Review KGM Torres EVX Van: iets uit het midden

Sinds vorig jaar gaat Ssangyong als KGM door het leven. Ondanks de nieuwe naam bleef veel hetzelfde. Zoals de tegendraadse ontwerpen en de originele ideeën. Zo ook de KGM Torres EVX Van: een bedrijfswagen op basis van een elektrische SUV.

Voordelen Nadelen

Comfort

Stoer

Soepel

Een echte conversie

Hoge tilrand

Onbekend merk

Ssangyong deed het in Nederland altijd beter met bedrijfswagens dan met personenauto’s. De sterke maar ietwat ongepolijste modellen deden het beter in de zakelijke markt. KGM, zoals het tegenwoordig heet, ziet hier wederom toekomst in. Binnenkort start een campagne om het merk weer op de kaart te zetten. De KGM Torres EVX Van speelt hierbij een belangrijke rol.

Wat is de KGM Torres EVX Van?

De naam verraadt al heel veel. De KGM Torres is een grote, stoere SUV. EVX geeft aan dat hij elektrisch is. En dan is er de Van: een bedrijfswagenuitvoering. Dit betekent niet veel meer dan dat KGM de achterbank uit de Torres EVX heeft gerukt en er een vlakke laadvloer heeft gemonteerd. Voor Nederland is bovendien een scherm tussen de cabine en de laadruimte verplicht. Dit geeft echt dat busjes gevoel.

Het levert een bijzondere bedrijfswagen op. Voor de b-stijl is het een luxe SUV. De achterdeuren zijn echter van horizontale tralies voorzien en openen naar een laadruimte. Deze bereik je ook via de achterklep, die je bedient met een wat onhandige handgreep. Deze oogt alsof je de koffer zijdelings opent, maar de klep gaat echt naar boven. Dankzij de grote handgreep zit ook het kenteken iets uit het midden, wat een beetje raar oogt. Typisch Ssangyong / KGM, zullen we maar zeggen.

Laden maar

Je kunt je afvragen wat het nut is van een laadruimte in plaats van een achterbank bij een SUV. Toch is de gedachte van KGM zo gek nog niet. Soms moet je voor je werk een heleboel spullen meenemen, maar heb je geen behoefte aan een bestelauto. Voor als rijden belangrijker is dan laden, terwijl je toch een laadruimte nodig hebt. Denk aan de vertegenwoordiger die toch goed voor de dag wil komen of de servicemonteur die met zijn gereedschap heel het land door reist. Volgens KGM is er een markt voor dit type voertuig in Nederland. Voordeel is dat dit concept af-fabriek leveren, en de auto dus niet omgebouwd hoeft te worden.

De KGM Torres EVX Van beschikt over een laadruimte van 135 centimeter breed (105 tussen de wielkasten), 176 centimeter lang en ongeveer 85 centimeter hoog. De vloer is vlak en voorzien van bevestigingshaken. De tilrand is fors: de laadvloer zit 80 centimeter boven de grond. Grote items laden via de zijdeuren is lastig. Het is jammer dat KGM geen gebruik heeft gemaakt van de ruimte onder de laadvloer bij de zijdeuren, waar normaal de benen van de passagiers zitten. Ook is de afwerking niet geweldig: zo lieten de rubberen afdekstrips direct los.

Echter de Torres EVX Van kan zomaar 420 kilo lading meenemen en dat is netjes. Daarbij mag hij ook nog eens een aanhanger trekken van 1.500 kilo. Een bestelauto is het dus zeker niet, maar in de KGM Torres EVX Van kun je dus wel degelijk heel wat meenemen. Zolang je niet te vaak grote items in of uit hoeft te laden, gaat het prima.

Hoe rijdt hij?

Het voordeel van een bedrijfswagen op basis van een SUV is dat hij rijdt als een SUV. De KGM Torres EVX is een stoere auto om te zien. De vierkante motorkap en hoekige vormen geven hem het uiterlijk van een offroader. Dat is hij echter zeker niet. De voorwielaandreven Torres is vooral comfortabel. Vergeet niet dat hij gebouwd wordt door Koreanen: die weten hoe je kwalitatieve auto’s bouwt. Dit zie je direct aan het interieur, dat keurig is afgewerkt en er goed uitziet. Zeker als je hem vergelijkt met een bestelauto.

De elektromotor geeft hem een vermogen van 207 pk, wat hem lekker vlot maakt. Ondanks zijn forse afmetingen voelt de Torres EVX Van niet groot en log tijdens het rijden. De aandrijving is soepel en relatief zuinig. Het gemiddelde verbruik lag rond 19 kWh per 100 kilometer, maar we reden ook hele stukken zuiniger. Met zijn 73,4 kWh accu geeft dit een actieradius van 462 kilometer WLTP.

Op het dashboard staan twee schermen van 12,3 inch. Deze zijn duidelijk maar de bediening is traag. KGM heeft ervoor gekozen aardig wat knoppen te plaatsen, waar we ze voor bedanken. Het instellen van de rijstand en de mate van regeneratie is hierdoor eenvoudig. Beide hebben drie standen, die ook echt verschillen van elkaar. Helaas zitten niet alle knoppen op de meest logische plaats, maar dat went snel. De rijbaanassistent en adaptive cruise control werken goed, maar zijn net als de rest van de auto wat ongepolijst.

Conclusie review KGM Torres EVX Van

KGM, net als Ssangyong, is altijd een beetje eigenwijs. Dat waarderen we van ze. Het betekent echter ook dat ze dingen soms net even anders doen. Dat is even wennen. Het idee om van een SUV een bedrijfsauto te maken, is dan ook origineel. Volgens ons doet alleen Ford ze dit na. Het mag bij de KGM nog iets verfijnder. Zo krijg je nu een vrij nutteloze binnenspiegel in je auto en kun je altijd nog een achterbankmodus kiezen in het infotainment.

Desondanks is de KGM Torres EVX Van een prima oplossing voor mensen die precies zo’n oplossing zoeken. Het is een bedrijfsauto die oogt en rijdt als een SUV. De techniek en de afwerking zijn dik in orde. Hetzelfde geldt voor de vanafprijs van 36.657 Euro. Het is alleen jammer dat bijna niemand KGM kent, laat staan het aanbod. Importeur Astara wil hier verandering in brengen. In het verleden bleef Ssangyong echter steken in de marge, het is de vraag of KGM wel een plaats in de spotlight kan veroveren.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *