De Mercedes EQE SUV is een auto waarin comfort en luxe vooropstaan. En dat mag ook wel, want in dit hogere segment staan inmiddels meerdere grote namen te trappelen. Denk aan de BMW iX, Audi Q8 e-tron en zelfs de nieuwe Volvo EX90. Allemaal mikken ze op de elektrische veelrijder die wat meer verwacht dan alleen bereik en een badge. Is de EQE SUV dan nog onderscheidend genoeg?

Voordelen Nadelen

Zeer comfortabel onderstel met luchtvering

Goede geluidsisolatie en zitcomfort

Actieradius

Rijhulpsystemen nog niet op Mercedes-niveau

Beperkt zicht rondom

Design oogt wat anoniem, zelfs in AMG-trim

Behoorlijk groot, maar niet lomp

Afhankelijk van de hoek waaruit je kijkt, lijkt de EQE SUV niet zo imposant als z’n formaat doet vermoeden. Dat komt vooral door de relatief lage daklijn en de ronde vormen. Toch is dit wel degelijk een forse jongen: met een lengte van 4,86 meter en een wielbasis van bijna drie meter zit je hier in een full-size SUV. Maar hij voelt niet zo log aan. Dat komt deels door de vierwielbesturing, die de draaicirkel aanzienlijk verkleint en hem in de stad verrassend handelbaar maakt.

De luchtvering helpt ook mee aan het comfortabele en lichtvoetige karakter. Hij zweeft niet over de weg, maar blijft mooi vlak in bochten. Mercedes heeft de balans goed gevonden: het onderstel is soepel zonder week te worden, en in de sportstand krijgt de auto zelfs een licht dynamisch randje.

Een interieur waar je in wilt wonen

Zodra je instapt, word je herinnerd aan waarom Mercedes nog altijd bovenin meedraait als het gaat om luxe. Het interieur is opgetrokken uit hoogwaardige materialen met een degelijkheid die je van dit merk verwacht. Fijne stiksels, fraaie hout- of metaalaccenten, en vooral: alles voelt massief aan. Nergens kraakt of beweegt iets.

De EQE SUV is leverbaar met het indrukwekkende MBUX Hyperscreen, maar zelfs zonder dat scherm krijg je een rijk uitgeruste cockpit. De sfeerverlichting loopt door tot in de stoelen en portieren, wat het geheel een bijna futuristische sfeer geeft als het donker wordt.

Wat opvalt: je zit niet op de stoelen, maar erin. Ze passen zich subtiel aan je houding aan en bieden onderweg veel steun. Mercedes noemt het ‘ergonomische comfort’, maar dat klinkt bijna te klinisch voor hoe prettig het voelt. Dit zijn stoelen voor de lange rit, met massagefuncties, verwarming én ventilatie. En ja, zelfs achterin zit je als een vorst.

Praktisch en ruim

De EQE SUV heeft ook genoeg interieurruimte. Achterin kun je probleemloos met drie volwassenen zitten zonder elkaars ellebogen te raken. De bagageruimte is met 520 liter niet de grootste in z’n klasse, maar nog altijd royaal. De laadvloer is vlak, de opening breed, en dankzij een druk op de knop verlaagt de luchtvering zich om het tillen makkelijker te maken.

Rijden met rust en souplesse

Tijdens het rijden valt vooral op hoe stil en sereen de EQE SUV is. Geluid van wind of banden wordt effectief buitengesloten. Ook de elektromotor laat nauwelijks van zich horen, tenzij je ‘Sport’ kiest, waarin hij een synthetisch grommetje laat horen, niet per se nodig, maar wel geinig.

De versie die wij reden, was de EQE 350 4MATIC. Die beschikt over 292 pk en vierwielaandrijving, goed voor een vlotte, maar geen overdonderende rijervaring. Voor wie meer spektakel wil is er de AMG 43 of zelfs 53, maar eerlijk gezegd past de ingetogen kracht van deze 350 beter bij het relaxte karakter van de auto.

Wat betreft verbruik: wij reden gemiddeld 20,5 kWh per 100 km, wat keurig is voor een auto van dit formaat. Met de 90,6 kWh netto accucapaciteit kom je in de praktijk zo’n 440 kilometer ver – voldoende voor lange ritten zonder laadstress. Snelladen kan met 170 kW, waarmee je in een half uur weer zo’n 250 kilometer bijtankt.

Minder sterk: rijhulpsystemen en zicht

Niet alles is perfect. De rijhulpsystemen van Mercedes zijn niet zo verfijnd als je zou verwachten. De actieve rijstrookassistent is te aanwezig en doet de auto soms nerveus tussen de belijning heen en weer stuiteren. Ook het zicht rondom is niet ideaal. De A-stijlen zijn dik, de achterruit klein – gelukkig maken de 360-camera en parkeersensoren een hoop goed.

Een ander puntje van kritiek zit ‘m in de vormgeving. In AMG-trim oogt de EQE SUV wel stoer, maar echt spannend of uitgesproken is het niet. Zeker in het zwart verdwijnt veel van het lijnenspel in de massa. Hij is wat anoniemer dan je misschien van een elektrische top-SUV zou verwachten.

Concurrentie groeit

Waar Mercedes vroeger bijna alleenheerser was in het luxe segment, heeft het nu stevige concurrentie. De BMW iX is technologisch een tikje brutaler, de Audi Q8 e-tron net iets neutraler, en de Volvo EX90 komt eraan met sterke specs en een nadruk op duurzaamheid. Toch weet de EQE SUV zich goed staande te houden dankzij z’n afwerking, comfort en degelijkheid.

Wie kiest voor een Mercedes, doet dat vaak niet om de prijs of het rijplezier, maar om de totaalervaring. En die zit bij deze EQE SUV nog altijd stevig in elkaar.

Conclusie

De Mercedes EQE SUV is vooral een auto voor wie rust, ruimte en raffinement zoekt. Het is geen showpony, geen sportieve uitdager, maar een uiterst comfortabele reispartner voor lange dagen op de weg. Je krijgt een zeer compleet pakket, al moet je voor het mooiste infotainment en comfort wel in de optielijst duiken.

Wie op zoek is naar een compromisloze luxe-SUV met elektrische aandrijving, zal aan deze Mercedes een fijne hebben. En aan het einde van de rit draait het daar uiteindelijk om.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *