Het is niet zozeer het design van de nieuwe Mercedes-Benz CLA dat baanbrekend genoemd kan worden. Nee, het is vooral de technologie aan boord van de elektrische middenklasser waarmee het Duitse merk een flinke stap vooruit zet. We rijden de eerste kilometers met de 272 pk sterke Mercedes CLA 250+ en kunnen voorzichtig voorspellen hoeveel kilometer er uit de 85 kWh-accu te peuteren is.

Voordelen Nadelen

740 km WLTP-actieradius, 235 kW snelladen

Bijzonder comfortabel en stil

Uitgebreide configuratiemogelijkheden

De prijs loopt gauw de spuigaten uit

Geen ruimtewonder

Bediening schrééuwt om uitleg

Na twee generaties op benzine en diesel, slaat de nieuwe Mercedes CLA het volledig elektrische pad in. Of nou ja: er komt óók weer een versie met benzinemotor en 48V mild hybrid systeem, maar de nadruk ligt toch echt op de EV’s. De CLA staat op Mercedes’ geheel nieuw ontwikkelde MMA-platform (Mercedes Modular Architecture), dat voor een hele reeks compacte modellen als basis dient. Dat platform biedt huisvesting aan een batterij met een flinke capaciteit. Basisversie CLA 250+ heeft netto al 85 kW paraat, een energiezuinige elektromotor zorgt niet alleen voor prima prestaties maar ook voor een heel laag stroomverbruik. Mercedes belooft een gemiddelde van 13,1 kWh/100 km (WLTP). Zodat je, wanneer alle omstandigheden de technologie gunstig gezind is, een maximale afstand van 740 kilometer (WLTP) moet af kunnen leggen. Dat zijn cijfers die in de compacte middenklasse écht de lat hoger leggen.

Mercedes ziet sterren

Dat kunnen we niet zeggen van het design. De lijnvoering van de nieuwe CLA borduurt voort op de gladde styling van de vorige twee generaties. Eigenlijk herken je de derde generatie alleen de verlichting; zowel de koplampen als de achterlicht staan met elkaar in verbinding met een led-balkje. Hartstikke trendy! Voor het nodige onderscheid, hebben de ontwerpers van Mercedes subtiel het driepuntige merkembleem in de lichtunits verwerkt. Zodat je de CLA in het pikkedonker niet aanziet voor een of andere onbeduidende Chinese stroomsedan. Ook het interieur is een nieuwe variant op een bekend thema. Van links naar rechts is alles digitaal. Het ziet er schitterend uit, maar biedt zoveel instellingen en configuratiemogelijkheden, dat het ons al gauw begint te duizelen. Een zoektocht naar het energieverbruik blijft in eerste instantie zonder resultaat. Pas wanneer we aan het einde van de testroute iemand van Mercedes spreken, blijkt dat we wel degelijk de touchschakelaars op het stuurwiel hadden moeten gebruiken, maar dat we klaarblijkelijk niet in de juiste richting hebben zitten swipen. Een andere methode om de verbruikswaarde boven water te toveren, is via de spraakbediening ‘Hey Mercedes’. Voor een doorgewinterde digibeet (waartoe wij onszelf niet rekenen) verre van intuïtief. Aan de persoon die je een CLA verkoopt de schone taak om de werking van het hele systeem van boven tot onder uit te leggen.

Twee autolengtes te vroeg

Het aanvankelijk ongemakkelijke eerste aftasten verandert echter al snel in een bijzonder plezierige kennismaking. De CLA die wij rijden, beschikt over allerlei comfortverhogende accessoires, waarvoor je als koper vermoedelijk wel diep in de buidel zult moeten tasten. De meerprijzen zijn nog niet bekend, bij het schrijven van deze review. De stoelen met massagefunctie en het adaptief gedempte onderstel van de testauto zijn echter beslist de overweging van een budgetverhoging waard, zo kunnen we onderweg concluderen. Om tot rijden te komen, hoef je trouwens alleen maar de rem in te trappen en de hendel rechts aan de stuurkolom omlaag naar ‘D’ te bewegen. Door dezelfde hendel naar voren te halen of naar achteren te duwen, bepaal je de mate van recuperatie van de remenergie. One-pedal driving behoort op die manier tot de mogelijkheden, met een redelijk bruuske vertraging tot gevolg. Wanneer je tot de stopstreep mikt en het acceleratiepedaal helemaal loslaat, sta je waarschijnlijk al twee autolengtes te vroeg stil. Binnen de korte remafstand, is er kortstondig een vermogen van 200 kW aan teruggewonnen remenergie richting accu geleid.

Kwestie van wennen

De eerste stuurbeweging komt als een schok. Er lijkt geen enkele weerstand in de inrichting te zitten, zo licht draait het stuur uit de middenstand. De overbrenging is gelukkig niet zo direct, dat je polsslag al invloed heeft op de rijrichting. Die lichtheid in het stuur is bovendien slechts een kwestie van (heel) even wennen. Na de eerste paar bochten heb je de smaak te pakken en grijp je de CLA in zijn nekvel. Ook in de meest soepele setup, zit er genoeg ‘body’ in het onderstel voor een prettig gevoel van controle. Schakel je over op Sport, dan wordt de veerweg van de wielen door de schokdempers ingedamd, en is er ook meer gewicht in de stuurinrichting voelbaar. Prettig op een kronkelige weg met wat hoogteverschillen, zodat de auto niet zo diep in zijn veren duikt en iets minder overhelt. Voor de snelweg is de Comfort-stand echter het meest ontspannen. En ontspannen zul je, met de massagefunctie op de stoelen ingeschakeld. Maar óók omdat de CLA zo’n heerlijk stille auto is. De wind heeft nauwelijks grip op de aalgladde carrosserie, en in de wielkuipen is zeer effectief isolatiemateriaal aangebracht. Alle instellingen kun je trouwens ook afzonderlijk geheel naar je persoonlijke voorkeuren bepalen.

WTLP-waarde geëvenaard

Nog zo’n comfortabele gedachte: als de accu helemaal is opgeladen, zou je volgens de WLTP-cijfers 740 kilometer met de CLA 250+ vooruit kunnen komen. Om dat te testen, moeten we de auto in later stadium nog eens in Nederland een week gaan rijden. Voor deze eerste testrit in de omgeving van Kopenhagen, moeten we het stellen met twee keer een route van zo’n 125 kilometer. Waarbij we tijdens de tweede rit, als we wél weten waar de verbruiksmeter zit, moeiteloos de WLTP-opgave van 13,1 kWh/100 km evenaren. Een actieradius van 740 kilometer klinkt als een utopie, maar als van die afstand in de praktijk nou eens 600 kilometer overblijft, zouden wij daar prima mee kunnen leven. Nog zo’n prettige wetenschap: raakt de accu onderweg leeg, dan laadt hij met een piekvermogen van 235 kW weer op. Tien minuutjes aan de snellader en je kunt weer zo’n 300 kilometer vooruit. Van 10 procent state of charge naar 80 procent kost je 22 minuten snelladen. Maar ook aan de publieke laadpaal is de CLA een vlotte jongen, want de auto wordt uitgerust met een 22 kW boordlader.

101 liter in de frunk

Minder comfortabel wordt het wanneer je met vier redelijk uit de kluiten gewassen volwassenen op pad wilt met de CLA. Zolang de achterbank onbezet blijft, heb je voorin over ruimte helemaal niets te mopperen. Maar zodra je twee passagiers achterin mag verwelkomen, volgt algauw het verzoek of je misschien je stoel iets naar voren kunt schuiven. Wie wat langer dan gemiddeld is, zit ternauwernood met het hoofd tegen het dak, en moet de knieën naast de rugleuning van de voorstoel kwijt zien te raken voor een acceptabele zithouding. De batterij in de vloer vreet ruimte voor je voeten, dus moet je zien hoe je die neerzet. ’t Is allemaal nét aan. Van de kofferruimte hoeft dat niet te worden gezegd, want die heeft een inhoud van 405 liter. Toch niet groot genoeg? Wees gerust, want voorin kun je ook nog eens 101 liter bagage kwijt in de forse frunk. Een trekgewicht geeft Mercedes nog niet op. ‘Leeg’ weegt de CLA 250+ al wel dik 2.000 kilo.

Ruimte voor AMG

De CLA 250+ beschikt over een enkele elektromotor, die een vermogen van 272 pk loslaat op de achterwielen. Het maximum koppel is 335 Nm. Daarmee levert de auto meer dan adequate prestaties: vanuit stilstand zit je in 6,7 seconden op 100 km/h. Zijn topsnelheid is op 210 km/h afgeregeld, voor zover dat getal van waarde is. Oké, de nieuwe elektrische Mercedes is daarmee geen ‘mind-blowing’ prestatiemonster, maar er moet ook ruimte overblijven voor een overdonderende AMG-versie, die ongetwijfeld al in voorbereiding is. Wil je nú al meer peper, kies dan voor de (tweemotorige) CLA 350 4Matic. Die zit in 4,9 seconden al op de 100, dankzij zijn gecombineerde vermogen van 354 pk. Ook de CLA 350 4Matic beschikt over de 85 kWh-batterij, en is in deze vermogensvariant groot genoeg voor een actieradius van 672 kilometer.

De eerste prijs

Op dit moment heeft Mercedes alleen nog de prijs bekend gemaakt van de CLA 250+ in zeer compleet uitgeruste Launch Edition: 58.979 euro. Dat is een fors bedrag, maar er zullen ongetwijfeld spoedig wat goedkopere (want minder luxe aangeklede) versies verschijnen. De prijs van de CLA 350 4Matic wordt eveneens in een later stadium bekend gemaakt.

Conclusie

De nieuwe Mercedes CLA maakt beslist veel indruk. Dat komt niet alleen door zijn mooie technologie, met 800V-boordsysteem, 85 kWh-batterij en snellaadvermogen van 235 kW, of zijn lage energieverbruik en indrukwekkende actieradius van (op papier) 740 kilometer. De Mercedes CLA is een bijzonder prettig rijdende auto, die een aangenaam veercomfort combineert met een heerlijk rustgevende stilte en – als ’t moet – genoeg stevigheid om op een leuke weg een potje te stoeien. Een bijzonder begerenswaardige auto, die het de concurrentie in zijn segment wel eens heel lastig kan gaan maken. Het Duitse merk verlangt echter wel een gepeperde prijs voor al dat moois …

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *