we hebben al eens gereden met de Mercedes SL63. Dat was de non-hybride, met twee joekels van turbo’s en 585 pk. Genoeg om je hoofd achterover te slaan en te genieten van het geluid. Echter Mercedes-AMG vond er meer uit te halen viel. Daarom rijden we in deze test met de Mercedes-AMG SL63 E-Performance.

Sterke punten:Zwakke punten:
Drama van de V8Deurhendels
Dat geluidIrritante cross-trafic-alert pieptoon
Mogelijkheid tot elektrisch rijden

Wat is de Mercedes SL63 E-Performance

Laten we beginnen met de olifant in de rijtest. Het hybride gedeelte. Is dat waar je direct aan denkt bij een sportwagen? Natuurlijk is dat afhankelijk van perspectief. Als je een lopende hiëroglief bent zal je wellicht denken van niet. Feit is dat als je in moderne tijden het meeste uit je auto wil halen je op elektrificatie over moet gaan. De elektrische motor is geplaatst op de achteras. Beter voor de gewichtsverdeling, het accupakket is “slechts” 6,1 kWh groot maar dat betekent vooral dat die tijdens het rijden ‘bijgetankt’ kan worden door de verbrandingsmotor. Waardoor je altijd het monstrueuze vermogen toe kan spreken.

Wat een plaatje is het. De lange lijn verbergen zich zoals altijd meer in het zwart maar de ‘heupen’ en ‘spieren’ komen nog altijd goed door. We raden een felle kleur aan, geel bijvoorbeeld. Maar ook in het zwart ga je een ongelofelijke hoeveelheid gedraaide nekken zien. Lang, laag, breed en agressief. Dat omschrijft de stijl van de Mercedes-AMG SL63 E-Performance. Daarin zijn we ook gelijk eerlijk in het feit dat het veel andere supersportwagens omschrijft. En dan geeft ons weer een mooie overgang in het volgende kopje.

In de basis deelt deze super-SL veel met de heilige drie-eenheid van een decennia geleden. Dat waren de Mclaren P1, Laferrari en Porsche 918 Spyder. Het absurde is dat het vermogen niet eens gigantisch ver van die legendarische auto’s ligt. Evenals de heilige-hybrides is dit systeem absoluut niet gemaakt om efficiënter te rijden. dat is in deze auto een neveneffect. Het doel is kracht en dat heeft die, in gigantische overvloed. De E-Performance kan tappen in zijn gecombineerde 816 pk en maar liefst 1420 Nm koppel(!). Laat dat maar even tot je bezinken.  Die heeft die door zijn bekende AMG-V8, vier liter, twee turbo’s die in de ‘V’ geplaatst zijn. Dat doen ze voor een snellere gasresponse en minder gewicht.

modern vergelijkingsmateriaal

Voor een actuele vergelijking kijken we vandaag de dag ook naar Engeland en Italië. Met name naar de Aston Martin Vanquish en Ferrari Dodici Cilindri (betekent: 12 cilinder)  beiden extreme auto’s hebben welliswaar een V12 onder de kap. Kijken we puur naar de cijfers dan zijn ze wel erg vergelijkbaar. Vermogencijfers diep in de 800 pk, de Mercedes heeft het minste maar met zijn gigantische koppel heeft die dan weer minimaal 420 Nm méér dan de Aston Martin. De Ferrari doet met die race niet eens mee omdat het een natuurlijk aangezogen V12 is komt er “maar” 678 Nm uit. Ook de meest bekende sprint ter wereld is een bijzonder vergelijkbare. Bij alle drie zit de geciteerde 0-100 sprint net onder, of iets boven de drie seconden. 2.9 in het geval van de Mercedes. Als het concurrerende supermarkten waren, dan hadden we het over prijsafspraken.

De drie titanen kunnen de hele dag cijfers wisselen. Maar grappig genoeg niet als het op prijs aankomt. Want de Mercedes is een flink stuk goedkoper. Of eigenlijk moeten we: “marginaal minder duur” zeggen. De Mercedes begint bij ruim 273.550 euro. Dat maakt het de duurste auto die ondergetekende ooit gereden heeft. Met een behoorlijke marge ook. De Aston en Ferrari krijg je pas vanaf €500.000 en €550.000 respectievelijk. Bijna het dubbele dus. Zelfs als je autoliefhebbers wiskunde gebruikt wordt het er niet beter op. Dat werkt zo: men neemt het verschil in prijs 273.550 – 500.000 = 226.450. Deel dat door vier (de hoeveelheid cilinders die concurrentie meer hebben). Dan kom je op een bedrag uit van €56.612,50 per cilinder(!) dat je meer betaald om een V12 in je koets te hebben.

Hoe rijdt de Mercedes-AMG SL63 E-Performance

Het is de maandag voor de NAVO top in Nederland. En wij zijn er vroeg bij in Den Haag, voor de liefhebber: daar halen we de Mercedes test-auto’s op. Die vergadering doet ons vrij weinig. We krijgen de sleutels en lopen naar de gitzwarte auto. Het rode contrasterende dak breekt het mooi op. Even een rondje eromheen lopen terwijl de deurhendels al uitgeklapt zijn. Het is alsof de auto vraagt: “kom op! Wanneer gaan we nou!” Als een Pitbull die het woord ‘wandelen’ gehoord heeft. We luisteren naar de Pitbull en stappen maar al te graag in.

We starten de motor, dat doet die in Comfort modus. En er is stilte. De SL63 start altijd op in elektrische modus, best een anticlimax eigenlijk. Maar we geven toe dat het een enorm voordeel heeft. Op het stuur zitten drie bijzondere knoppen bekend van een andere AMG die ik eerder gereden heb. We nemen draaischakelaar rechtsonder het stuur (we voelen ons als Michael Schumacher op dit punt). Draaien één keer naar rechts, we zitten in Sport modus en de V8 brult tot leven. Schakelen naar Drive en rijden weg van het Mercedes terrein. Bij het eerste het beste stoplicht dat we tegenkomen worden we stop gezet. Niet omdat we iets illegaals gedaan hebben, de Portugese delegatie van de NAVO top kwam even langs, nadat ze voorbij zijn gaf oom agent ons een duim omhoog en konden we doorrijden.

We rijden de snelweg op, op de invoegstrook drukken we het gaspedaal in zoals we normaal zouden doen in iedere andere auto. Deze handeling zorgt er voor twee dingen. Een diep respect voor de auto en diens capaciteiten. En het besef dat we binnen no-time sneller rijden dan in Nederland toegestaan is. Echt vol gas geven kan niet met de SL63. Andere weggebruikers kunnen daar onmogelijk op voorbereidt zijn. Tenzij je een professionele coureur bent, kan je dat zelfs als bestuurder niet. de acceleratie voelt niet eens als acceleratie. Meer alsof er een gat in de tijd geslagen wordt. Je krijgt een idee wat de astronauten van de Apollo missie doormaakte tijdens lancering. Het was Einstein die zei dat tijd relatief was. Had was de Mercedes SL63 E-Performance die me deed beseffen dat de overleden Duitser groot gelijk had.

Zonder pardon

Genoeg over de acceleratie. Want ook al kunnen we het ons amper voorstellen, er is veel meer aan de hand. Het onderstel is, zoals het hoort, adaptief. De demping is behalve in de comfort stand erg stoterig. Je voelt echt alles in de weg Comfort-modus strijkt het enigszins recht maar echt comfortabel wordt het nooit. Als je dat wil is de Maybach versie van de SL meer voor jouw. Deze is bedoeld om zo hard te gaan als joel Beukers zou willen zijn. ergens is het zonde, want als je een chassis hebt dat zó goed is als deze. Heb je helemaal geen harde demping nodig. Maar daarin moeten we toegeven dat het bij het perfect bij het karakter van de auto past. Agressief, zonder pardon en als je dat niet bevalt, dan is dat jouw probleem.

Voor een auto met zoveel elektrificatie erin verwerkt valt op hoe levendig het sturen is. Hoe meer je aan de rijmodi-schakelaar draait (tot en met racemodus) hoe zwaarder en strakker alles wordt. Daar zit een voordeel en een nadeel. In een model met dusdanige prestatie is het fijn als alles strak aanvoelt. maar als het té strak wordt kan de auto zichzelf tegenwerken. Met zijn 2195 kilogram is het geen lichtgewicht. In de Comfort-modus valt dat niet eens zo erg op. Maar zeker in Race heb je op een leuke weg goed door dat je ruim twee ton weegt. Vooral de Michelin banden hebben het dan zwaar. Maar eigenlijk merk je aan de hele auto dat het liever op de snelweg zit. Het is niet zo dat de auto geen bochten aankan. Vooral dat je je erg bewust bent van het gewicht. Zelfs 816 pk kan geen zijdelingse gewichtsverplaatsing verdoezelen.

hoe gaat het vermogen op het asfalt

dat gaat natuurlijk via de versnellingsbak. De versnellingsbak is sneller dan jij kan denken en verfijnder dan een Michelin-sterren restaurant. Het gebruik van de flippers aan het stuur is bijna telepathisch maar ook in de automatische modus gebeurt alles foutloos. De remmen zijn gigantische koolstof keramische schijven en is het enige wat de berg van vermogen in bedwang houdt. Als je sneller wil stoppen raden we aan dat je een boom opzoekt. Dan kom je sneller tot stilstand. Maar heeft waarschijnlijk ook een dramatisch effect op je gezicht.

Maar het is de V8 werkelijk alles overheerst. Het geluid is overweldigend, het vermogen angstaanjagend en het verbruik genoeg voor verschillende persoonlijke faillissementen. In drie dagen tijd hebben we ruim 180 liter brandstof af moeten nemen. Om een vergelijking te maken: Rijden met deze bolide is als een klein persoon op een urinoir, je loopt continue op je teentjes. Maar iedere keer dat je er zonder kleerscheuren uit komt ben je trots, voldaan en gelukkig.

Een rijdende droom?

Als klein jongetje had ik een verzameling modelauto’s. Op het hoogtepunt waren er dat zo’n 50 kleine modelletjes die overal in mijn slaapkamer stonden te pronken. De meest veelvoorkomende was echter de Mercedes SL. Alles van de originele Mercedes 300SL tot de op dat moment laatste 500SL.

Urenlang kon ik staren naar de styling, en alleen maar durven dromen hoe het zou zijn om achter het stuur van een echte plaats te nemen. Nu als volwassen kleine man is dat dus een werkelijkheid geworden. Maar, zoals een oud spreekwoord klinkt moet je nooit je idolen ontmoeten. Is dat ook geldig voor de Mercedes-AMG SL63 E-Performance? Nou, nee. de Cross-traffic-alert pieptoon is gigantisch irritant en veel te luidruchtig. Als die uit kan heb ik niet ontdekt hoe. En die uitklappende deurhendels zien er kek uit. Maar klappen soms weer dicht als je je hand er tussen hebt om er gebruik van te maken. Dat doet pijn kan ik je vertellen. Maar in werkelijkheid is de hele auto gewoon een droom. Van die V8 tot zijn bizarre styling en exorbitant dure prijskaartje. Het is een droomauto en niets verstoort dat idee.

Liefde op het eerste gezicht

de verhalen van de AMG-V8 kent iedere liefhebber van rijdend metaal. Maar ze dringen pas echt door als je het zelf hoort. De drama, het vermogen, alsof er heel eventjes niets anders is in de wereld, en alles is zoals het hoort te zijn. Eveneens geweldig is het geluid. Beethoven zou er jaloers op zijn. Alle Clichés op een stokje, het is verbazingwekkend dat er in deze tijden van downsizing en strenge milieuwensen iets geproduceerd kan worden dat nog zó goed klinkt. Het is een ervaring, en dwingt zichzelf diep tot in je trommelvlies.

Omdat we ook consumentenadvies moeten geven, en omdat het gewoon erg prettig is. Het vermogen om zichzelf volledig elektrisch voort te bewegen is een extra troef. Een die Mercedes niet had hoeven doen maar wel erg welkom is. Gedurende veertien kilometer is het mogelijk om elektrisch te rijden. Vooral prettig op de momenten wanneer de V8 even niet gewenst is, vroeg in de ochtend of laat in de avond bijvoorbeeld. Meer dan genoeg range om je uit je woonwijk te verplaatsten waar de V8 zijn ding kan doen. Je buren zijn je dankbaar. Je komt overigens ook gewoon niks te kort als je elektrisch rijdt. Zelfs dan heb je ruim 200 PK, evenveel als een laatste generatie Ford Fiesta ST.

Uitrusting

Zoals geschreven is de vanafprijs van de SL63 E-Performance €273.550,- dan ben je er nog niet. dan komen de opties pas. In ons geval was dat een volledig gevuld A4tje die vol staat met grote cijfers. De één daarvan is het Manufaktur-interieur pakket. Een optie van ruim €11.000 euro waarbij je overal Nappaleder krijgt een stuur in dezelfde kleur als je stoelen en ga zo maar door. Het ziet er onwijs mooi uit. Toch vinden we het een misselijkmakende hoeveelheid geld, al geeft dat meer aan hoever we verwijdert zijn van Mercedes-klandizie. Mensen die dit kunnen betalen zullen er misschien niet eens hun neus voor ophalen.

Een andere uitschieter op de lijst is het Burmester 3D audiosysteem. Bijna €4500,- Het AMG-aerodynamica pakket? Dat kost bijna €3400. Al met al is de prijs van ons testmodel €308.351,50 pijnlijk veel geld en zelfs in de huidige, verpesten huizenmarkt. Heb je er minimaal een appartement voor. In Spanje heb je er twee huizen voor en in Zimbabwe waarschijnlijk een heel dorp. Maar daar kan je allemaal niet in rijden.  

Conclusie Mercedes-AMG SL63 E-Performance

Waarschijnlijk is dit de makkelijkste conclusie die ik ooit ga schrijven op deze mooie website. De SL63 was een droomauto voor me. Dankzij de gigantische prijs zal het bezitten ervan ook een droom blijven. Het is mooi om te zien hoe zelfs auto’s in deze catogerie fouten maken, zoals de deurkrukken en Cross-traffic alert. We zouden ze iedere dag met liefde voor lief nemen.

De auto is gestoord: eigenlijk te snel voor de openbare weg, gigantisch verbruik en totaal onpraktisch. Zou je het anders willen? Wij absoluut niet namelijk. Misschien dat er mensen zijn die dit lezen en hem daadwerkelijk kunnen betalen. Aan dat uiterst select groepje willen we het volgende vragen: Mogen we financieel advies? En: Willen jullie alsjeblieft een leuke kleur nemen?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *