Ik ga op vakantie en neem mee… een Mazda CX-80. Zoals elk jaar maakt de caravan van de familie Van Dam flink wat kilometers richting zuidelijk Frankrijk. Een goed trekpaard wordt dan uitgekozen om te kijken of die combinatie een goede is. Dit jaar is dat de Mazda CX-80 PHEV Homura Plus. De nieuwste Plug-In Hybride van Mazda met een geremd trekgewicht van maximaal 2.500 kg. Aangezien de Mazda CX-5 meerdere jaren trekauto van het jaar is geworden en dat de CX-80 ook nog stuk(jes) elektrisch kan rijden, maakt dat we nieuwsgierig zijn naar zijn kwaliteiten.

Het trekpaard

Een luxe Plug-In Hybride Mazda met maximaal 327 pk is wat er voor de caravan hangt. Dit gecombineerd met vierwielaandrijving, althans. In basis is de CX-80 achterwielaangedreven, maar helpen de voorwielen als het moet. Indien je de ‘towing modus’ selecteert, is hij altijd vierwielaangedreven en blijft hij wat hoger in de toeren hangen. Eerlijk gezegd hebben we deze modus niet hoeven te gebruiken. Alleen uit voorzorg bij een steile helling heb ik hem een keer geselecteerd. Qua motorisering staat in de Nederlandse prijslijst alleen deze 2,5 cilinder 4-cilinder PHEV, waarbij de brandstofmotor 192 pk levert en de elektromotor 175 pk die gekoppeld is aan een 17,8 kWh accu waarmee op papier (WLTP) 60 km gereden kan worden. In de praktijk is dat eerder 50 km.

De Homura Plus uitvoering is sowieso de meeste luxe uitvoering. Je hebt ook nog de Takumi Plus en het verschil tussen deze twee is een keuze tussen sportief of elegant. Onze Homura, wat vlam betekent, is het sportieve broertje met zwarte exterieuraccenten, velgen, spiegels en een honingraatgrille en zwart lederen bekleding. De Takumi, wat vakmanschap betekent, is de meer elegante broer met meer chrome, spiegels in carrosseriekleur en wit lederen bekleding. Qua uitrusting

Onze Homura Plus is voorzien van Melting Copper. In combinatie met de zwarte accenten en velgen vind ik hem er persoonlijk goed uit zien. Overigens deelde niet iedereen die mening. De CX-80 heeft de herkenbare Mazda-neus die op vele modellen van het Japanse merk te zien is. Deze designtaal wordt door Mazda Kodo genoemd, wat Soul of Motion heet. De meeste gelijkenis heeft hij nog met de CX-60, waarbij je toch wel een kenner moet zijn om de CX-60 en CX-80 van elkaar te kunnen onderscheiden. Deze CX-80 was trouwens voorzien van een 7-zits configuratie (met bank in het midden), waar de hele familie blij van werd. Er is ook een versie twee captain chairs op de middelste zitrij, maar omdat enkele familieleden een tijdelijke blessure hadden zijn we hier content mee. De bank wordt regelmatig gebruikt om onderweg even goed op te liggen. De toegang tot de achterbank is overigens top. Achterportieren kunnen 90 graden open.

Voordat we gaan

Enkele dagen voor vertrek staat de Maz.. (koosnaam) al op de oprit. Altijd fijn, want het is je metgezel voor een kleine maand, dus die kennismaking is belangrijk. Een goede verbruiksmeting hoort daar ook bij, maar dat was toch wat lastig. De accu was volledig opgeladen toen we hem ophaalden, wat moet resulteren in 60 kilometer actieradius. De enkele rit was namelijk 110 kilometer waarvan de helft dus elektrisch gereden wordt. Op de boordcomputer zien we een brandstofverbruik 1 liter op 20 kilometer en een elektrisch verbruik van 11 kWh op 100 kilometer. Van collega’s weten we dat het praktijkverbruik enkel op benzine 1 op 13,5 is en dat je enkel op de accu 56 kilometer ver kunt rijden. Later meer over het praktijk verbruik met de caravan.

Doordat de 80 al enkele dagen voor onze neus klaar stond, werd hij al flink bepakt en bezakt. Met de derde zitrij heb je achterin 566 tot 687 liter tot je beschikking. Die variatie is er omdat je de middelste zitrij over 12 centimeter kunt verschuiven. Met opgeklapte derde zitrij heb je nog steeds 258 liter om vol te stouwen. In ons geval wordt de helft van de derde zitrij omgeklapt en de middelste zitrij iets naar voren geschoven. Zoon en dochter hebben dan hun eigen zitij. Maar nog steeds heb je dan meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. De wielbasis is daar mede debet aan. Wel is de transmissietunnel nog aanwezig, waardoor je niet het vlakke vloergevoel ervaart. Wel heeft elke zitplek voldoende ruimte voor een waterfles en zijn er meer dan genoeg USB-C oplaadpunten. Ook voorin voldoende aflegplek. Daarnaast hebben we voor de reis ook maar liefst drie navigatiesystemen tot onze beschikking. Uiteraard het af-fabriek Mazdasysteem, Google Maps via Android Auto en een speciale TomTom Go Camper Max (ook instelbaar voor een caravan). Drie verschillende systemen, waar we na ervaring toch écht de voorkeur geven aan de externe TomTom Go Camper voor als je met een caravan op pad gaat. Deze houdt rekening met de lengte, breedte en gewicht van de auto en adviseert op basis daarvan de juiste wegen. Met Google Maps stonden we een keer voor een tunnel waar we niet doorheen konden. Weg vertrouwen in Google Maps, zolang we met een caravan rijden. De Mazda CX-80 is uitgerust met het geavanceerde Mazda Connect™ navigatiesysteem. De navigatiesoftware/ SD-kaart waar Mazda mee werkt komt van Micwave Telenaf. En heeft als grote voordeel dat je het op de achtergrond kan laten draaien terwijl je ook met Google Maps op Android Auto werkt. Wel moet je bij het Mazda-systeem aan de draaiknop zitten om de bestemming in te voeren. Het went snel, maar geeft je niet het gevoel van up-to-date zijn, terwijl hij dat wel is. Je kunt namelijk ook je spraakcommando inspreken na het indrukken van de ‘talk’ knop. Het is even wennen in het touchscreen tijdperk, maar wat schetst onze verbazing. We dachten dat het Mazda infotainment geen ‘touch’ aan kan,  maar bij Google Maps én in stilstand reageert het scherm wél op je vingeraanrakingen. Magie!

Rijden als aan een elastiek

In het vooronder ligt een 2,5 liter 4-cilinder die 192 pk levert. Tezamen met de elektromotor van 175 pk is dat 327 pk. Meer dan voldoende voor een caravan, maar… de elektromotor drijft niet rechtstreeks de as / wielen aan. Het is echt één systeem de brandstofmotor en elektromotor. Nadat zij moeten samenwerken gaat het vermogen van brandstofmotor en elektromotor pas naar de versnellingsbak die de wielen aandrijft. Daardoor hikt de CX-80 soms als je plotseling een versnelling vraagt. Andere hybride auto’s reageren direct op gaspedaal bewegingen omdat de elektromotor rechtstreeks een as aandrijft. Op het moment dat je er, in ons geval een 1.500 kg zware, caravan achter hebt hangen dan verandert zijn karakter. Waar het bij de situatie zonder caravan soms op een elastiek lijkt, hij moet even op spanning gebracht worden en dan pas schiet hij vooruit, staat de CX-80 elastiek met caravan altijd op spanning. Al vraag je maar een beetje of veel vermogen, hij reageert direct. Met caravan rijdt hij dus eigenlijk lekkerder. Geen enkel moment hebben een gebrek aan vermogen of grip ervaren. In de Towing modus kun je dus de vierwielaandrijving permanent aan zetten, maar die behoefte hebben we niet gehad. Bijkomend voordeel is dat hij iets minder brandstof verbruikt.

Voor wat betreft het verbruik. Hierboven hebben we het verbruik zonder caravan al beschreven. Met caravan, dus 1.500 kg wat niet aerodynamisch is achter je auto, brengt een flink hoger verbruik te weeg. Op 1 liter brandstof kom je 8,5 kilometer ver, met onze caravan althans. De elektrische actieradius verdwijnt niet als sneeuw voor de zon. De CX-80 is namelijk intelligent genoeg om te weten wanneer je op de snelweg rijdt en het aanspreken van de elektromotor niet rendabel is. De brandstofmotor springt op de snelweg lekker aan, wat gunstiger is. Doordat je keuze hebt uit maar liefst 8 versnellingen daalt het verbruik op de snelweg. In de EV-stand kun je wel wat spelen met de keuze voor wel of niet elektrisch.

De elektromotor zorgt voor wat ondersteuning bij de momenten dat het benzinemotor het zwaar heeft. Denk aan het optrekken bij een stoplicht. Als je moet afremmen, dan draait de elektromotor de andere kant op en genereert hij stroom om de accu bij te laden. Dat laatste doet hij wel, maar is niet zijn beste party trick. Regelmatig zat het regeneratieve vermogen namelijk tegen het maximum aan. Dus dat je niet meer kunt regenereren. Dat zorgt een gevoel van; zonde dat ik die stroom niet in mijn accu heb kunnen laten vloeien. Weggegooide stroom.

Veel min/verbeterpuntjes hebben we niet kunnen ontdekken. Wel een zeer positief punt, dat de Maz met caravan echt als een blok op de weg ligt. Niet eerder heb ik zo gemakkelijk (relatief) hard kunnen rijden. Ongemerkt kwam ik snel aan de 100+ km/u. Snel de cruise control weer op 95 km/u gezet. Dat is voor mij hard zat met een caravan er achter. Overigens mag je in Frankrijk zelfs 130 km/u rijden met een aanhanger/caravan. Tja…

Praktische zaken

Leuk, dat een auto goed rijdt er goed uitziet en ruim is, maar praktische (on)benulligheden kunnen het verschil maken tussen ware liefde en irritatie. Bij de CX-80 is het letterlijk een grote plus, dat hij zo ruim is. Op de derde zitrij kunnen kinderen tot 10 jaar zeker goed zitten. Ouder misschien ook, maar zo oud zijn onze kinderen nog niet. Met die derde zitrij omhoog geklapt is er nog steeds 258 liter beschikbaar. Dat is indrukwekkend, maar ook weer niet vreemd gezien zijn lengte. In de bagageruimte zijn er ook stopcontact aansluitingen. Optioneel zelfs met 1.500 watt vermogen voor krachtigere apparaten.

Dat de portieren haaks open kunnen, is ideaal. Je gaat je afvragen waarom niet elke auto dat heeft. De portiervakken zijn ook groot genoeg voor drinkflessen, en oplaadpunten voor tablets/telefoons zijn er ook genoeg. Allemaal USB-C overigens. Weet trouwens dat je de CX-80 optioneel ook met een luxe middenconsole kan laten uitrusten tussen twee captain chairs die zich op de middenconsole begeven. Uitgerust in wit leder ziet het er overigens wel erg luxe of fout uit. Op de achterbank heb je wel te maken met een dikke transmissietunnel om de achterwielen aan te drijven. De middenconsole begint uiteraard, al voorin met een groot opbergvak en bekerhouders. Het hout op de middenconsole ziet er meer dan keurig uit. De automaathendel is soms wel vervelend. Je kunt de Maz namelijk uitschakelen terwijl de pook niet in P staat. Daardoor heb ik regelmatig gehad dat ik de 80 niet gestart kreeg, omdat de pook niet in zijn P stond.

De stoelventilatie was tijdens onze zomervakantie ideaal! De achterbank kan alleen verwarmd worden, wat we overigens niet geprobeerd hebben. De dak kon open, maar uiteindelijk hebben we dat niet hoeven doen. Vroegah, in de tijd met geen of niet zulke goede airco’s was die behoefte groter. Heden ten dage is de functie van licht toevoegen aan het (veelal zwarte) interieur belangrijker.

Bijtanken hoefde weinig. Niet dat hij een zuinigheidswonder is, het is ook echt geen slurper, maar de tankinhoud was maar liefst 70 liter groot. Dat komt overeen met een kleine 600 km actieradius met onze caravan achter de Maz. Waar we vorig jaar te nauwer nood in Luxemburg aankwamen met een Nissan X-trail e-Power voor onze eerste én goedkope tankbeurt, hadden we nu meer dan genoeg actieradius over. Je krijgt wel weer even een ouderwets gevoel als je met een knopje in het interieur de tankklep moet openen. De tankklep werkt niet op de centrale deurvergrendeling. Dat, terwijl de laadklep hier wel op werkt. Opvallend genoeg is de snellaadmogelijkheid achter de laadklep wel aanwezig, maar niet mogelijk. Het lijkt alsof de voorbereidingen hiervoor getroffen zijn, maar het klepje afgeplakt. Mazda bevestigde ons dat we deze functie niet hoeven te verwachten op een PHEV. De rubberen afdekdop op de laadpoort had ook niet gehoeven. Nu is het een extra handeling én je kunt hem vergeten er op te plaatsen. De oplaadkwaliteiten zijn keurig op niveau. Met maximaal 7,2 kW op 2 fasen kun je hem opladen. Overigens zien we wel drie fasenpinnen, waarbij er één dus voor de sier zit. Je kunt zelfs het maximum laadniveau van de accu opgeven per 10%. Lijkt overdreven voor een PHEV, maar een accu tot 80% opladen is altijd goed voor het behoudt. Je wilt niet de accu vroegtijdig moeten vervangen.

Conclusie: Mazda CX-80 als ideale reisauto?

De CX-80 voelt zich het meest op het gemak als reisauto, of als weekendauto. Om elke dag alleen in te rijden naar kantoor voelt qua overvloedige ruimte wat overdreven, maar lekker is het wel. Elke dag kun je van zijn comfort en ruimte genieten. Mét caravan staat de aandrijflijn lekker op spanning. Hij lijkt te zijn gemaakt voor (middel)grote caravans. Enkele momenten herinnert de Maz je er aan dat hij niet perse met elke futuristische trend mee wil gaan, waarbij je terug kunt vallen op bewezen en beproefde techniek. Soms jammer, maar meestal fijn. Het is wel jammer dat we de 80 weer hebben moeten inleveren, het huiselijke gevoel van de auto laat je achter bij de Mazda dealer, maar je weet dat je hem afgeeft zodat hij met een nieuwe familie mooie herinneringen kan maken. Daar is hij namelijk goed in.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Bob Bevelander schreef:

    Ik heb nu nog een CX-60. Ook ik was zeer tevreden over de caravan trek eigenschappen en ook de CX-60 rijdt eigenlijk beter met dan zonder caravan. We hebben er in de Pyreneeën, op de Franse autobaan en in de Ardennen mee gereden en niets dan lof voor de CX-60 als trekauto.
    Onze LMC 460 Musica woog ca. 1500 kg en was geen enkel probleem.
    De CX-60 is te koop…..

  2. Kees Heuzer schreef:

    Ik ben al geruime tijd op zoek naar een CX-60. Mooier zou zijn om die eerst uit te proberen met onze caravan: een Tbbert Da Vinci 460e van 1700 kg.
    Hoe en waar kun je je aanmelden om zo’n uitprobeersessie te mogen doen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *