
Mazda staat bekend als een eigenaardig merk dat alles net even anders aanpakt. Waar iedereen bezig is met downsizing, gaat Mazda vrolijk door met atmosferische motoren. En ook hun eerste ev, de MX-30, was iets te eigenaardig om een succes te worden. Gelukkig pakt Mazda het met de nieuwe 6e compleet anders aan. Is het genoeg om kopers dit keer wel te overtuigen? In de omgeving van Leverkusen gingen we op pad met de Mazda 6e om daar achter te komen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
De looks Interessante prijs gezien uitrusting Stilte interieur bij hoge snelheden |
Gevoel in de pedalen Druk display achter het stuur Rijdt niet als een Mazda |
Dat uiterlijk
Laten we eens beginnen met de looks van de 6e, want man, wat ziet hij er goed uit. We hebben nog niemand gehoord die ‘m niet mooi vindt. Het is overduidelijk een Mazda. De chroomkleurige rand die bij andere Mazda-modellen rond de grille loopt, bestaat bij de 6e uit led-sfeerverlichting.
Ook aan de achterkant zie je duidelijk dat je met een Mazda te maken hebt. De ronde vormen van de achterlichten doen vooral denken aan de Mazda 3 en met een beetje fantasie, op die van de RX-7.
Die typische Mazda-styling zie in het interieur dan weer minder goed terug. Dat komt misschien ook doordat de 6e niet een 100% Mazda is, maar een product van de joint venture tussen Mazda en het Chinese Changan. In China rijdt deze auto dan ook al een tijdje rond als Mazda EZ-6.
Dat zie je vooral door de indeling van het interieur. Een hoge middentunnel met daarboven een 14,6 inch groot scherm dat lijkt te zweven. Mazda staat juist bekend om zijn relatief bescheiden schermen, die mooi weggewerkt in het dashboard zitten en te bedienen zijn via een draaiknop. Helaas ontbreken deze typische Mazda-kenmerken.

Gelukkig een echt Mazda-stuur
Het stuurwiel ziet er gelukkig wel echt uit als dat van een Mazda, evenals de ventilatieopeningen. Achter dat stuur vinden we trouwens nog een scherm van 10,2 inch groot, en ook daar bespeuren we een verbeterpunt. Er wordt wel heel veel informatie weergegeven, en veel van de teksten en symbolen zijn erg klein. Je wordt daardoor een beetje overladen met info. Dat kan een stuk rustiger en duidelijker.
Voor meer sfeer in het interieur moet je gaan voor de duurdere uitvoering met de naam Takumi Plus zoals op deze foto’s. Alleen dan krijg je dit mooie nappaleer met suède afwerking op de stoelen, de deurpanelen en het dashboard. Het ziet er werkelijk prachtig uit. Zelfs de afdekkapjes van de speakers in de deurpanelen zijn met de stof bekleed.
Dat de onderste delen van de deurpanelen van simpel zwart plastic zijn, geeft eigenlijk niet eens. Het ziet er netjes uit en we zitten nu eenmaal niet in een auto van € 80.000. De 6e met standaard accupakket heeft een vanafprijs van € 44.990. De door ons gereden Takumi Plus kost € 46.940.


Twee verschillen
De Mazda 6e is te bestellen in twee uitvoeringen. De Takumi en de hierboven genoemde Takumi Plus. Echt behelpen is het nooit in de Japanner, want zaken als stoelverwarming en -ventilatie, warmtepomp, head-up display, panoramadak en een audiosysteem van Sony zijn standaard aanwezig. Er zijn maar twee verschillen tussen de beide uitvoeringen.
Het interieur van de Takumi is bekleed met kunstleer in de kleur zwart of beige. Bij de Takumi Plus krijg je het nappaleer met die prachtige afwerking op de deurpanelen en het dashboard.
Het tweede verschil heeft te maken met het panoramadak. Dat is weliswaar standaard aanwezig, maar alleen de Takumi Plus komt met een zonnescherm. Dat zonnescherm zit helaas wel opgeborgen in een grote dwarsbalk in het midden van het panoramadak, waardoor deze wordt opgesplitst. Achterpassagiers hebben zo een iets minder ruimtelijk gevoel, maar daar staat meer hoofdruimte tegenover.
De meerprijs van de Takumi Plus bedraagt € 1.950.

Toch nog een beetje Mazda-eigenaardigheid
En ook op het gebied van aandrijflijnen houdt Mazda het simpel, al is hier iets eigenaardigs aan de hand. De 6e is leverbaar met twee aandrijflijnen. Eentje met een 68,8 kWh LFP-accu, en een met 80 kWh NMC-accu. Het verschil in range is met 73 km beperkt.
Vooral het verschil in snelladen valt op, in het voordeel van het kleine accupakket. Die laad je op met een keurige 165 kW. Het grote accupakket daarentegen komt niet verder dan 90 kW. Ter vergelijking: een Hyundai Inster komt al tot 85 kW. Bij zo’n auto is dat keurig, maar bij een auto als deze Mazda 6e simpelweg onvoldoende. Van 10 naar 80% laden duurt daardoor 47 minuten, tegenover 24 minuten bij het kleinere accupakket.
Een vreemde keuze dus. Eerst dacht ik dat het te maken had met de Chinese roots van de 6e. Misschien hadden ze die beide aandrijflijnen toch al op de plank liggen in China. Maar nee, dat grote accupakket is niet eens leverbaar in China. Dat schroeven ze dus speciaal voor de Europese markt in de auto.
6e EV | 6e EV Long Range | |
Accucapaciteit bruto/netto | 68,8 / 66 kWh | 80 / 75 kWh |
Type accu | LFP | NMC |
Actieradius volgens WLTP | 479 km | 552 km |
AC-laden | 11 kW 3 fase | 11 kW 3 fase |
DC-laden | 165 kW | 90 kW |
Vermogen | 190 kW / 258 pk | 180 kW / 245 pk |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 sec. | 7,8 sec. |
Topsnelheid | 175 km/h | 175 km/h |

Alleen voor thuisladers
Volgens Mazda’s PR-manager is het grote accupakket vooral bedoeld voor mensen die hun 6e thuis opladen, en dus niet afhankelijk zijn van een hoge laadsnelheid. Persoonlijk denk ik dat je vooral een dief van je eigen portemonnee bent als je voor het grote accupakket gaat. Want voor die 73 km extra betaal je een meerprijs van 1.600 euro. Ga je de 6e leasen, dan is het verschil in bijtelling ongeveer een tientje.
Rijden met de Mazda 6e
Tijd om in te stappen. Ondanks dat het om een ‘pilot-productie’ gaat, voelt de 6e degelijk aan. Bijvoorbeeld wanneer je de deur dichtgooit. De eerste kilometers rijden we over de snelweg. We rijden 130 km/h (en soms iets harder) en het blijft opvallend stil in het interieur. Bijna geen windgeruis en ook het geluid van de banden dringt minimaal door. Een dikke plus dus.
Maar dat geldt niet voor het gevoel in het rempedaal. De 6e lijkt even tijd nodig te hebben om tot de conclusie te komen dat je wilt vertragen. Je moet het pedaal ook echt flink intrappen, anders schuif je zo een autolengte verder door dan de bedoeling was. Het bijterige remmen dat je vaak in nieuwe auto’s ervaart is bij de 6e niet van toepassing.
Bij het gaspedaal dan weer wel. Eerst dachten we dat het een kwestie van wennen was, maar ook na enkele honderden kilometers waren we nog steeds niet gewend aan de directheid van het pedaal. Het komt een beetje zenuwachtig over.

Niet sportief. Maar is dat erg?
Het Duitse heuvellandschap was het perfecte decor om het onderstel van de 6e te testen. De eerste woorden die in ons opkomen zijn gebalanceerd, comfortabel en stabiel. Het onderstel is stevig genoeg om het rijklare gewicht van 2026 kg in toom te houden, maar biedt genoeg veerweg om comfortabel te blijven.
Woorden zoals sportief en betrokken, die typisch zijn voor Mazda, kwamen dan weer niet bij ons op. Ondanks de directheid van het ‘gas’pedaal en het prettige vermogen van 258 pk, hebben we de 6e vooral ervaren als een auto waarin je heerlijk ongestoord veel kilometers maakt. Is dat erg? Wij denken van niet, aangezien wij verwachten dat de 6e vooral klanten aantrekt die nu in een ander merk rijden. Daarover zometeen meer.
Het beperkte zicht door de achteruitkijkspiegel, kenmerkend voor een sedan-achtige, wordt deels goedgemaakt door de buitenspiegels. Door de hoekige vorm heb je een riant beeld om de auto heen, en als dat nog niet genoeg is, kun je altijd nog terugvallen op de standaard aanwezige 360-graden camera.

466 + 72 liter bagageruimte
We noemden de 6e hierboven niet voor niks een sedan-achtige. De achterklep scharniert namelijk boven de achterruit, en dat maakt de 6e tot een liftback. Dit heeft een voor- en een nadeel. Het nadeel is de reden waarom Mazda voor deze oplossing heeft gekozen. Er komt namelijk geen 6e Sportbreak. Het voordeel is dat de bagageruimte van 466 liter een stuk praktischer is. Grote voorwerpen die niet door de opening van een sedan passen, krijg je nu wel achterin.
Kijken we onder de voorklep, dan vinden we daar nog een mooie opbergruimte (frunk) van 72 liter. Openen gaat helaas wel via de traditionele ‘motorkaphendel’. Dat maakt de frunk naar ons idee vooral geschikt voor spullen die je niet zo vaak nodig hebt. Denk aan bagage voor wanneer je op vakantie gaat, of spullen die je niet vaak gebruikt, maar toch altijd bij je wilt hebben.
Dat het ook anders kan bewijst Ford al jaren met de Mustang Mach-E, waarbij je met een druk op de sleutel de frunk ontgrendelt.


Range extender in de toekomst?
Die frunk van de Mazda 6e biedt trouwens ook ruimte aan zoiets als een range extender…. het zou ons niet verbazen als die op termijn ook naar Nederland komt. De Mazda EZ-6 wordt namelijk ook met range extender verkocht. De PR-manager van Mazda kon daar nog niets over zeggen.
Goed, nu we het toch over de praktische eigenschappen hebben, moeten we natuurlijk ook even op de achterbank plaatsnemen. Met een lengte van 1.83 meter heb je meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Wel zit je iets met je knieën opgetrokken zoals bij de meeste lage elektrische auto’s. In de 6e valt het mee.
Concurrenten
De nieuwe Mazda 6e moet een serieuze speler worden op de zakelijke markt. Op dit moment wordt 31% van de verkochte Mazda’s ingezet voor de zakelijke lease. Van de reeds 250 verkochte exemplaren van de 6e wordt 89% als zakelijke leaseauto ingezet. Een groot deel van de kopers komen bijvoorbeeld uit een Tesla Model 3 of een Polestar 2.
Naast de Model 3, ziet Mazda ook de Ioniq 6, EV6, i4 en ID.7 als concurrenten. Qua vanafprijs zit Mazda goed, maar wil je een grote range én snel kunnen laden, dan valt de 6e al snel af.
Onze verwachting is dat de 6e vooral kopers trekt die nu in een ander merk rijden. En dat doet ons afvragen hoe erg het is dat de 6e niet rijdt als een echte Mazda. Speelt dat niet juist een rol als je al in een Mazda rijdt? Als niet weet hoe een Mazda ‘hoort’ te rijden, dan mis je het ook niet.

Conclusie review Mazda 6e
De nieuwe Mazda 6e is vooral een auto die je in eerste instantie inpakt met zijn looks. Dat zal voor veel potentiële kopers reden genoeg zijn om de Japanner op hun verlanglijstje te zetten. Kijk je voorbij die looks, dan zit je ook nog steeds goed. De specificaties van de aandrijflijn zijn niet uitzonderlijk, maar wel voldoende en de bouwkwaliteit lijkt goed voor elkaar.
Wel echt storend is het gevoel in beide pedalen, waardoor je niet helemaal de controle over de auto lijkt te hebben. Een andere storende eigenschap is het onoverzichtelijke display achter het stuur. Daar mag wel iets meer “Japanese craftsmanship” in. En als we dan toch bezig zijn, zou het ook prettig zijn als de achterklep verder naar boven geopend kan worden. Nu stoot je gemakkelijk je hoofd aan een scherpe rand.
Verstokte Mazda-rijders missen misschien de sportieve rijeigenschappen, maar daar krijgen ze wel een mooi gebalanceerde, comfortabele en stille auto voor terug waarin je moeiteloos honderden kilometers achter elkaar aflegt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl