
Tesla zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Mede door negatief nieuws rondom topman Elon Musk en toenemende concurrentie zijn de verkoopcijfers van Tesla drastisch gedaald. De Model Y was maanden lang de best verkochte auto in Nederland en omstreken. De benchmark wordt momenteel vanuit alle kanten aangevallen en Xiaomi is de volgende die het probeert met zijn nieuwe YU7.
Xiaomi YU7
Ja je leest het goed, een telefoon fabrikant die stiekem veel meer produceert dan alleen smartphones. Tijdens de officiële onthulling afgelopen week zijn er nieuwe beelden verschenen van de SUV die in China de concurrentie met de Tesla Model Y moet aangaan. Zeker met de toenemende spanningen in de wereldeconomie lijken de Chinezen steeds vaker iets van eigen bodem te kopen.

Na de sedan, genaamd SU7 komt nu dus de YU7 op de markt. Deze is straks beschikbaar in drie uitvoeringen, de Standard, Pro en Max. De Standard en Pro variant hebben een batterijpakket met een capaciteit van maar liefst 96,3 kWh. De Standard heeft een maximale actieradius van 835 kilometer op een volle batterij. De Max uitvoering heeft met een 101,7 kWh een iets groter batterijpakket met een actieradius van 770 kilometer. Dankzij het 800 volt platform moeten ze in theorie van 10% tot 80% kunnen laden in 12 minuten. Op de instapper na zijn ze voorzien van vierwielaandrijving. Gezamenlijk leveren de twee elektromotoren een maximaal vermogen van 508 kW (692 pk), waardoor je in 3,23 seconden op 100 kilometer per uur zit.

Verder claimt Xiaomi dat het chassis van de YU7 geconstrueerd is met een zelf ontwikkeld type staal. Dit ‘2200 MPa Xiaomi Ultra Sterk Staal’ is ontwikkeld door het trainen van AI modellen. Middels 24 miljoen iteraties en 4.000 experimenten is het eindresultaat 24% sterker dan dat eerder werd gebruikt in hun voertuigen. Daarnaast draaien de rijhulpsystemen op hun eigen EEA architectuur. Kort gezegd: dit zijn elektronische componenten die de processing van alle sensoren verzorgen en de rijhulpsystemen optimaal laten werken, waardoor de bestuurder wordt ontzorgd en de kans op ernstige ongelukken wordt gereduceerd.

Tesla killer?
Allemaal leuk en aardig die cijfers en nieuwe technologie, maar uiteindelijk draait het voor veel klanten maar om één cijfer: de verkoopprijs. En die is dusdanig gunstig dat de Xiaomi YU7 nu al de Tesla killer wordt genoemd. De Xiaomi SU7 heeft vorig jaar ook al veel klanten gelokt die anders waarschijnlijk een Tesla Model 3 hadden aangeschaft. Laten we bij beiden de instapper pakken en deze voor zo ver mogelijk vergelijken.
Specificatie | Tesla Model Y RWD | Xiaomi YU7 Standard RWD |
Afmetingen (L x B x H) | 4.797 mm x 1.920 mm x 1.624 mm | 4.999 mm x 1.996 mm x 1.600 mm |
Wielbasis | 2.890 mm | 3.000 mm |
Oplaad architectuur | 400 V | 800 V |
Batterij capaciteit | 62,5 kWh | 96,3 kWh |
Actieradius (CLTC) | 593 km | 835 km |
Topsnelheid | 201 km/h | 240 km/h |
Acceleratie 0 – 100 km/h | 5,9 seconden | 5,8 seconden |
Vanafprijs in China | ¥ 263.500 (€ 32.100) | ¥ 303.500 (€ 37.000) |
We kunnen wel concluderen dat wat betreft bovenstaande specificaties en de prijs de Xiaomi YU7 de winnaar is. Deze auto is alleen niet verkrijgbaar in Europa. Xiaomi kondigde vorig jaar aan dat ze hopen in 2027 ook auto’s voor de Europese markt te produceren. Vermoedelijk worden de prijzen dan hoger vanwege importheffingen. Eén ding is zeker, er wordt vanuit allerlei hoeken geprobeerd om Tesla aan te vallen. Want hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
