De Renault Clio is een oude bekende. Sinds 1990 prijkt deze modelnaam al op de achterzijde van Renault’s B-segment aanbieding. Vanaf 2019 is er de vijfde generatie Clio, die voor dit jaar voorzien is van een facelift. Met deze facelift krijgt is met name de voorzijde van de auto flink aangepakt. De gril is een stuk groter en de LED dagrijverlichting is volledig anders. Naast twee subtiele strips boven de koplamp, loopt de verlichting nu ook langs de zijkant omlaag. Op de één of andere manier doet dit denken aan het Formule 1 Alpine team, terwijl het ook lijkt om een gespiegeld half Renault logo. Ook aan de achterzijde is een andere bumper gemonteerd. Deze is nu voorzien van twee neppe luchtroosters. Op deze manier is de achterzijde net wat ‘dikker’ aangezet. Geslaagde facelift? Lees dan snel onze Rijtest Renault Clio E-Tech Hybrid.

Sterke puntenZwakke punten
+ Sturen– Verbruik
+ Comfort– Geluid
+ Adaptieve Cruise Control– Zitpositie

Wat is de Renault Clio E-Tech Hybrid?

Renault introduceert voor de nieuwe facelift ook een nieuwe lijn; de Esperit Alpine. Deze combinatie van Esperit Alpine met de E-Tech Hybrid technologie is het introductiemodel van de facelift. Naast de Esperit Alpine is de Clio eveneens beschikbaar in de Evolution en Techno uitvoering. De Evolution is hierbij de instapper. Alle uitrustingsniveau’s zijn overigens verkrijgbaar met de E-Tech Hybrid uitvoering.
Deze motorconfiguratie is overigens niet nieuw en is ook te vinden in de Dacia Jogger. Dus een traditionele atmosferische 1.6 (94 pk) werkt samen met een elektromotor die gevoed wordt vanuit een 1.2 kWh accupakket. Hieraan koppelt Renault dan ook nog eens een 18 kW starter, die ondersteunt op de eerste meters. Ten opzichte van de Jogger is er overigens wel winst. Het totale systeemvermogen komt nu uit op 145 pk, 5 hele pk’s meer dan in de Jogger. Energie terugwinnen in de accu gebeurd overigens door regeneratief remmen, of door de benzinemotor als aggregaat te laten werken.


De Esperit Alpine uitvoering is daarbij onder andere voorzien van een sport interieur, met dus sportstoelen in half leer. Het leer is overigens kunstleder en bestaat voor 13 procent uit gerecyclede materialen. De stoffen bekleding bestaat dan weer voor 65 procent uit gerecyclede materialen. Uiteraard ontbreken in de Alpine uitvoering ook de nodige logo’s niet. Deze zijn onder andere terug te vinden op de vloermatten, dorpels en een schildje op de zijschermen. Of dit heiligschennis is of niet, Renault weet met de Esperit Alpine uitvoering wel een hoogwaardig interieur neer te zetten. Aan de buitenzijde zijn de zwarte velgen en het zwarte Renault logo eveneens onderdeel van het Alpine pakket.

Hoe rijdt de Renault Clio E-Tech Hybrid

Zoals eigenlijk alleen de Fransen dat kunnen met een hatchback. Dat is de korte en bondige samenvatting. In de praktijk komt dit neer op een auto die comfortabel oneffenheden in wegdek glad strijkt, maar ook duidelijk een sportief randje heeft. Dit komt niet enkel door de sportieve aankleding. De Clio nodigt simpelweg uit om sportiever te rijden. De stuurbekrachtiging is aan de zware kant en het sturen gaat direct. Doordat de Clio, ondanks de zachte vering, niet extreem overhelt in de bochten is deze zeer precies te plaatsen. Bij flink gas geven is de aandrijflijn wel behoorlijk rumoerig, met name omdat de versnellingsbak dan terugschakelt en de 1.6 behoorlijk wat toeren moet draaien.

Bij normaal gebruik werkt de combinatie van verbrandings- en elektromotor echter zeer prettig. Er is voldoende vermogen om vlot door het verkeer te rijden. Met de automaat in B-stand (van brake) remt de Clio daarnaast flink af op de elektromotor. Zelfs zoveel dat one-pedal driving bijna mogelijk is. Alleen voor de laatste paar meters is het rempedaal nodig. Dit vertaald zich in de praktijk naar een snel gevuld accupakket, waardoor de Clio zeker in de stad en binnenwegen grotendeels elektrisch rijdt.

Plus punten

We haalden al even het stuurgedrag van de Renault aan. Doordat de Clio dus zeer precies te plaatsen is, nodigt deze uit om op bochtige wegen vlot door te rijden. Onderstuur treedt pas zeer laat op en de sportstoelen (aanrader!) bieden voldoende zijdelingse steun. Buiten het sportieve karakter is de Clio dus ook nog comfortabel. De vering is zacht, waardoor oneffenheden goed worden glad gestreken. Bij dwarsrichels of putten in het wegdek zijn er ook geen flinke klappen in het interieur. Deze combinatie maakt de Renault Clio simpelweg tot een zeer prettige auto. Erg fijn is ook de adaptieve cruise control. De kortste volgafstand is precies dwingend genoeg om voorliggers naar de rechterbaan te dirigeren en bij vrijbaan pakt de Clio snel op om weer naar de ingestelde snelheid te accelereren.

Zwakke punten

Een punt wat we ook geldt voor de Dacia Jogger. Heel erg zuinig is de E-Tech Hybrid aandrijflijn niet. Ja, in de stad en op binnenwegen kan grotendeels elektrisch gereden worden en dit drukt het verbruik. Het blijft echter een reguliere 1.6, die toeren nodig heeft voor vermogen. Dat er maar vier versnellingen zijn, helpt dan ook niet. Zeker op de snelweg heeft dit een negatieve invloed op het verbruik. Op de gecombineerde rit, kwamen wij dan ook niet verder dan 1 op 20, volgens de verbruiksmonitor. Dit zijn waarden die ook haalbaar zijn met een kleiner benzineblok en waar de concurrentie met een vergelijkbare configuratie betere cijfers neerzet.


Ondanks het comfort, dringt er toch redelijk wat geluid het interieur binnen. Op de slechte Belgische wegen valt met name het afrolgeluid van de banden op. Onze gladde Nederlandse wegen zullen niet zorgen voor dit probleem. Wat eveneens opvalt is dus dat motorgeluid dat het interieur vult bij flink gas geven.
Qua zitpositie is het zaak echt even te gaan proefzitten. De stoel in de laagste stand biedt te weinig ondersteuning voor de onderbenen. Wanneer de stoel hoger staat, ontneemt de spiegelbak echter een groot deel van het zicht. Punt is wel dat dit dus voor iedereen anders kan zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Uitrusting

De Esperit Alpine uitvoering zit flink in de opties. We noemden al de goede sportstoelen, half leer en adaptieve cruise control. Verder is deze uitvoering voorzien van stoel- en stuurwielverwarming. Lane Keeping Assist en Lane Departure Warning zijn eveneens standaard. Erg prettig is dat Apple Carplay en Android Auto nu draadloos werken. Dus geen kabeltjes meer in het interieur. Opladen van de telefoon gaat namelijk eveneens draadloos. Met de Esperit Alpine uitvoering is het multimediascherm standaard 9.3 inch en voorzien van geïntegreerde navigatie. Nieuw is eveneens de 360 graden camera die aanspringt bij het inparkeren. Qua beeldkwaliteit valt dit echter wat tegen, gelukkig is de Clio overzichtelijk en makkelijk op de spiegels in te parkeren.

Conclusie Renault Clio E-Tech Hybrid

Met de facelift is de Renault Clio weer wat verder bijgeschaafd. De nieuwe voor- en achterzijde geven de Clio een meer sportieve uitstraling, die wat ons betreft ook recht doet aan de rijeigenschappen. De nieuwe Esperit Alpine uitvoering zit daarnaast goed in de opties en maakt dat je eigenlijk niets mist in de Clio. Feit blijft wel dat de aandrijflijn dus zuinig kán zijn, maar dat voor degene die veel snelwegkilometers maakt een ander motortype dus beter uitpakt. Vanaf half juli is de Renault Clio te bestellen. Prijzen zijn enkel nog beschikbaar voor de Renault Clio E-Tech Hybrid Esperit Alpine. Deze uitvoering is er vanaf €30.120, of een bijtelling vanaf €197,36. Prijzen van de andere uitvoeringen komen op een later moment.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *