De Opel Grandland Electric AWD is een belangrijke stap voor het merk: de eerste volledig elektrische Opel met vierwielaandrijving. Met 239 kW (325 pk), 509 Nm koppel en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden, laat hij direct zien dat prestaties op orde zijn. De actieradius ligt op maximaal 500 km (WLTP), opladen van 20 naar 80% duurt ongeveer 30 minuten, en het trekgewicht van 1.350 kg is bovengemiddeld voor een elektrische SUV.

Ruimte, comfort en grip onder alle omstandigheden

Comfort en praktisch gebruiksgemak zijn sterke punten. AGR-gecertificeerde stoelen, een 16-inch infotainmentscherm en draadloos opladen zorgen voor extra gebruiksgemak. Met tot 1.580 liter bagageruimte is de Grandland geschikt voor zowel lange reizen als dagelijks gebruik. Vier rijmodi – Normal, Eco, Sport en 4WD – passen de auto aan verschillende omstandigheden aan. In 4WD verdelen twee elektromotoren het vermogen continu over alle wielen. Dit verhoogt de stabiliteit, ook bij slecht wegdek of het trekken van een aanhanger.

De Frequency Selective Damping-technologie past de demping automatisch aan. Hierdoor verwerkt hij korte hobbels soepel en blijft hij bij hogere snelheden strak sturen. De aanhangwagenfunctie van het stabiliteitsprogramma voorkomt slingeren. Dat is in deze klasse niet vanzelfsprekend.

Grandland Electric AWD moet zich in Nederland nog bewijzen

De vraag is hoe dit model het in Nederland gaat doen. De huidige Grandland was nooit een grote verkooptopper. In een markt waar Tesla, Kia en Volvo veel aandacht trekken, moet Opel laten zien dat deze elektrische versie meer is dan een rationele keuze. De specificaties zijn sterk, maar uitstraling, merkpositionering en prijs zullen bepalen of de Grandland Electric AWD voet aan de grond krijgt.

Voor wie een ruime, comfortabele en capabele elektrische SUV zoekt met bovengemiddeld trekvermogen, is dit model zonder twijfel interessant. Maar pas als we weten hoe hij zich in de praktijk houdt – qua efficiëntie, laadprestaties en rijbeleving – kunnen we echt zeggen of Opel een concurrent voor de gevestigde EV-namen in huis heeft.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *