Juke Hybrid in de tuin

Introductie Nissan Juke Hybrid in Parijs

Nissan heeft zich tot doel gesteld dat in 2023 minimaal 75% van de beschikbare modellen geëlektrificeerd is. De Leaf is natuurlijk al volledig elektrisch, de Ariya die binnenkort gelanceerd wordt, is dat ook. De Qashqai komt als E-Power op de markt. Nu is het de beurt aan de Juke die als Hybrid beschikbaar wordt. De introductie vond afgelopen donderdag en vrijdag plaats in Parijs en wij waren daar natuurlijk bij!

De Nissan Juke Hybrid is voorzien van een benzinemotor en een elektromotor. De benzinemotor heeft een inhoud van 1,6 liter, levert een vermogen van 94 pk en een koppel van 148 Nm. De elektromotor levert daarnaast een vermogen van 49 pk en 205 Nm. Het systeemvermogen komt daarmee op ongeveer 140 pk. Door deze hybride configuratie is het vermogen met 25% gestegen, terwijl het gemiddelde verbruik 20% lager uit valt. Meer voor minder dus!

Eigenwijs met zijn ronde koplampen

Aanpassingen Hybrid

De Hybrid is van buiten op een aantal punten aangepast ten opzichte van de benzine versie. Zo pronkt er op de grille het nieuwe merk-logo en bevindt zich aan de bovenkant van de grille, tegen de motorkap aan, een zwarte hoogglans strip. Elke geëlektrificeerde Nissan krijgt deze strip als herkenning. Daarnaast is de opening van de grille kleiner voor een betere aerodynamica, en kan deze zelfs volledig dicht worden gezet als er minder koeling van de motor nodig is. Om de luchtstroom rondom de auto te verbeteren zijn er aanpassingen gedaan aan de onderkant van de voorbumper, de spoiler boven de achterruit en aan de onderkant bij de achteras. Dit alles om de weerstand zo laag mogelijk te krijgen.

Duidelijke meters die de energiestroom weergeven

Ook van binnen zijn er enkele wijzingen doorgevoerd. In het dashboard bevindt zich rechts een snelheidsmeter, links een vermogensmeter. Op de vermogensmeter kun je aflezen of je regenereert, of je ‘eco’ of ‘power’ rijdt. Eco wil zeggen dat enkel de elektromotor voor de aandrijving zorgt, bij power zorgen beide motoren daarvoor. Tussen de meters is er nog een multifunctioneel scherm waarop één en ander nog duidelijk in beeld wordt gebracht. Lijkt misschien dubbelop, maar het geeft wel duidelijk aan wat er in het vooronder gebeurt.

Deze kleur staat hem goed!

Om de elektrische ondersteuning mogelijk te maken is een accupakket van 1,2 kWh toegevoegd. Bij Nissan heeft men er bewust voor gekozen dat dit niet ten koste gaat van de ruimte voor de achterpassagiers. Vandaar dat het accupakket zich onder de bagageruimte bevindt. Gevolg is wel dat je, ten opzichte van de benzineversie, 68 liter minder bagageruimte hebt. Deze bedraagt bij de Juke Hybrid nu 354 liter.

Wat zit er allemaal op

De Juke Hybrid is een alliantie tussen Nissan en Renault. Nissan zorgt voor de brandstofmotor die speciaal is ontwikkeld voor gebruik in een hybride aandrijflijn, en levert de elektromotor. Renault zorgt vervolgens voor de startmotor/generator, de omvormer, de batterij en de innovatieve transmissie. Deze transmissie is zo ingeregeld dat er zo veel mogelijk elektrisch wordt gereden. Om dit voor elkaar te krijgen is de transmissie uitgerust met vier versnellingen voor de benzinemotor en twee versnellingen voor de elektromotor. Het wegrijden gaat sowieso altijd elektrisch, dit blijft zo tot een snelheid van ongeveer 55 km/h. Indien nodig kan de benzinemotor bijschakelen. Om er zeker van te zijn dat de Juke volledig elektrisch blijft rijden, is er een EV-modus. Zolang de batterij het toelaat werkt de auto dan als volledig elektrische auto.

De Nissan Juke Hybrid is, net als de Leaf, uitgerust met het Nissan E-Pedal. Hiermee is de auto grotendeels met één pedaal te rijden. Met het E-Pedal remt de auto af totdat je ongeveer 5 km-h rijdt. Moet je snel vertragen of wil je echt stil staan, dan zul je bij moeten remmen met het rempedaal.

Achterspoiler is aangepast.

Hoe rijdt hij

Om te kunnen ontdekken hoe de techniek zich in het echt gedraagt, had Nissan twee routes uitgezet in de omgeving van Parijs. Hier zat alles in zoals snelwegen, B-wegen, landweggetjes en reden we dwars door kleine dorpjes. Wat als eerste opvalt is dat je best laag in de stoel zit, ondanks dat de auto hoger is gebouwd. Gelukkig kun je de stoelhoogte aanpassen en geeft hij een lekkere, sportieve ondersteuning. Het rijden gaat als vanzelf. De motoren doen hun werk in alle rust. Volgens de meters op het dashboard wordt er regelmatig geschakeld binnen de aandrijving. Die schakelmomenten voel je echter niet. Het zicht rondom is goed en je hebt goed overzicht op de hoeken van de auto.

Voor de Juke is een app beschikbaar waarmee je op afstand een aantal functies kunt bedienen. Denk aan deuren en ramen openen en sluiten. Mocht je in een grote parkeergarage vergeten zijn waar je hebt geparkeerd, dan kun je hem via de app laten claxonneren en knipperen. Dat kan wel eens handig zijn. De auto heeft de beschikking over ongeveer 140 pk, dat klinkt best fors gezien de grootte van de auto, maar dat valt in de praktijk mee. Hij kan makkelijk met het verkeer meekomen, fors accelereren maakt hij geen probleem van, maar echt snel, dat wil ik hem niet noemen. Maar ik kan mij zo maar voorstellen dat er weinig mensen zijn die hier problemen mee hebben. De besturing is direct en met het nodige gevoel.

Aanduiding Hybrid op achterklep en portieren

Eerste indruk

De eerste indruk die de Nissan Juke Hybrid maakt is positief. Het model ziet er goed, zelfs een beetje eigenwijs uit met zijn ronde kijkers. De afwerking is netjes, bekleding ziet er goed uit en hij doet zijn werk in alle rust wat zorgt voor ontspannen autorijden. De twee routes die we konden rijden zijn echter te beperkt om een allesomvattend oordeel over de auto te vellen, daarvoor is een uitgebreidere testperiode nodig. Maar de auto heeft onze zeker nieuwsgierig gemaakt!

Mooie materialen gebruikt.

Prijzen

De Nissan Juke Hybrid staat vanaf augustus bij de dealers. De prijzen zijn nu ook bekend gemaakt en starten bij de € 33.040 voor de N-Connecta uitvoering. De uitvoeringen Visia en Accenta zijn op de Hybrid niet leverbaar. Ten opzichte van de vergelijkbare benzineversies is de Hybrid € 1.800 euro duurder, maar ten opzichte van de benzineversie met automaat is hij € 600 goedkoper!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *