De nieuwe Skoda Kodiaq is bijna net zo groot als de Volkswagen Tayron. Hij is rijwel net zo goed en kost minder dan een Tiguan. Dat maakt kiezen wel heel makkelijk, als je op zoek bent naar een ruime gezins-SUV. Of schuilt er ergens een addertje onder het gras? Dat vertellen wij je in deze rijtest van de Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV in ‘fully loaded’ Sportline Business-uitvoering.

Sterke puntenZwakke punten
+ Heel veel ruimte– Niet zo verfijnd als de Tiguan
+ Rijke uitrusting, ijzersterk geprijsd– PHEV niet als zevenzitter leverbaar
+ 123 km elektrisch bereik– Beperkt motorisch aanbod

Eerst even kennismaken met de nieuwe Skoda Kodiaq

De Skoda Kodiaq is inmiddels niet meer weg te denken uit het modelaanbod van de Tsjechische Volkswagen-dochter. De eerste generatie verscheen in 2017 op de markt, vorig jaar werd Skoda’s grootste SUV in zijn tweede verschijningsvorm onthuld. Ook voor Nederland is de Kodiaq een heel belangrijke auto. In de eerste vier maanden van 2025 werden bijna 2.000 exemplaren op kenteken gezet. Dat is meer dan twee keer zoveel als de Octavia. De nieuwe Skoda Kodiaq staat op het MQB EVO-platform, net zoals tal van andere modellen van de Volkswagen-merken. Dat betekent ook, dat de Kodiaq profiteert van de nieuwe PHEV-aandrijflijn. Als plug-in hybride beschikt de Kodiaq over een krachtige elektromotor en een batterij met een bruikbare capaciteit van 19,7 kWh. Daarmee ligt volgens de WLTP-berekening een elektrische actieradius van meer dan 120 kilometer binnen bereik.

In Nederland is de stekkerversie van de Skoda Kodiaq niet alleen de krachtigste, maar ook de goedkoopste motorvariant. De versie met mild-hybridsysteem is 2.500 euro duurder. Die kies je alleen als je in de Skoda Kodiaq een derde zitrij nodig hebt, want dat accessoire wordt, vanwege de hybrideaccu, niet in de PHEV geleverd. Waarmee we trouwens ook meteen alle motorvarianten van de Kodiaq hebben behandeld. Een beetje karige keuze, maar zo gaat dat in een land waar je wordt beboet als je auto veel CO2 uitstoot. Daarom gaat bijvoorbeeld ook de Kodiaq RS – met 265 pk en vierwielaandrijving – aan onze Nederlandse neuzen voorbij. Dit sportieve topmodel wordt wel in Duitsland en België geleverd.

Hoe herken je de nieuwe Skoda Kodiaq?

Met de komst van de elektrisch aangedreven Elroq en vernieuwde Enyaq heeft Skoda zijn huisstijl gemoderniseerd. Dit nieuwe familiegezicht gaat echter nog voorbij aan de Kodiaq. De grootste SUV uit het gamma is echter onmiskenbaar een Skoda. Voor de robuuste grille is een prominente plaats ingericht en achterlichten staan met elkaar in verbinding via een rood balkje. De Kodiaq heeft een lengte van 4,76 meter. Noodzakelijk, want de auto wordt immers ook als zevenzitter aangeboden. Bovendien heeft Skoda een naam hoog te houden op het gebied van binnenruimte. Daarin stelt de Kodiaq beslist niet teleur: voorin en achterin zit je prinsheerlijk. De kofferruimte heeft een inhoud van 754 liter. Dat is 156 liter minder dan de mild-hybridversie te bieden heeft, maar ga je dat missen? Met de achterbank plat kan er dit 2.000 liter achterin. De Kodiaq mag een aanhangwagen met een geremd gewicht van 1.800 kilo aan zijn trekhaak.

Onze testauto is uitgevoerd als Sportline Business. De grille, merk- en modelaanduidingen op de achterklep en sierlijsten rond de ramen zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Bij de Edition en Business Edition zijn die onderdelen verchroomd. Standaard staat de Kodiaq op 19-inch wielen. Onze testauto heeft de optionele 20-inch aero-wielen, die moeten bijdragen aan een lagere luchtweerstand en betere efficiency.

Stap in en vertel: wat valt je op?

Nog meer elementen uit het Sportline Business uitrustingspakket: de kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en uitschuifbare kussens voor extra ondersteuning van je bovenbenen, de alcantara afwerking van de deurpanelen en het dashboard en de aluminium pedalen. Je krijgt ook nog een driespaaks sportstuur, en de hemelbekleding is zwart. Net als bij alle andere modellen op VW’s MQB EVO-platform is het dashboard inmiddels grotendeels gedigitaliseerd. Een prominente rol is weggelegd voor het centrale 13-inch multimediascherm. Dat is 3 inch groter dan in de basisuitvoering Edition. Werken met dit scherm gaat heel gemakkelijk. De indeling van het geheel steekt logisch in elkaar en de rekenkracht van het systeem is groot genoeg. Alleen bij het opstarten van het geheel moet het systeem even wakker worden. Dan kun je niet direct je bestemming in de navigatie invoeren of de veiligheidsvoorzieningen (de-)activeren.

Skoda heeft veel energie gestoken in het design en de aankleding en afwerking van het interieur. Je hebt uitzicht op een aantrekkelijk gevormd instrumentarium. De zachte kunststoffen die direct in het zicht zitten worden afgewisseld met aantrekkelijke materialen zoals houtlook-fineer, aluminium en fraai gestikt suède. Onder het centrale beeldscherm zitten drie multifunctionele draaiknoppen, waarmee je onder meer de airco, stoelverwarming en verschillende rijprogramma’s bedient. Onze testauto heeft het optionele Dynamic Chassic Control Pakket. Dat bestaat uit adaptieve schokdempers met vijf verschillende settings en progressieve stuurbekrachtiging. In de Individual-setting heb je keuze uit maar liefst vijftien verschillende hardheden van de schokdempers.

En hoe rijdt dat, zo’n Skoda Kodiaq?

Het zal geen verrassing zijn dat de Kodiaq grotendeels hetzelfde rijdt als de Volkswagen Tiguar en Tayron. De auto’s delen immers alle technologie met elkaar. De aandrijflijn met 1,5-liter TSI viercilinder, elektromotor en zeventraps DSG-transmissie is identiek. Deze levert een gecombineerd vermogen van 204 pk, bij een breed uitgesmeerd maximum koppel van 350 Nm. Ook de hybride-accu is hetzelfde, met een bruikbare capaciteit van 19,7 kWh. Daarmee moet je met gemak meer dan 100 kilometer af kunnen leggen.

Opladen gaat met een hoogste vermogen van 40 kW, zodat je onderweg ook de snellaadpaal kunt kiezen. In krap een halfuurtje is de batterij weer voor 80 procent vol. Leg je de Kodiaq stelselmatig aan de lader, dan hoef je zelden te tanken. Wanneer je – zoals wij – met een lege accu doorrijdt op benzine, blijft de Kodiaq een zuinige klant. Wij haalden in de testweek een gemiddelde van 6,6 l/100 km (1 op 15,2).

Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de Skoda Kodiaq en de SUV’s uit de VW-stal. Zo levert het Duitse merk bijvoorbeeld óók een PHEV-variant met 272 pk. Toen we de Volkswagen Tiguan testten, waren we zeer onder de indruk van het adaptief gedempte onderstel. Dat wist verkeersdrempels perfect te verwerken, zodat de carrosserie nooit te lang of te diep in de schroefveren zakte. We hebben de indruk dat de Skoda Kodiaq over een wat minder verfijnde versie van het DCC-systeem beschikt. De auto lijkt nét wat beweeglijker te zijn dan zijn Duitse broertje. Hoewel dat allerlei oorzaken kan hebben: het formaat van de wielen, het gewicht van de auto, het verschil in wielbasis. Niet dat de Kodiaq nu heel beroerd rijdt. Integendeel zelfs, want het rijcomfort staat op evengoed hoog niveau. Maar volmaakt? De Volkswagen Tiguan heeft laten dat het nóg beter kan.

Wat nu te doen: wel of geen Kodiaq kopen?

Er is nog een verschil tussen de Skoda Kodiaq en de SUV’s van VW. Zeg maar gerust een enorm verschil: de prijs. De Kodiaq is vrijwel net zo groot als de Volkswagen Tayron, maar instappen kan voor een bedrag dat aanzienlijk lager ligt dan de basisprijs van een Tiguan. Om precies te zijn: vanaf € 44.990. Daarmee is de Kodiaq € 5.000 goedkoper dan een identiek gemotoriseerde Tiguan. De goedkoopste Volkswagen Tayron is zelfs € 7.500 duurder dan de basisversie van de Kodiaq 1.5 TSI PHEV. Tarieven voor de private lease bij de Skoda-dealer beginnen bij € 749 per maand

Is je budget groter dan een optieloze basis-Kodiaq, dan kun je je geld ook prima kwijt bij de Skoda-dealer. Onze testauto, uitgevoerd als Sportline Business met zo’n beetje alle beschikbare opties, gaat al heel gauw richting de 60 mille. Voor dat bedrag krijg je een zeer complete auto, waarin eigenlijk weinig meer te wensen over is. Oké, voor geventileerde stoelen met massagefunctie moet je niet de Sportline Business hebben. Dat is een extra die alleen op de Business Edition wordt aangeboden.

Conclusie

De Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV grossiert in complimenten. Hij is gigantisch ruim, heeft een mooie aandrijflijn met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer en is met zorg in elkaar gezet. Belangrijkste pluspunt is echter zijn prijs: vergeleken met gelijkwaardige PHEV’s, is die ronduit schappelijk. Ben je in de markt voor een ruime gezins-SUV, ga dan is de aanschaf van een Skoda Kodiaq eigenlijk een no-brainer.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *