
In dit korte filmpje zie je hoe we bij de start van onze laadsnelheidstest al direct opmerkten dat de Volvo EX90 het beloofde laadvermogen van 250 kW niet haalt. De oorzaak blijkt niet bij de auto te liggen, maar bij de beperkingen van veel openbare laadpalen. Bekijk de video voor onze eerste indruk, en lees daarna het volledige artikel hoe dat komt.
De Volvo EX90 beschikt over een grote accu van ruim 111 kWh (waarvan 107 kWh bruikbaar) en ondersteunt in theorie snelladen tot 250 kW. Dat is opvallend, want de EX90 werkt op een 400 volt-architectuur. De Volvo haalt deze laadsnelheid door een hoge stroomsterkte. Om 250 kW te halen bij 400 volt is een laadstroom van ruim 600 ampère nodig.
En precies daar zit het knelpunt. Veel laders, ook die van 350 kW, kunnen met 1000 volt wel het vermogen leveren, maar niet de benodigde stroomsterkte. De meeste openbare snelladers, waaronder die van Fastned leveren een veel grotere spanning waardoor 500 ampère meer dan voldoende zou moeten zijn. Bij een spanning van 400 volt komt dat neer op maximaal 200 kW. Het is dus niet zo dat de EX90 tekortschiet de auto vraagt simpelweg meer stroom dan het station aankan.
In de praktijk zien we dat ook terug. Tijdens laadsessies bij Fastned haalt de EX90 vaak een piek van rond de 200 kW, en zakt die snelheid langzaam in naarmate de acculading stijgt. Het laadproces van bijvoorbeeld 3% naar 30% duurt zo’n tien minuten nog steeds snel, maar niet de topwaarde die Volvo zelf noemt.
Fastned bevestigt dat dit inderdaad komt door de stroomlimiet van de 350 kW laadstations. De nieuwste generatie Fastned-laders, met een piekvermogen van 400 kW, kan dit ‘probleem’ echter wél ondervangen. Deze laders kunnen namelijk tot 1200 volt en 600 ampère leveren precies voldoende om de EX90 op of nabij het maximum van 250 kW te laten laden. Die laders zijn echter nog maar op een beperkt aantal locaties in gebruik.

Conclusie voor EX90-eigenaren
Eigenaren van de Volvo EX90 zien op laadstations vaak een bordje ‘350 kW’, maar komen in de praktijk zelden boven de 200 kW uit. Dat is geen fout van de auto, maar een gevolg van de stroombegrenzing van het betreffende laadstation. Wie het maximale uit de laadcapaciteit van de EX90 wil halen, moet op zoek naar een 400 kW-lader met 600 ampère, zoals de nieuwste generatie laders van Fastned. Tot die tijd blijft het laadvermogen beperkt tot wat het laadstation technisch aankan ongeacht wat er op het scherm staat. De nieuwe generatie EX90 zal dat probleem sowieso niet meer hebben omdat Volvo heeft aangekondigd de EX90 net als de toekomstige ES90 te gaan leveren met een 800-volt systeem waarmee waarschijnlijk nog sneller kan worden opgeladen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl