De BMW iX begon een paar jaar geleden als de controversiële nieuwkomer in het BMW-gamma. Het uiterlijk was gedurfd, de reacties gemengd. Inmiddels heeft BMW de iX verfijnd en verbeterd. De xDrive60 is de krachtigste versie onder de M70 en dus de ideale kandidaat voor een langeafstandstest. Wij namen hem een week mee, inclusief een rit naar Parijs, en ontdekten hoe de iX zich houdt in de praktijk.

Voordelen Nadelen

Heerlijke reisauto

BMW’s navigatiesysteem

Achterwielbesturing

400-volt in deze klasse

Snelladen kan sneller

Ingehaald door de Neue Klasse

Eerste indruk

De facelift doet de iX zichtbaar goed. De enorme nieren aan de voorkant zijn iets subtieler geworden en de auto oogt als geheel meer in balans. Met zijn vijf meter lengte is het nog altijd een forse verschijning, maar hij straalt nu meer net wat meer harmonie uit. Laten we vooral niet vergeten dat het een facelift betreft. Het karakter van de iX is nog steeds aanwezig. 

Binnenin word je zoals je mag verwachten verwelkomd door een hoogwaardig interieur met veel ruimte. Met name de verdiepte achterbank ten opzichte van de C-stijlen geven dat premium gevoel voor de achterpassagiers. Alsof je in je chesterfield zit. Wat ook helpt is de afwezigheid van de transmissietunnel. Daardoor ontstaat er een vlakke vloer en veel ruimte voor de inzittenden. Het dashboard is vrij clean. BMW kiest ervoor om veel van de bedieningsknopen op de middenconsole te plaatsen en relatief weinig fysieke knoppen op het dashboard zelf. Het curved display loopt vloeiend over het dashboard en staat als het ware als een Tv-scherm op het dashboard gemonteerd.

Op pad: Parijs als test

We vertrokken op zondagmiddag richting Parijs, een afstand van iets meer dan vijfhonderd kilometer. Dit is precies waar een auto als de iX zich moet bewijzen. Al na de eerste kilometers merkten we al dat de ontwerpers met de iX lange afstanden in het achterhoofd hebben gehad. Er is nauwelijks windruis. Zelfs voor EV-begrippen is de stilte opvallend. Gek genoeg zijn de zijramen van de auto in tegenstelling tot het gelamineerde glas van het panoramadak niet voorzien van dubbele beglazing. Na wat surfen op wat fora zien we wel een paar keer geluiddempend glas bij de iX staan ofwel “acoustic glass”. Wat ze ermee bedoelen en hoe ze het hebben gedaan, geen idee. Als we ons dan eenmaal leker thuis voelen aandacht voor de rest van het interieur en de wegligging. De stoelen zijn zacht genoeg om uren achter elkaar te rijden en de luchtvering houdt de auto vlak, zelfs op minder strak asfalt. Je stapt na uren rijden nog fris uit. Met een druk op de knop kun je de massagefunctie van de stoelen activeren. Ook daarvoor zijn verschillende programma’s van activeren tot aan relaxen.

Op de snelweg is het navigatiesysteem een echte reisgenoot. Zodra je een bestemming invoert die verder weg ligt dan de actieradius, plant de auto zelf een laadstop in. Je ziet direct waar je moet stoppen, hoe lang en hoeveel procent je aankomt. Tijdens onze rit koos de iX een laadstation dat iets verder van de snelweg lag. Toen we er bijna waren, zagen we dat we er een flink stuk voor om moesten rijden. Daar hadden we op dat moment geen zin in. Doorrijden bleek geen enkel probleem: we hadden nog zo’n honderd kilometer over en het systeem rekende automatisch en razendsnel een nieuwe stop in, slechts twintig kilometer verderop. Dat geeft vertrouwen en laat zien hoe dynamisch het systeem meedenkt.

Prestaties: soepel en krachtig

De xDrive60 heeft twee motoren, samen goed voor 544 pk en 765 Nm. De sprint van nul naar honderd in 4,6 seconden is zowel indrukwekkend als misselijkmakend. Indrukwekkend omdat de SUV bijna 2600 kilo weegt. Misselijkmakend omdat de luchtvering en eigenlijk de hele auto daar niet voor bedoeld is. Alsof je een looping wilt maken met de Airbus A380. Toch is het niet alleen die brute kracht die indruk maakt. Juist de manier waarop de iX kracht levert maakt hem zo fijn. Het gaat allemaal vloeiend en zonder drama. Als je het gaspedaal dieper intrapt, schiet hij zonder aarzeling vooruit, maar het voelt nooit overdreven agressief.

Ook in bochten houdt de iX zich knap staande. Het gewicht is merkbaar, maar de combinatie van vierwielaandrijving, luchtvering en achterwielbesturing houdt hem strak op koers. Zelfs wanneer je wat meer ‘gas’ geeft, blijft hij voorspelbaar. Je merkt dat BMW veel aandacht heeft besteed aan het rijgedrag.

Laden en actieradius: praktijkervaring

De accu van ruim 109 kWh is goed voor een WLTP-bereik van meer dan vijfhonderd kilometer. In de praktijk kwamen we daar dicht bij in de buurt. Ondanks dat we het grootste deel van de tijd rond de 120 km/u reden met de airco aan, kwamen we uit op een verbruik van ongeveer 22 kWh per 100 kilometer. De routeplanner hield daar keurig rekening mee en we kwamen nooit onverwacht in de problemen.

Snelladen gaat door het 400-voltsysteem tot 195 kW. Dat is niet de hoogste waarde op de markt, maar door de accu voor te verwarmen zodra je een laadpunt als bestemming kiest, haal je in de praktijk vaak de maximale laadsnelheid. Van tien naar tachtig procent duurt ongeveer een half uur. Een koffiestop volstaat dus om weer honderden kilometers verder te kunnen.

Concurrentie

De Volvo EX90 is misschien wel de meest directe concurrent. Ook een grote, luxe SUV met veel aandacht voor veiligheid en comfort. Beide auto’s hebben een vergelijkbare actieradius, maar de Volvo is iets zwaarder en voelt iets meer als een gezinsauto. De BMW daarentegen geeft je meer het gevoel dat hij graag rijdt: de besturing is iets directer, de luchtvering wat minder wiegend. Waar de EX90 vooral inzet op rust en veiligheid, heeft de iX een vleugje dynamiek dat het rijden net wat leuker maakt.

Belangrijk verschil is de laadsnelheid. De iX gebruikt nog een 400 volt architectuur, terwijl de concurrentie steeds vaker (ook Volvo) overstapt op 800 volt. Daarmee kun je korter stoppen en meer energie in korte tijd laden. Voor nu redt de iX zich prima, maar de volgende stap is duidelijk en daar is BMW heel duidelijk over.

BMW introduceert op dit moment een nieuwe generatie elektrische modellen, die deze overstap naar 800 volt wél maken. Het eerste model dat we daarvan gaan zien is de nieuwe iX3. In ons artikel over de tweede generatie iX3 lees je alles over dit model. Het wordt de eerste SUV op het Neue Klasse-platform, met nieuwe cilindercellen, hogere laadsnelheden en een nog grotere actieradius. Daarmee verkort BMW de laadtijden tot zo’n twintig minuten van tien naar tachtig procent en zet het merk een belangrijke stap richting echte langeafstands-geschiktheid.

Conclusie

De BMW iX xDrive60 is een stille, ruime en comfortabele reisgenoot die je vertrouwen geeft. De routeplanner denkt actief mee, de laadtijden zijn goed voorspelbaar en de auto rijdt als een echte BMW: solide en met een vleugje dynamiek. De rit naar Parijs bevestigde dat je zonder zorgen grote afstanden aflegt en dat het systeem flexibel genoeg is om onderweg van plan te veranderen.

Wie vandaag een luxe elektrische SUV zoekt voor lange reizen kan met de iX prima uit de voeten. En wie alvast vooruitkijkt, ziet dat BMW met de Neue Klasse met een nog grotere actieradius klaar staat. Daar zal deze iX ondanks dat de iX3 twintig centimeter korter is, ongetwijfeld last van krijgen. Daardoor zullen klanten minder snel kiezen voor deze, terwijl het toch nog steeds een van de fijnst rijdende EV’s is.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *