende actieradius. Dat lijkt een luxe meer voor personenauto’s, maar juist voor bedrijfswagens onmisbaar. Juist bedrijfswagens moeten er voor de chauffeur zijn en niet andersom.

Er is geen derde zitplaats voorin, maar dat levert extra opbergruimte en twee comfortabele stoelen op. Linksboven op het dashboard zit een opbergvak waar je een klemboard in kwijt kunt. Voor onderweg zijn er drie rijmodi: Normaal, Eco en Snow. De knop om die in te schakelen zit midden op het stuur onder de airbag.

Vakje 4: prestaties en aandrijving

De PV5 uit onze test is voorwiel aangedreven, met een vermogen van 163 pk en 250 Nm koppel. De Cargo-uitvoering accelereert in ongeveer 12,4 seconden van 0 naar 100 km/h (met de 71,2 kWh accu). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 135 km/u.

Onderdeel

51,5 kWh

71,2 kWh

Vermogen

89,4 kW/ 121 pk

120 kW/ 163 pk

Koppel

250 Nm

250 Nm

0–100 km/u

16,2 s

12,4 s

Topsnelheid

135 km/u

135 km/u

Actieradius (WLTP)

±297 km

±416 km

AC-laden

11 kW (4–7 uur)

11 kW (4–7 uur)

DC-snelladen

150 kW

150 kW

Aandrijving

Vooras

Vooras

Vakje 5: Accu, actieradius en opladen

Een vaak gehoord bezwaar van ondernemers die op de vooravond staan om over te stappen. Een elektrische aandrijving kent genoeg voordelen, maar ook een paar nadelen. De PV5 komt aardig in de buurt van wat een diesel ook kan. Uiteindelijk komen er drie accugroottes beschikbaar: 43,3 kWh (die wat later komt), een 51,5 kWh en een 71,2 kWh waar wij mee reden. Met de grootste accu haal je volgens de WLTP-norm 416 km actieradius. Laden op de zaak of thuis gaat vlot: Momenteel is dat 11 kW AC. In een nacht is zelfs de grootste accu weer helemaal opgeladen voor de volgende 400 kilometer. Op termijn voegt Kia nog een 22 kW AC-omvormer toe. Het grote voordeel van die optie is dat je relatief snel weer actieradius kunt toevoegen zonder enorme investeringen te hoeven doen in dure laadpalen.

Toch meer dan die 400 kilometer? Geen probleem. Onderweg kun je bij snellaadstations met een vermogen van 150 kW (DC) laden. In 30 minuten laad je van 10 naar 80%. Na een rustpauze van 30 minuten kun je weer 320 km afleggen.

Vakje 6: Laadruimte, laadvermogen en trekgewicht

De PV5 heeft in zijn segment een flink formaat laadruimte. De laadvloerhoogte is extreem laag (slechts 419 mm). Dat is een hoogte die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Kia speciaal voor deze bestelauto een platform ontwikkeld, genaamd E-GMP-S. Ze hebben dus niet een bestaand platform van en personenauto gebruikt. Dat kan ook niet, gezien het gewicht wat de besteller mee moet torsen.

De laadruimte in de verlengde versie meet 2.255 mm, de breedte is 1.330 mm tussen de wielkasten en de hoogte is 1.520 mm, goed voor 4,4 m³. In de verlengde uitvoering in combinatie met de grote accu kun je dan 690 kg meenemen. In het geval van de kleinere accu kom je op 790 kg aan laadvermogen.

Technische specificaties:

PV5 Cargo L2H1

PV5 Passenger 5-zits

Lengte

4.695 mm

4.695 mm

Breedte

1.850 mm

1.895 mm

Hoogte

1.923 mm

1.923 mm

Wielbasis

2.995 mm

2.995 mm

Laadruimte volume

4,42 m³

2.300 L

Laadvloerhoogte

419 mm

633 mm

Laadvermogen

865 kg / 765 kg

610 kg / 530 kg

Trekgewicht

750 kg

1.500 kg (71,2 kWh)

De Cargo-versie mag nu 750 kg geremd trekken. Kia heeft aangekondigd dat er een 1.500 kg-versie komt voor de Cargo, net als nu al kan bij de Passenger het geval is.

De PV5 is voorzien van schuifdeuren en we kregen zelfs een demonstratie van het in- en uitladen van de achterste van de twee pallets. Toen was het wel duidelijk dat de voorste pallet onmogelijk via de smalle schuifdeuren uitgeladen kon worden. In dat kader valt de PV5 in de compacte klasse. Die mogelijkheid mag je enkel verwachten bij een middelgrote bestelauto zoals de Ford Transit Custom. De meest directe concurrent Volkswagens ID. Buzz heeft ook een schuifdeuropening die niet breed genoeg is om europallets zijdelings uit te laden.

De deurstop zit onhandig laag en precies in de doorgang. Wie snel iets naar binnen tilt, loopt er bijna gegarandeerd tegenaan. Het is een onpraktische plek die je bij intensief gebruik al snel gaat ergeren.

Vakje 7: V2L en e-PTO’s

Moet er onderweg gereedschap worden opgeladen? De Kia PV5 heeft standaard een Vehicle-to-Load-functie (V2L). Via de aansluitingen in de laadruimte kun je elektrisch gereedschap, laptops en andere apparaten direct van stroom voorzien. Daarnaast komt Kia met een elektrische PTO (e-PTO), waarmee de PV5 ook zwaardere apparatuur kan aandrijven, zoals koelunits of compressoren.

Vakje 8: garantie

De standaard garantie van zeven jaar of 150.000 km geeft vertrouwen en houdt de restwaarde hoog.

Vakje 9: wagenparkbeheer

Kia gelooft in een open source voor de gegevens uit de auto. Dat wil dus zeggen dat je als wagenparkbeheerder de data uit PV5 kunt gebruiken op je bestaande beheersoftware. Dankzij het PLEOS-systeem kunnen wagenparkbeheerders realtime gegevens uitlezen en onderhoud slim plannen.

Ook is de bestelauto leverbaar met een digitale sleutel, zodat fysieke sleutels verleden tijd zijn. Bestuurders (maximaal 20 per auto) kunnen hun smartphone gebruiken om het voertuig te ontgrendelen en te starten. Via de Kia-app kunnen ook tijdelijke of permanente toegangsrechten worden gedeeld met collega’s of medewerkers. De Digital Key werkt via NFC en UWB, waardoor de auto automatisch herkent wie er nadert en de juiste instellingen activeert, zoals stoelpositie en klimaatregeling. Dit maakt het beheer van meerdere voertuigen eenvoudiger en verhoogt het gebruiksgemak voor iedere bestuurder.

Vergelijking en marktpositie

Onze test was te kort om een volledig beeld te kunnen geven. Wat we wel kunnen doen is een statisch vergelijk maken met de concurrentie. Die is heel bijzonder gezien zijn aanschafprijs en technische specificaties. De Volkswagen ID. Buzz is qua maatvoering en rijbereik de belangrijkste concurrent, maar aanzienlijk duurder. Bestellers in dezelfde prijscategorie, zoals de Renault Kangoo en Opel Combo hebben minder laadvolume en ook een veel kleinere accu. Alleen op het gebied van trekgewicht moet de PV5 zijn meerdere in de Renault Kangoo, Nissan Townstar en Mercedes Citan erkennen. De Ford Transit Courier komt in ons leasevergelijk net wat gunstig uit de bus, maar kan zich eveneens niet meten met het formaat accu en rijbereik.

Kia PV7 in 2027 en de PV9 in 2029

Mocht de laadruimte en het laadvermogen niet voldoende zijn; Kia komt in 2027 met de PV7 en in 2029 met de PV9. Of de benaming en het introductiejaar een verband zijn willen ze bij Kia niet zeggen. Wat we wel weten is dat we op bedrijfswagengebied nog veel meer kunnen verwachten.

Conclusie

De Kia PV5 is meer dan zomaar een elektrische bestelauto. Hij rijdt comfortabel, voelt volwassen aan en heeft een interieur dat je eerder in een personenauto verwacht. Dankzij de extreem lage laadvloer en de ruime laadruimte is hij bijzonder praktisch voor diverse sectoren. Van pakketbezorgingen tot installatietechniek. Je kunt de besteller met allerlei conversies aanpassen, zodat hij geschikt is voor diverse werkzaamheden.De lange garantie en de software voor wagenparkbeheer maken hem ook aantrekkelijk voor leasemaatschappijen en fleetowners. Als straks de hogere trekgewichten beschikbaar komen, is dit model helemaal klaar om de dieselbus van zijn troon te stoten. Voor mij is het duidelijk: de PV5 heeft alle vinkjes om een succes te worden op de Nederlandse markt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *