Renault Megane Estate hybride

Terwijl we nog even moeten wachten op de introductie van de volledig elektrische Renault Mégane eVision en de Renault R5, testen wij alvast de huidige plug-in hybride Renault Mégane Estate. Begin vorig jaar kreeg de vierde generatie Mégane van de Franse station namelijk een facelift. Nieuwe (hybride) motoren en een vernieuwd infotainment systeem kenmerken de facelift van de vierde generatie Megané. Wij stelden de 160 pk hybride aandrijflijn (E-Tech) van de Megane Estate Edition One een week op de proef, hoe dat is bevallen lees je hieronder.

Wat is de Megane?

Allereerst is het goed om de herkomst van een van ’s werelds populairste stationwagens beter te begrijpen. De Renault Megane is een compacte middenklasser die in 1995 de Renault 19 opvolgde. Wat de Megane kenmerkt is het grote aantal carrosserievarianten. De op basis van de eerste generatie ontwikkelde (Mégane) Scénic was de eerste in zijn soort. De station variant van de Mégane, ook wel de break genoemd, werd pas tijdens de facelift in 1999 geïntroduceerd.

In 2003 kwam de tweede generatie van de Mégane op de markt, met als topmodel de Megane RS. Ook deze keer koos de Franse autofabrikant ervoor om eerst de hatchback te introduceren en later in het jaar de stationwagen, cabriolet en sedan. De facelift van de tweede generatie volgde drie jaar later, in 2006. De derde generatie werd in 2008 geïntroduceerd en kreeg in 2013 pas een facelift. De vierde generatie werd al relatief snel in 2015 geïntroduceerd. Vanwege matige verkoopcijfers kregen de 3-deurs coupé en de cabriolet geen opvolgers. Inmiddels staat de vierde generatie van de Mégane alweer sinds 2016 in de showroom.

Hoe rijdt de Mégane Estate?

Door het gewicht van het accupakket ligt de Mégane goed op de weg, bochten zijn dan ook geen probleem. Het lage zwaartepunt in combinatie met het vrij stevig geveerde onderstel zorgt voor een prettige rijbeleving. In ongeveer 10 seconden accelereert de 1580 kg wegende Mégane van 0 naar 100 km/u. Wegrijden gaat altijd elektrisch, daarna ondersteunt de atmosferische 1.6 viercilinder voor extra vermogen. Dankzij het Multi Sense systeem van Renault kun je kiezen uit verschillende rijstanden. Afhankelijk van de gekozen stand kun je volledig elektrisch rijden (pure) of gebruik maken van het volledige gecombineerde vermogen (sport).

Volledig elektrisch kun je tussen de 30 tot 50 kilometer rijden op een volle accu. Hierin blinkt hij zeker niet uit in zijn klasse, maar het zal je verbazen hoeveel financieel voordeel het oplevert als je bij langere afstanden elke week 250 kilometer aan brandstof bespaart. Wanneer de accu leeg is, wordt deze opgeladen door de energie die vrij komt tijdens het remmen of via de dynamo van de motor. Opladen via de kabel duurt ongeveer tussen de drie tot vijf uur, afhankelijk of je gebruik maakt van een laadpaal, of hem via de thuislaadkabel in het stopcontact steekt. Ook met deze hybride mag je dus overal parkeren en opladen waar een volledig elektrische auto dat mag!

Uitrusting

Aan de uitrusting ligt het in ieder geval niet. Zeker in deze parelmoerkleurige witte metallic lak oogt de Mégane sportief, daar hou ik van! De facelift heeft de auto echt een stuk volwasser gemaakt en dat doet hem goed. Een set mooie 17 inch lichtmetalen velgen en donker getinte ramen vanaf de b-stijl maken het plaatje compleet. De meeste opties zijn overigens standaard op de Edition One / E-Tech uitvoering, lekker makkelijk kiezen!

Ook vanbinnen heeft de tweede generatie van de Mégane IV een facelift gekregen. Onder andere een compleet nieuw digitaal tellerdisplay en Android gestuurde software kenmerken de facelift. Voor wie wel eens in de vorige generatie heeft gereden is de nieuwe software echt een verademing, dat werkt nu razendsnel en geeft je de mogelijkheid tot meer communicatie met bijvoorbeeld je smartphone. Het digitale dashboard is onderdeel van de standaard uitrusting van de Mégane E-Tech.

Positief

Misschien het meest opmerkelijke aan deze facelift is dat deze venbinnen aanzienlijk stiller en beter geïsoleerd is dan de vorige generatie. Wanneer je met de vorige generatie probeerde te bellen, kon bijna de hele straat meeluisteren. Door de betere isolatie klinkt ook de muziek een stuk beter, mede dankzij het vernieuwde Bose Audio-systeem. Zo’n Edition One uitvoering is eigenlijk al hartstikke compleet en voorzien van de nodige luxe. De eco-lederen bekleding ziet er strak uit en de stoelen zitten heerlijk, maar daar staan de Franse automakers wel om bekend gelukkig.

Ook het elektrisch rijden snappen ze bij Renault als geen ander. Al sinds 2011 is het Franse automerk druk bezig met de ontwikkeling van volledig elektrische en hybride aandrijflijnen. Dat is ook wel te merken, de hele aandrijflijn werkt mooi samen en zorgt voor een plezierige rijbeleving. Naast de bekende D-stand van een automaat kun je ook gebruiken van de B-stand. In deze stand remt de auto harder af op de (elektro)motor, waardoor deze meer energie opwekt en de accu nog efficiënter oplaadt. Daardoor kun je al snel enkele kilometers aan elektrische energie opwekken tijdens een rit door de stad.

Negatief

Een jaar of vijf geleden was 160 pk best flink, zeker in het segment waar de Mégane zich bevindt. Tegenwoordig is het blijkbaar gebruikelijk om het gecombineerde vermogen te communiceren, dat doen immers alle fabrikanten. Maar ondanks het gecombineerde hybride vermogen van 160 pk, voelt de Mégane niet zo snel aan. Daarnaast maakt de atmosferische 1.6 wel wat meer lawaai dan wenselijk is bij een wat sportievere rijstijl. Jammer, want verder is hij eigenlijk juist heel erg stil . Ook is de manier van schakelen even wennen, omdat de automaat voor je gevoel maar twee keer schakelt dankzij de unieke versnellingsbak. Het is niet erg, maar het duurt even voordat je er aan bent gewend. Hij rijdt er gelukkig niet slechter om!

Conclusie

In zijn klasse staat de Renault Mégane zeker zijn mannetje. Dankzij het vernieuwde interieur, Android multimediasysteem en de hybride aandrijflijn is het een heerlijke auto voor in de stad én op de snelweg. Rij je veel korte afstanden, dan is het de overweging zeker waard om te kiezen voor een hybride, zodat je die kilometers in ieder geval volledig elektrisch kunt rijden. Naar verwachting gaat dit de laatste Mégane zijn met een brandstofmotor, zijn opvolger laat geen jaren meer op zich wachten. De auto in onze rijtest heeft een fiscale waarde van € 36.894,-.

Foto’s met dank aan Automotive fotograaf Andrejs Guscins.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *