
Denk je aan Toyota, dan denkt de autoliefhebber al snel aan modellen zoals de Supra, GR Yaris of zelfs de Land Cruiser. Ik in elk geval wel. Om die reden kwam recentelijk het besef dat ik nog geen enkel “normaal” gebakje uit de Japanse bakkerij gereden heb. Daar komt nu verandering in. En dat doen we met de Toyota Aygo X.
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Ergonomie | – Grote C-stijl |
+ Panoramadak | – (té) hete stoelverwarming |
+ Audiosysteem |
Wat is de Toyota Aygo X eigenlijk?
Laten we beginnen met je te vertellen dat je het tot nu toe waarschijnlijk verkeerd hebt uitgesproken. Je zegt namelijk Toyota Aygo Cross. Net zoals de Corolla Cross dus. Gaan we je niet voor straffen natuurlijk, het is maar dat je het weet.
Het is een autootje met een kleine voetafdruk uit het A-segment. Desondanks voelt die niet zo. En dat is slim gedaan. Rij eens in een oude Fiat Cinquecento, dan voel je je een rijdend doelwit voor alles dat groot is. Rijden in de Toyota wekt daarentegen zelfvertrouwen op. Hoe ze dat gedaan hebben, komen we later nog even op terug.
De aandrijving wordt verzorgd door een driecilindermotortje met een slagvolume van één liter. Die stuurt zijn 72 pk en 93 Nm koppel naar de voorwielen. De klant kiest of ze zelf willen schakelen met een vijfversnellingsbak, of het automatisch willen laten gebeuren via een CVT-transmissie. Zeker in dit geval is de nul-naar-honderd-sprint irrelevant, maar hij bedraagt 14,9 seconden. Dat is langzamer dan de concurrentie. De Fiat Panda bijvoorbeeld racet er één seconde vanaf. Anderen zijn nog “sneller”. Iets uit het A-segment kopen omdat je circuitrecords wil neerzetten is onnozel, dus laten we dat achter ons.
Klein van stuk, groot van gevoel
Ruimte is nog iets dat er nooit veel is bij dit soort auto’s. Bagageruimte? 231 liter, meneer. En als ik de achterbanken platgooi? Dat kan, maar ze zijn niet volledig vlak. Doe je dat wel, dan is er in totaal 829 liter beschikbaar. We moeten daarbij vermelden dat je door het crossover-ontwerp best een drempel hebt om overheen te tillen. Én de opening is niet heel breed, omdat de hele auto dat natuurlijk ook niet is. Desondanks is het netjes voor zo’n kleine auto. De achterbank is niet riant, maar groot genoeg voor kleine kinderen. Vanzelfsprekend zijn er ook bevestigingspunten voor je kinderzitje. Meteen een grotere auto kopen omdat je een baby in de wereld hebt gebracht is dus niet nodig.
Wat kunnen we je nog meer vertellen over de Toyota Aygo X? Wat dacht je van de afmetingen en het gewicht? Het kleine gebakje is 3.700 mm lang, 1.740 mm breed en 1.525 mm hoog. Door die kleine voetafdruk is de draaicirkel slechts 9,4 meter. De behoorlijke uitrusting zorgt voor een rijklaar gewicht van 1.030 kilogram — zwaarder dan bijvoorbeeld de Suzuki Swift. Echter, kijkend naar zijn directe concurrenten zoals de Hyundai i10 en Fiat Panda, zien we zeer vergelijkbare cijfers.


Hoe rijdt dat eigenlijk, zo’n Aygo X?
En dan nu het gedeelte waarvoor je (waarschijnlijk) geklikt hebt. Hoe komen al die cijfertjes nou tot uiting?
Door de relatief hoge carrosserie met een bodemvrijheid van 145 mm zit je – voorspelbaar genoeg – best hoog. Daarbij komt dat de Aygo X in feite op hetzelfde platform staat als zijn grote broer, de Yaris. Sterker nog: het is gewoon een ingekorte versie daarvan. Dat maakt de grip vele malen beter dan je wellicht zou verwachten. Het overhellen van de auto in bochten zorgt ervoor dat het ouderwets leuk autorijden is./
Een guitige soundtrack
Tel daar het kleine motortje bij op. De driecilinder produceert zijn maximale vermogen pas bij 6.000 toeren per minuut. Dat maakt hem guitig om door zijn toerenbereik te jagen. Wanneer je dat doet, merk je overigens ook dat de isolatie in de motorruimte vrijwel niet-bestaand is. Met als positief gevolg dat je alles hoort van het motortje. En dat zorgt op zijn beurt weer voor een leukere rit.
Kleine auto’s zijn – geloof het of niet – vaak leuker om te rijden. Dat om een hele simpele reden: alles wat we zojuist beschreven hebben, zelfs het doortrekken tot 6.000 toeren per minuut, gebeurt (waarschijnlijk) terwijl je nog binnen de snelheidslimiet rijdt. Én door het lage gewicht dat ze over het algemeen mee hoeven te slepen voelt alles enorm levendig aan. Bovendien worden je maandelijkse kosten een stuk lager.
Zoals de brandstofkosten. Ook dat moet gebeuren, maar de Toyota Aygo X heeft maar een kleine tank van zo’n 35 liter. Als je normaal rijdt, zijn cijfers van rond de 4,5 liter per 100 kilometer makkelijk haalbaar. Toyota claimt zelf 4,8 liter per 100 kilometer.

Stormbestendig vertoeven
Het sturen voelt bij het eerste draaien wat dof aan. Zodra je eenmaal goed en wel onderweg bent, merk je daar echter niets meer van. Op dat moment valt vooral op hoe beweeglijk de Aygo X is. Ondanks de hoge lijnen van de auto is hij erg stabiel bij zijwind. In onze testweek raasde storm Amy door het land, maar eigenlijk hebben we daar niets van gemerkt tijdens het rijden – tot het moment dat we uitstapten natuurlijk.
De remmen voldoen prima aan hun taak en het pedaal is licht en direct. Evenals de koppeling en het bewegen van de schakelpook zelf. Die laatste geeft overigens een feedback waar je “u” tegen zegt: direct, met een fijne pookknop en hele precieze sleuven waarin je de versnellingen kunt vinden.
De demping is ondanks de grote 18-inch velgen erg zacht en absorbeert oneffenheden prettig – zelfs Belgische wegen worden acceptabel. Rijmodi heb je niet, dus het is gewoon instappen en wegrijden. Iets wat makkelijker wordt gemaakt door het infotainmentsysteem.
Als je voor de eerste keer in de Toyota Aygo X stapt, denk je vast dat het een gigantisch scherm is. In werkelijkheid is het hetzelfde systeem dat je in de Toyota RAV4 vindt. Maar door de geringe afmetingen lijkt het vele malen groter. Wat het allemaal ontzettend gebruiksvriendelijk maakt, is de nieuwste ADAS-snelkoppeling. Rechtsboven in het scherm zit een knopje waarmee je de snelheidswaarschuwingen uitzet – of in elk geval de irritante piepjes het zwijgen oplegt. Daar worden we blij van.
Kleine auto, grote blij
Alles dat tot nu toe behandeld is, kan geassocieerd worden met sportief rijden. Ik hoor je denken: “Ik geloof er geen snars van, dat ding is niet sportief.” Je hebt gelijk! Een typisch sportieve auto is de Toyota Aygo X zeker niet.
Maar het is een subtiel, zij het belangrijk verschil: iets kan heel sportief zijn en heel slecht rijden. Tegelijkertijd kan iets heel dociel zijn met de mogelijkheid tot sportief rijden. Laat er geen twijfel over bestaan dat de Aygo X in die tweede categorie valt. Een categorie die overigens vele malen leuker is om te rijden.
Het is niet snel, en het hóeft niet sportief te zijn. Onder normale omstandigheden rijdt hij gewoon gemakkelijk, stil en ontspannen. Het feit dat de mogelijkheid er is om hem – wanneer gewenst – bij zijn nekvel te grijpen en door bochten te smijten terwijl hij betrouwbaar, zuinig en relatief bedaard blijft, is de troef die Toyota in handen heeft met deze kleine stads-crossover.
Sterke punten
De genoemde ergonomie is super gedaan. De afstand tussen stuur en pook is perfect. De fysieke knopjes waarmee je alles bedient zijn prettig en makkelijk, bovendien voelen ze niet goedkoop aan. Nu zien we in goedkopere auto’s vaker fysieke knoppen, maar voor ons zal het een raadsel blijven waarom die ineens aanraakgevoelig moeten worden zodra het prijskaartje omhoog gaat.
Meer zonlicht en frisse lucht is altijd prettig. Het stoffen dakje gaat met één druk op de knop van voor tot achter volledig open en laat verrassend weinig turbulente lucht door. Snelwegsnelheden zijn dus goed te doen met het dakje open – wel zo prettig. Regent het, dan doe je het dak dicht natuurlijk. De isolatie is zó goed dat je niet eens merkt dat er überhaupt een panoramadak in zit. Laat staan eentje van stof.
Als laatste een klein applaus voor het audiosysteem in de Aygo X. JBL maakt vaker systemen voor Toyota en die vallen eigenlijk nooit tegen. Hier hebben ze echter écht hun best gedaan. Daardoor heeft het systeem eigenlijk niets te zoeken in een A-segment auto, maar daar kan de klant dan weer fijn van profiteren. De bas klinkt dusdanig stevig door dat je het fysiek voelt in de stoelen; zangstemmen en muziekinstrumenten klinken helder bij zowel zacht als hard volume.
Zwakke punten
Zichtbaarheid is, zoals je vast weet, erg belangrijk tijdens het rijden. Het zicht in de Aygo X is door de voorruit prima, de zijruitjes zijn groot en ook de achterruit geeft een breed beeld naar buiten. Vanwege de dikke C-stijlen in het ontwerp heb je helaas wel een bijzonder grote dode hoek. Daarbij komt dat Toyota geen dodehoekassistent levert voor de Aygo X. Daardoor ben je met regelmaat aan het spartelen als een vis op het droge, terwijl je alleen maar probeert fietsers te ontwijken.
Gaan we nu zeuren om iets dat eigenlijk té goed werkt? Ja, dat klopt. De stoelverwarming in onze testauto – en daarmee in alle Toyota Aygo’s – heeft namelijk maar één stand. Die staat dus aan óf uit. Dat kun je ook lezen als het volgende: je kunt kiezen tussen verbrande billen omdat de verwarming loeit op standje crematorium, of helemaal geen warmte. Volgens Toyota komt dat doordat de Aygo X ontworpen is voor heel Europa, waar het in landen zoals Finland en Zweden dus ook naar behoren moet werken. Werken doet het zeker, al is het misschien iets té goed naar onze mening.
Uitrusting: luxe met een prijskaartje
Reëel gezien kom je niets tekort in de Aygo X: automatische ramen, automatische airco, prima afgestelde radar-gestuurde cruisecontrol, prettig werkend infotainment, goede connectiviteit, en ga zo maar door. Je hebt er een vanaf €21.250,-
Onze testauto was niet de standaard versie. integendeel het prijskaartje was €27.100,- daar krijg je dan wel fijne dingen zoals het eerder genoemde JBL-audiosysteem met vijf speakers en het panoramadakje (die laatste is overigens standaard). Op de Premium-uitvoering – zoals wij hem reden – heb je er ook een inductielader bij voor je telefoon, het grotere 10,5-inch scherm, de hete stoelverwarming, sierdelen in pianozwart en privacyglass voor de achterruitjes. Parkeersensoren voor- en achter zijn hier ook van de partij, net als een achteruitrijcamera.
Hoe fijn en verfijnd hij dus rijdt, hij is wel aan de prijs. Een Suzuki Swift met vergelijkbare uitrusting kost al gauw €2.000 minder. Dan heb je meer ruimte, rijd je dankzij de hybride aandrijflijn zuiniger, en leuk rijden doen ze allebei.
Conclusie rijtest Toyota Aygo X
Is het terecht dat er zo ontzettend veel kleine crossovers van de Japanse fabrikant verkocht zijn? Wij vinden van wel. Het rijdt leuk en semi-sportief wanneer je wil. Toch blijft het altijd comfortabel en praktisch genoeg. Zeker wanneer je alleen rijdt, maar ook met twee personen is het prima vertoeven.
De prijs is en blijft een discutabel punt – althans in Nederland. De €4.500 BPM die je betaalt, doet pijn. Nu kun je denken dat daar niets aan te doen is, maar dat is niet helemaal waar. Toyota heeft namelijk al een hybride versie van de Aygo X aangekondigd. Die komt binnenkort uit en heeft 44 pk meer, een toename van ruim 60%. Daardoor zakt de nul-naar-honderd-sprint van 14,9 seconden naar minder dan 10.
Het beste nieuws voor autoliefhebbers? De ingenieurs van Gazoo Racing hebben óók met de nieuwe Aygo X mogen spelen. Daar krijgen we het nu al warm van – en dat ligt dit keer niet aan de stoelverwarming.