Renault Clio E-TECH Hybrid voorkant
SterktesZwaktes
+ Zuinig– Motorgeluid
+ Audiosysteem– Rijbaanassistent
+ Touchscreen– Stoelen

Tsja, wat moet je zeggen over een nieuwe Renault Clio? Iedereen kent deze auto en de nieuwe lijkt nogal op de oude. De Renault Clio E-TECH Hybrid die we meekregen voor onze rijtest zit echter boordevol nieuwe techniek. We waren dan ook benieuwd hoe eigenzinnig Frans deze hybride Clio is. Nou, daarin stelde onze rijtest met de Renault Clio E-Tech Hybrid ons niet teleur.

Wat is de Renault Clio E-TECH Hybrid?

Gezien het succes van de vorige generatie lijkt Renault gedacht te hebben: never change a winning team. De nieuwe Renault Clio is niet radicaal anders dan de vorige. De afmetingen zijn vrijwel gelijk en de Franse hatchback ziet er volledig vertrouwd uit. Alle design-elementen van de vorige generatie zijn er nog, al zijn ze gemoderniseerd en afgestemd op de rest van de Renault-familie. Het resultaat is een prettig ogende hatchback die je direct herkent.

Renault Clio E-TECH Hybrid 3/4 achter

De auto van onze rijtest is een speciale editie van de Renault Clio E-TECH Hybrid. Deze 140 Serié Limitée E-TECH is voorzien van blauwe en koperkleurige accenten in de vorm van stickers. Ook het speciale zwart-witte interieur is voorzien van blauwe accenten. Volgens Renault is bij de nieuwe Clio zowel de binnenruimte als de bagageruimte toegenomen. Voorin heb je ruimte genoeg, al zitten de bestuurder en passagier wel erg dicht naast elkaar. Achterin is voldoende hoofdruimte, maar beenruimte is krap, zeker als de voorstoel ver naar achteren staat.

Onder de motorkap van de Renault Clio E-TECH Hybrid vinden we een turboloze 1.6-liter viercilinder benzinemotor. Deze werkt samen met twee elektromotoren: eentje voor de startmotor en eentje die helpt de auto voort te bewegen. Bijzonder is de manier waarop deze motoren samenwerken. De benzinemotor drijft namelijk niet alleen de wielen aan, maar wordt ook actief ingezet om de accu op te laden. Hierin gaat de Renault Clio E-TECH Hybrid verder dan andere hybrides.

Clio voorkant

Hoe rijdt hij?

De benzinemotor van de Renault Clio E-TECH Hybrid is een generator voor de accu om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Het betekent dat jouw rechtervoet niet de enige is die het toerental van de motor bepaalt. Bij het opladen van de accu gaat de motor uit zichzelf meer toeren maken. De accu is te klein om constant elektrisch te rijden, dus springt de benzinemotor veelvuldig bij om de auto voort te bewegen. Zo vervult de benzinemotor twee rollen in de Clio E-TECH: rijden en opladen. Een speciale 8-traps versnellingsbak speelt hierbij een centrale rol.

Het maakt rijden in de Renault Clio E-TECH Hybrid een bijzondere ervaring. Het toerental en de gekozen versnelling verandert veelvuldig, ook bij rijden met constante snelheid. De wisselende toerentallen hebben geen invloed op de snelheid van de auto, maar ze zijn een vreemde gewaarwording. Het voelt alsof de motor doet wat hij wil. Ben je een control freak? Dan is de Renault Clio E-TECH Hybrid niks voor jou.

Alles open bij de Clio

Buiten de eigenzinnige motor die vanzelf toeren maakt, rijdt de Renault Clio E-TECH Hybrid precies zoals je verwacht. Met 140pk is de aandrijving krachtig genoeg voor de iets meer dan 1300 kilo wegende Clio. Omdat de auto puur elektrisch optrekt, spurt hij vlot weg bij het verkeerslicht. Zeker in de stad voelt hij daarom sportief aan. De wegligging is goed en comfortabel, eigenlijk gewoon zoals het hoort.

Sterke punten

Door het bijzondere hybride systeem rijdt de Renault Clio E-TECH Hybrid veel meer elektrisch dan andere milde hybrides. Optrekken gebeurt altijd elektrisch, maar ook op de snelweg rijd je hele stukken elektrisch. Dit zie je terug in het verbruik: wij haalden in winters weer met gemak 1 op 20 en hadden zeker zuiniger kunnen rijden als we beter ons best hadden gedaan. De hybride aandrijving van de Renault Clio E-TECH Hybrid mag dan wat apart zijn, het werkt wel heel goed om brandstof te besparen – en daar gaat het uiteindelijk om.

Dashboard

Het interieur van de Renault Clio is geheel vernieuwd. In het midden van het dashboard trekt een 9,3-inch touchscreen de aandacht. Deze werkt al bij de lichtste aanraking. Voor de belangrijkste functies ben je echter niet afhankelijk van dit scherm: de klimaatinstellingen regel je met drie grote draaiknoppen en voor de andere functies zijn er duidelijke knoppen. Dit kunnen we waarderen. De radiobediening zit verstopt op een aparte stengel achter het stuur, maar die weet je snel blindelings te vinden. Maar goed ook, want het geluid uit de Bose geluidsinstallatie in de Renault Clio E-TECH Hybrid is fenomenaal.

Zwakke punten

Het speciale ‘série limitée E-TECH’ interieur van onze testauto ziet er met de witte vlakken en blauwe accenten hip en modern uit. Toch is er wel wat op aan te merken. De stoelen zien er leuk uit maar zijn veel te vlak en bieden geen steun. Leuk is dat de interieurverlichting eenvoudig van kleur verandert, maar omdat de lichtstrip bij de versnellingspook maar aan één kant loopt, lijkt het in het donker alsof er iets kapot is.

Renault Clio E-TECH kofferbak

Dit is eigenlijk het probleem van de Renault Clio E-TECH Hybrid: het is een fijne auto, maar vaak is er een ‘maar’ bij te zetten. De navigatie werkt fijn maar laat standaard de hele provincie zien. Er is een rijstand voor volledig elektrisch rijden maar die is meestal niet beschikbaar. De bagageruimte is met 318 liter lekker ruim, maar het knopje om de achterklep te openen zit net te laag. Het voelt alsof de Clio E-TECH Hybrid de perfecte auto zou zijn als Renault nog even de puntjes op de i zet.

Dan is er het hybride systeem. Deze voelt vreemd aan maar het is te makkelijk om het hele systeem af te doen als zwakte. Het maakt de auto wel heel zuinig. Toch voelt het niet fijn als de motor loeit, terwijl jouw voet op de rem staat. De oorzaak van de vreemde gewaarwording is vooral het geluid van de motor. Een betere geluidsisolatie, waardoor je de motor niet meer hoort, zou het rijden in de Renault Clio E-TECH Hybrid een stuk aangenamer maken. Nu kun je alleen maar de radio hard zetten om het motorgeluid te overstemmen.

Renault Clio zijkant

Uitrusting

De Renault Clio E-TECH Hybrid beschikt over een snelheidsbeperker en cruise control, die je eenvoudig bedient vanaf het stuur. De Clio vertelt je ook hoeveel seconden er tussen jou en je voorganger zit. Zelf afremmen doet hij echter niet: onze testauto was niet uitgerust met adaptive cruise control. Dit is wel leverbaar op andere Clio’s, dus we snappen niet helemaal waarom onze testauto wel allerlei luxe opties had maar niet dit veiligheidssysteem.

Clio E-TECH Hybrid dashboard

Onze Renault Clio E-TECH Hybrid was uitgerust met stoel- en stuurverwarming. Alle verlichting is uitgevoerd in LED. Het brede scherm in de middenconsole hebben we al genoemd, maar ook het scherm achter het stuur is volledig digitaal. Dit toont de meest belangrijke informatie met de snelheid groot in het midden. Camera’s op alle hoeken waarschuwden ons voor auto’s in de dode hoek en gaven een mooi beeld van 360 graden bij het achteruit rijden. Ook laadde onze telefoon draadloos op.

Helaas werden we niet heel gelukkig van de rijbaanassistent van de Renault Clio E-TECH Hybrid. In de stand ‘lane departure warning’ trilt het stuur als de auto vindt dat je te dicht bij de lijntjes komt, en dat was zelfs op de snelweg zo vaak dat het bijna een handmassage leek. Selecteer je ‘lane keeping’ dan stuurt de Clio zelf, maar dit resulteerde in een zoekend rijgedrag, waardoor we hem snel weer uitzetten.

Renault Clio interieur

Conclusie rijtest Renault Clio E-TECH Hybrid

Aan het einde van onze rijtest bleven we achter met een dubbel gevoel. De Renault Clio E-TECH Hybrid is een fijne, comfortabele en zuinige auto zonder grote tekortkomingen. Helaas laat hij wel wat steekjes vallen: een paar kleine aanpassingen hier en daar zou hem beter maken. Dat is heel jammer, want de Renault Clio E-TECH Hybrid verdient beter. Zeker met zo’n innovatieve hybride aandrijving wil je dat de auto direct een goede indruk maakt.

De door ons gereden Renault Clio E-TECH Hybrid 140 Série Limitée E-TECH kost 27.860 Euro. Een niet-hybride Clio begint bij een prijs van 18.990 Euro, de vanaf-prijs van de hybride ligt 4000 Euro hoger.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *