
Het kan niet missen om deze auto over het hoofd te zien. Sinds kort rijdt er een felrode Toyota Mirai op en rond Rotterdam The Hague Airport. De waterstofauto wordt ingezet als deelauto voor medewerkers van de luchthaven.
Volgens Wilma van Dijk, CEO van Rotterdam The Hague Airport, is het een stap binnen de bredere duurzaamheidsaanpak. “We willen ervaring opdoen met waterstof in de dagelijkse praktijk. Niet alleen als vervoermiddel, maar ook als onderdeel van het energiesysteem op en rond de luchthaven,” zegt Van Dijk.
Toyota werkt graag mee aan dat leerproces. “Er wordt in de luchtvaartsector gekeken naar toepassingen van waterstof op de grond. Denk aan voertuigen die rondrijden op het platform,” zegt Erwin Jongh, programmamanager Zero Emission bij Toyota Nederland. “Door met de Mirai nu al aan de slag te gaan, krijgen we inzichten die later van pas komen.”
Nieuw tankstation in aanbouw
Aan de rand van het luchthaventerrein bouwt Fountain Fuel aan een nieuw waterstoftankstation. Daar kunnen straks niet alleen personenauto’s terecht, maar ook trucks, bestelbussen en andere voertuigen. De opening staat gepland voor eind 2025.
De Mirai in het kort
De Toyota Mirai is een waterstof elektrische auto met een brandstofcel die een elektromotor van 182 pk aandrijft. Een volle tank van 5,6 kg waterstof is goed voor een bereik van zo’n 650 kilometer. Vullen duurt drie tot vijf minuten. Tijdens het rijden komt er alleen waterdamp uit de uitlaat.
Toyota past deze techniek inmiddels ook toe in bussen, vrachtwagens, generatoren en andere toepassingen.
Waterstof
Hoewel auto’s met een accu momenteel het nieuws bepalen, is waterstof nog altijd een serieus alternatief. Brandstofcellen worden steeds efficiënter en ook de infrastructuur groeit langzaam mee. In Nederland komen er stap voor stap meer tankstations bij en wordt gewerkt aan grootschalige productie van groene waterstof. Waterstofauto als energiedrager is nog niet afgeschreven. Wie weet zien we deze energiedrager uiteindelijk zelfs terug in de luchtvaart zelf.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl