Fiat Abarth 595

In deze column, interview ik een liefhebber over zijn of haar trots. Vandaag is het de beurt aan Kitty van Baaren, die samen met haar twee katten in Rucphen woont. In het dagelijks leven is ze adviseur verkeer en vervoer bij een gemeente. Ja, ze laat drempels aanleggen. Maar ze zorgt ook dat schoolomgevingen veiliger worden en maakt ook beleid over het stimuleren van elektrisch rijden in de gemeente.

Kitty rijdt in een Abarth 595C Competizione. Een pittig bommetje met 200pk, cabrio en voorzien van alle luxe. Daarnaast heeft ze ook nog een klassieker in wording. Een vierkante Fiat Panda uit 2003 met maar liefst 54pk. Een van de laatst geleverde Panda’s van dit type.

Kitty, samen met haar prachtige Abarth 595.

Waarom deze auto?

In 2014 kocht ik mijn eerste Fiat 500. Een (twee cilinder) TwinAir turbo met 80pk. Erg leuk! Al snel kwam ik in aanraking met de Nuova Fiat 500 Club, leerde veel nieuwe mensen kennen, ging zelfs in het bestuur en organiseerde evenementen. Ook maakte ik kennis met chiptunen en mijn 500 kreeg 102pk na een bezoekje aan de tuner. Een nieuwe hobby was geboren.

Daar maakte ik ook kennis met de Abarth. In de jaren ’90 van de vorige eeuw was dit vaak alleen maar een spoiler pakket. Maar de Abarth 500/595/ 695 is niet alleen voorzien van een stoere buitenkant, maar ook motorisch en qua onderstel aangepakt. Dit is geen normale Fiat 500.

Na mijn eerste proefrit in een Abarth in 2015 duurde het ongeveer 9 maanden voordat ik genoeg geld bij elkaar had voor mijn eerste Abarth met 135pk. Deze liet ik chippen naar 175pk. Ik kwam toen in een andere wereld terecht. Die van de snelle auto’s. Sindsdien rijd ik ook evenementen mee voor het goede doel. Ik rijd voor Stichting Dag met een Lach. We geven daarbij zieke kinderen een leuke dag in snelle, sportieve auto’s.

Helemaal naar eigen wens aangepast!

In 2018 volgende Abarth nummer 2, een Competizione met standaard 180pk. Door een noodlottig ongeval sneuvelde die en heb ik nu Abarth nummer 3. Deze is gechipt naar 200pk.

Een Abarth is aan de ene kant klein en schattig. Aan de andere kant is het bommetje met een hoop herrie. Het geluid bij het starten doet bijna iedereen versteld staan. Omdat de mijne de grotere turbo heeft, hoor je die fluit ook heel goed. Prachtig! Ze zijn ook leuk te tunen, er is veel voor te krijgen aan upgrades en qua kleur kan de auto ook veel hebben. Daarnaast hebben ze het Italiaanse design en zijn rijk uitgerust met veel carbon. Tenminste, mijn versie dan.

Wat betekent de auto voor jou in één woord?

Fun!

Haar auto is voorzien van een op maat gemaakte wrap.

Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt in de auto?

Het meest bizarre dat ik heb meegemaakt was het ongeval op 12 maart 2019. We waren in Engeland voor de Fundraiser van Stichting Dag met een Lach. We halen elk jaar geld op voor de Stichting en daarna gaan we met een aantal equipes (uiteraard op eigen kosten) op Roadtrip. We vertrokken op de laatste dag richting de boot. Ik had het stuur uit handen gegeven aan mijn bijrijder. Een uur na vertrek zag hij een vrachtwagen over het hoofd op een kruising. Ik zag de vrachtwagen zo mijn auto raken. Aan mijn kant. Dat was echt bizar. Een klap volgde en we draaiden over de kruising heen.

De hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar gelukkigen mankeerden we beiden niets. Maar mijn geliefde autootje was niet meer… Dat was echt bizar, om dan ook op de boot naar huis te stappen zonder auto. Ik moet er ook niet aan denken wat er was gebeurd als de vrachtwagen de auto net iets anders had geraakt.

Even bizar was het vinden van een nieuwe Abarth. Binnen 3 weken na het ongeval had ik al een nieuwe voor de deur staan. Bijna dezelfde specs als mijn oude. Met een flinke portie geluk en steun vanuit de Abarthwereld en de dealer.

Ja, dat is echt Carbon!

Zou je iets graag anders zien aan je auto?

Meer vermogen! Maar om 50-70pk meer te krijgen moet echt duizenden euro’s investeren. Ik investeer dat liever in een volgende auto.

Wat wordt je volgende auto?            

Ik ben druk aan het kijken naar een volgende auto. Ik had een Porsche 718S op het oog. Maar die is het niet geworden. Ik kan ook moeilijk afscheid nemen van mijn Abarth. Dus misschien een oudere Cayman of Boxster naast de Abarth.

De Abarth tijdens een rally voor het goede doel.