Range Rover fifty

1970 is een jaar vol belangrijke gebeurtenissen. De meest bekende band in de wereld op dat moment, The Beatles, gaan uit elkaar. Astronauten van de Apollo 13 missie weten ternauwernood aan de dood te ontsnappen, en de eerste commerciële vlucht van de Boeing 747 Jumbo Jet is een feit. De bestemming van dit iconische vliegtuig is Londen, hoofdstad van het land waar in hetzelfde jaar een ander iconisch voertuig op de markt komt, de Range Rover. Vijftig jaar later viert Land Rover deze gebeurtenis met de Range Rover Fifty.

SterktesZwaktes
+ Geluidsisolatie– Verbruik
+ Comfortabel– Prijs
+ Uitrusting– Beenruimte
dubbele achterklep Range Rover
Dubbele achterklep

Wat is de Range Rover Fifty?

De Range Rover Fifty is een viering van de eerste Europese luxe offroader. In 1970 lanceert het door Charles Spencer King ontworpen model met een weinig subtiele slogan “A car for all reasons”. Enkele belangrijke aspecten zijn; een topsnelheid van 160 km/u, een trekgewicht van 3500 kg, voldoende ruimte voor vijf personen en permanente vierwielaandrijving. Vijftig jaar later zijn deze zelfde aspecten nog steeds aanwezig maar is de doelgroep flink veranderd. Zo vindt tegenwoordig de gemiddelde eigenaar de bagageruimte belangrijker dan de bodemvrijheid. Desondanks weet de Range Rover Fifty nog steeds een goede mix te vinden tussen opulente luxe en onverhard terrein overwinnen. Zo zijn er maar liefst zeven verschillende rijstanden die van de Range Rover een zeer capabele offroader maken.

Toch weet deze grote Britse bruut zich nog steeds goed te nestelen in de drukke lifestyle steden van de wereld. Daar doet deze 50th anniversary nog een schepje bovenop, want er zijn er slechts 1970 van gemaakt, een eerbetoon aan zijn geboortejaar. Dit gaat gepaard met enkele bijzondere kleuren uit de jaren 70, Rosello Red en Aruba zijn hier de beste voorbeelden van. Ons testvoertuig is in een iets meer terughoudende Santorini Black uitgevoerd. Alle Range Rover Fifty modellen komen met een unieke 22 inch velg, en zwarte accenten.

22 inch Range Rover velg zwart wit
22 inch velgen

Hoe rijdt het?

Tegenwoordig is het normaal om als gezin voor een SUV/Crossover te gaan. Denk echter voor geen moment dat deze nieuwe gezinsauto vergelijkbaar is met een Range Rover. In een Renault zit je wellicht hoog, maar in een Range Rover zit je hoger. Dat geldt niet alleen voor de rijpositie, ook qua vermogen en belevenis is het een stuk grandiozer. De 3.0 liter dieselmotor produceert 350 pk en een flinke 700 nm aan koppel. Dit zorgt ervoor dat er altijd voldoende kracht aanwezig is, of dat nou voor de oprit is van een snelweg of het klimmen van een trap.

Een gevoel van onoverwinnelijkheid daalt over je heen op het moment dat je in de Range Rover stapt. De hoeveelheid SUV om je heen is met cijfers niet zo goed over te brengen. Getallen als 5.06 meter lang en bijna 2 meter breed klinken vrij groot, maar wanneer je er voor het eerst in zit besef je pas echt hóé groot. Als de mastadont eenmaal van zijn plaats is gerold, valt het op hoe stil het van binnen is. De dubbele beglazing rondom zorgt voor een goede isolatie tussen jou en ongewenste dingen zoals rijgeluid en arme mensen.

dashboard Range Rover fiftieth anniversary
7 rijstanden

Op het touchscreen in de middenconsole zijn er maar liefst 7 rijstanden om uit te kiezen. De meeste zijn voor onverhard rijden en zullen nauwelijks gebruikt worden, gelukkig staat de Range Rover standaard op auto stand ingesteld en kiest het daarmee zelf de beste rijstand uit. Dat er een flinke veerweg aanwezig is, valt niet helemaal te verhullen. De Range Rover Fifty helt over in de bochten en dit gevoel wordt versterkt bij plotse stuurbewegingen. Echter, past dit ook wel bij het bootgevoel dat het interieur mee geeft en is het in zeker niet storend.

Sterke punten

De klassieke silhouette van een Range Rover is even gracieus verjaard als een 50 jaar oude Cabernet Sauvignon. In dit tijdsbestek zijn de dimensies flink gegroeid, maar toch straalt de Range Rover nog steeds een bepaalde elegantie uit. Ja, de 22 inch velgen zijn enorm en de geblindeerde ramen zijn een tikkeltje hashtag instagram. Echter, of je nou aan komt rijden in het bos of in een videoclip, beide omgeving weet de Range Rover eigen te maken. Wat dat betreft is het net een gigantische kameleon, het past zich uitstekend aan naar de omgeving. Wanneer deze omgeving er iets hobbeliger uitziet dan de gemiddelde PC hooftstraat is er wederom geen reden voor paniek. De verschillende rijstanden zorgen te alle tijden voor maximale hoeveelheid grip en de klimhoek van 45 graden maakt de meeste achtbanen nog jaloers.

Range Rover klimt op trap
Trap? geen probleem.

Binnenin wordt je onder andere verwend door masserende stoelen, climate control en adaptive cruise contol. Het interieur is zoals te verwachten van een luxe SUV een prettige plek om je in te bevinden. De rijpositie geeft voldoende zicht over het verkeer heen en ook het blikveld rondom is uitstekend.

Zwakke punten

In de Range Rover zijn vele van de functies elektronisch te bedienen. Dit maakt het gebruik ervan gemakkelijker en voornamelijk fysiek minder vermoeiend. Sommige van deze opties kiezen er wel voor om flink de tijd te nemen om hun actie te voltooien. Zo is de achterste rij stoelen elektronisch in te klappen en weer rechtop te zetten. Mooi, maar het duurt toch wel erg lang voordat dit voltooid is.

Range Rover Fifty, 1 uit 1970 productiemodellen
‘1 of 1970’

Reken er trouwens ook maar op dat het afbetalen van deze special edition genoeg tijd in beslag neemt. Ons testmodel komt uit op een flinke prijskaart van 219.911 euro.

Uitrusting

Een Range Rover Fifty komt standaard met 22 inch velgen en diverse zwarte accenten. Deze accenten vallen wat weg op ons testmodel maar ook op de gekleurde varianten past het geheel goed bij elkaar. Nagenoeg alle onderdelen die kunnen bewegen zijn elektrisch aangedreven; Achterklep? check. Trekhaak? check! Vering? soort van check. De volledige auto kan namelijk met de druk op de knop een flink stuk verhoogd of verlaagd worden door de luchtvering.

Range Rover luchtvering
Luchtvering laag en hoog

Om het vijftigjarige bestaan te benadrukken heeft de Range Rover op diverse plekken een plakkaat met ‘Fifty’. Het meest nadrukkelijke staat dit op de middenconsole waar ook de zeldzaamheid van het model even wordt benadrukt ´1 of 1970´. Iets boven de middenconsole bevindt zicht het panoramadak dat deels geopend kan worden. Wanneer de auto is afgesloten zal het panoramadak vanzelf gesloten worden middels een gordijn. Mocht dit nog niet genoeg verkoeling verzorgen in de warme zomermaanden dan is er altijd nog een koelkast in de middenconsole.

Conclusie Range Rover Fifty

Het gehele pakket van de Range Rover Fifty is er één van diverse tegenstrijdigheden. Aan de ene kant is het een oud ontwerp dat de oudere doelgroep tevreden moet houden, maar aan de andere kant moet ook de jongere generatie zich geprikkeld voelen. Hierdoor is er gekozen voor een pakket dat nagenoeg alles goed lijkt te doen, met als resultaat een tè hoge prijs. Voor slechts 13.000 euro meer is een Bentley Bentayga V8 al beschikbaar en dat maakt de Fifty anniversary een lastige keuze om te maken. Aan de ene kant is het de ultieme versie van de vierde generatie Range Rover; comfortabel, capabel, en knalvol opties. De Bentayga brengt dit geheel echter net naar een hoger niveau, zowel op afwerking als op motorisering.

Range Rover voorkant
Symbool voor succes

Het rijden in een Range Rover heeft jaren lang gestaan als een symbool voor succes. Ook nu is het rijden in een Range Rover een ervaring, de auto dwingt nog steeds respect af van andere weggebruikers. Alleen is het gevoel niet meer uniek voor de Range Rover, het is niet langer het enige SUV-speeltje van de veelverdieners onder ons. In een wereld waar meer altijd beter is, bezit de Bentayga de betere papieren. En waar de standaard Range Rover nog voldoende prijsruimte heeft tegenover de Bentley, komt de fifty net iets te dichtbij om als enige optie te volstaan. Toch is het is een prachtige afsluiter van de vierde generatie.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.