Onlangs mochten we een ritje maken in de coupé variant van de Mercedes CLE. Waarin een van de opmerkingen was dat er niet veel vermogen onder het mooie silhouet van de motorkap schuilden. Wat als vermogen je eerste levensbehoefte is? Dan zijn er maar drie letters die er toe doen: AMG.

Sterke punten:Zwakke punten:
+ Chassiscontrole– Niet de “One man one Engine” van welleer
+ Vermogensoverbrenging– Stuur ‘knoppen’ zijn te direct
+ De airscarf– Buiten spiegel bediening

Wat is de Mercedes-AMG CLE 53 Cabrio?

Een mond vol. En dan heb je de volledige naam nog niet eens gehoord: Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet 4MATIC+. Pak er even een glas water bij, want we zijn er nog niet.

Tot de dag dat de CLE 63 opduikt, is dit de krachtigste – én enige – CLE cabrio die je met het lustopwekkende AMG-logo kunt krijgen. Er is op papier plek voor vier, en met het dak open twijfel je daar geen seconde aan. Maar zodra het Nederlandse weer zich ermee bemoeit en het dak sluit, wordt het achterin krapjes.

Dat is trouwens meteen de laatste keer dat we iets praktisch gaan zeggen. Want niemand leest een AMG-test om te weten hoeveel zandzakken erin passen. Tien, trouwens. Maar dat was écht de laatste keer.

Zes-in-lijn, zes keer goed

Onder de fraai gestileerde motorkap ligt een dikke drie liter zes-in-lijn die naast een heerlijk geluid ook 449 pk levert. Daarbij krijgt hij hulp van een kleine elektromotor met 23 pk. Het is dus een mild-hybride, net als de Audi S5 Avant. Alleen rij je hier níet geruisloos weg.

Vanaf het moment dat je op de startknop drukt, barst er een zeldzame symfonie los. Het soort motorgeluid dat uitstervend is, maar hier nog gewoon meegeleverd wordt. Zoals het hoort, en je verwacht bij een AMG.

/

Wellness met kuipstoelen

Binnenin vind je een luxeoord met leer, aluminium en kuipstoelen die je vasthouden als een bezorgde tante. Die stoelen zijn onderdeel van het AMG Performance-pakket (€5.432,90), en voor wat extra drama kies je de rood-zwarte Nappa-bekleding (€3.194,40). Prijzig? Absoluut, de stoelen zijn echter de perfecte combinatie van spa en bankschroef. Perfect voor de lange rit, maar ook voor het enthousiastere rijden. Het interieur is vrijwel identiek aan dat van de CLE Coupé die we eerder reden. Geen straf. Eerder een fijne déjà vu.

Buitenkant: stijlvol met spierballen

De CLE 53 cabrio is een fraai apparaat om te zien. De witte lak past hem goed, en met het rode dak en de dito remklauwen wordt het geheel lekker stijlvol. Zwarte velgen zorgen voor een vleugje agressie. Zwarte of koolstofvezel accenten worden smaakvol onderbroken door een aluminium rand rond de ramen. Ja, er gebeurt veel – maar op een goede manier. Een AMG koop je niet om onopvallend te blijven. En dat doet deze ook zeker niet.

Hoe rijdt de Mercedes-AMG CLE 53?

Op papier ziet het er misschien uit als een sportwagen. Brede 295-banden achter, koolstofvezel details, gigantische remmen en een naam die klinkt als een computercode voor snelheid. Maar vergis je niet: dit is geen circuitbeest. Het is een grand tourer in de puurste zin. Een comfortabele, dikke cabrio die moeiteloos lange afstanden vreet, met een temperament dat je zelf mag aanwakkeren.

Als je ‘m rustig rijdt, is het een heer. De motor fluistert, het onderstel doet alles om je rugspieren niet wakker te maken, en de cabine blijft sereen. Tot je rechtervoet laat zakken. Dan verandert het karakter. De zes-in-lijn komt tot leven als een goed uitgeslapen rockster, en sleurt je in 4,2 seconden naar de 100. Sneller dan Mercedes zelf durft toe te geven, want die houden het op 4,4.

Maar cijfers zijn saai. Wat je voelt is veel interessanter. Het bijzondere aan deze CLE 53 is dat hij z’n vermogen niet als een emmer water over je uitstort. Alles gaat geleidelijk, ingetogen bijna. De motor bouwt zijn kracht mooi op, alsof hij ademhaalt. Alsof je in een atmosferisch blok zit, en geen turbo of elektromotor in zicht. En dát is knap. Er zijn genoeg auto’s die snel zijn. Maar weinig die het op deze manier doen.

Van cruisen naar spelen

En dan is er het onderstel. In Comfort-modus glijdt de CLE over de weg alsof iemand de bulten handmatig gladstrijkt. Maar activeer Sport, Sport+ of – voor wie écht trek heeft – Race, en het onderstel spant z’n spieren aan. Niet tot het oncomfortabel wordt, want dat gebeurt eigenlijk nooit. Het blijft een comfortabele cabrio, geen martelwerktuig op wielen. Maar hij wordt strakker, directer, scherper.

Op een bochtige weg, ergens zonder drempels en met fatsoenlijk asfalt, laat de CLE zien wat hij kan. Dan voel je de precisie in het stuur. De balans in het chassis. De manier waarop hij zijn gewicht verdeelt, met een zelfvertrouwen dat je eerder in een hete hatchback verwacht. En dat bedoelen we als compliment, want hothatches zijn de meest betrokken auto’s die je kunt kopen. Deze Mercedes voelt niet log of lomp, maar gretig en behendig. Zeker voor een auto die technisch gezien meer met een luxeliner dan met een kart gemeen heeft.

Het stuur is licht, maar voelt goed aan. De communicatie met de voorwielen is helder – misschien niet op Alfa Romeo-niveau, maar zeker bovengemiddeld. En als je ‘m in een bocht plaatst, voelt hij vastberaden. Geen gezwalk, geen gewiebel, geen twijfels. Hij blijft strak in z’n spoor, zelfs als je – bewust of per ongeluk – iets te enthousiast instuurt.

De negentraps automaat doet zijn werk soepel en intelligent. Maar wil je het heft in eigen handen nemen, dan krijg je schakelflippers die zo snel reageren dat je het idee krijgt dat de auto je gedachten leest. Het schakelen gaat zonder vertraging, zonder twijfel. Dat maakt het spelen in bochten extra leuk. De motor hangt gretig aan het gas, en laat zich fijn doseren.

De remmen zijn krachtig, geen twijfel daar. Het pedaalgevoel is wel wat aan de lange kant – typisch voor een auto met luxe-DNA. Je moet iets verder intrappen dan je zou willen, maar eenmaal daar grijpt hij krachtig in. Niet sportwagen-agressief, maar zeker effectief.

Hier worden we blij van

De airscarf klinkt als iets dat je in de Dyson-webshop vindt. Maar het is geniaal. Warme lucht in je nek wanneer je open rijdt. Zo overdreven als het klinkt, zo fijn is het. Zeker als je – net als ondergetekende – een oncomfortabele hoeveelheid reuma hebt. Of gewoon een hekel aan kou.

Ook de overbrenging van al dat vermogen verdient een staande ovatie. Alles voelt natuurlijk en soepel, ondanks turbo’s en elektrische bijstand. Het voelt alsof je met een atmosferisch blok rijdt, en dat is een prestatie van formaat.

En dan dat chassis. Dit is een cabrio die rijdt alsof hij een vaste dakconstructie heeft. Natuurlijk doe je een compromis doordat het zwaarder is. Maar hier is een geheimpje, van zijn 2110 kilogram zware massa merk je op de weg werkelijk niks.

Maar hier worden we onrustig van

Vroeger kreeg je bij je AMG een motor mét handtekening van de bouwer. “One Man, One Engine” werd het genoemd. Dat is verleden tijd. De zescilinder komt nu gewoon van de lopende band. Efficiënt? Zeker. Maar het opscheprecht ben je kwijt.

Dan die stuurknoppen. Hypergevoelig. Tik je iets te enthousiast, dan verander je per ongeluk de rijmodus, de muziek en de temperatuur tegelijk. Het voelt alsof je Call of Duty speelt met álle instellingen op maximaal. Rustiger was beter geweest.

Ook de spiegelbediening verdient een spreekwoordelijke schop. Je probeert ze bij te stellen, en ineens klappen ze dicht, draaien ze de verkeerde kant op of doen ze helemaal niets. Handig is anders.

Wat kost dat dan?

Tja, veel. Wat je hier ziet, is een AMG in cabriovorm met een mild-hybride zes-in-lijn, luxe interieur, dakje dat open kan, en een soundtrack die gratis meegeleverd wordt. Daar hoort natuurlijk een prijskaartje bij dat je net iets te hard uitspreekt in gezelschap.

De CLE 53 Cabrio begint bij een niet bepaald studentvriendelijke €146.939. Maar dan heb je nog geen witte lak, geen fancy stoelen en ook nog geen rood-zwart leer waarmee je iedereen op de parkeerplaats laat weten dat je het meent.

Onze testauto tikte uiteindelijk de €180.728 aan. En nee, dat is geen foutje – het is gewoon geen rond bedrag. Voor dat geld krijg je onder meer kuipstoelen waar je je schoonmoeder in zou durven achterlaten, een rood stoffen dak dat beter combineert met wit dan wijn met vis, en een luchtblazer in je nek die je warme gevoelens geeft op koude dagen.

Is het veel geld? Jazeker. Is het gek veel geld? Ja ook dat. Er is echter een belangrijk verschil tussen ‘duur’ en ‘veel geld’. Als je kijkt naar wat je krijgt. De bouwkwaliteit is top, het comfort is van het soort dat je normaal bij een businessclassstoel krijgt, en de techniek is – hoe Duits ook – gewoon spannend.

Maar het blijft natuurlijk een bedrag waar je een mooi appartement voor koopt. Of twee in Spanje. In Kroatië heb je er een hele straat voor. Maar dat laten we voor nu in het midden.

Zijn er alternatieven?

Natuurlijk zijn er alternatieven. Zoals altijd als je bijna twee ton wil uitgeven aan een cabrio met vier zitplaatsen en een vleugje waanzin. Alleen zijn het er niet zo veel – zeker niet als je zoekt naar exact deze combinatie van stijl, kracht en technologie.

Neem de Lexus LC500. Die had iets wat deze Mercedes mist: een atmosferische V8. Een blok, zonder turbo’s of stekkers, en met een geluid waar je buren óf verliefd óf woedend van worden. Helaas kun je hem nieuw niet meer bestellen. Hij kostte ooit vanaf €139.000 en dat was, achteraf gezien, bijna goedkoop.

Dan is er de Audi RS5 Cabrio. Die was altijd een tikje goedkoper dan de rest, en leverde eigenlijk nergens echt op in. Minder flamboyant misschien, maar wel bloedsnel en strak. De productie daarvan is ook gestopt, dus op naar de volgende.

De Porsche 911 Cabrio is nog wel gewoon te koop. Hij zit qua vermogen in dezelfde buurt als de CLE 53, maar doet alles met een onbeschaamde hoeveelheid engineering. Hij begint bij €160.000, maar als je één keer met de optielijst knippert zit je op drie ton. En eerlijk is eerlijk: het is misschien wel de beste cabrio uit dit rijtje. Maar ook de minst comfortabele.

Dan is er de BMW M4 Cabrio. Die is eigenlijk de meest directe concurrent. Zelfde recept: zes-in-lijn, vier zitplaatsen, vierwielaandrijving, een flinke bak vermogen. 510 pk zelfs – dus iets meer dan de Mercedes. Maar de M4 is géén hybride. En dat voel je bij de BPM. Wil je vergelijkbare luxe en opties, dan ben je al snel duurder uit dan bij de CLE. En dan moet je het ook nog doen met een grill waar je niet omheen kunt kijken, hoe graag je dat ook zou willen.

Dus ja, je hebt keuzes. Maar geen enkele doet het precies zoals deze Mercedes. Geen enkele is zo ingetogen extravert. Zo krachtig comfortabel. Zo… links schroefdraad met borgmoer.

Conclusie Mercedes CLE 53 AMG

Links schroefdraad gebruik je wanneer iets écht stevig moet zitten. Combineer het met een borgmoer en je krijgt iets dat onder enorme druk niet loskomt. Deze Mercedes voelt precies zo. Gemaakt om te dealen met gigantische druk. Het is dan ook onmogelijk om er geen technisch ontzag voor te hebben.

Het is een indrukwekkend stukje techniek, vol comfort én kracht. Een GT die rijdt als een sportieve hatch, die klinkt als een muziek instrument met AMG invloed, en waar je zonder spierpijn honderden kilometers mee vreet. Eigenlijk gebeurt alles, op de vervelend directe touch-knoppen na, perfect.

Toch missen we iets. De drama. De ongetemde brul. De reden waarom je vroeger een AMG kocht – niet ondanks, maar juist vanwege de imperfecties. Deze CLE 53 is briljant. Maar soms wil je gewoon dat het een beetje schuurt. Het is alsof de Duitsers een checklist afgewerkt hebben om de best mogelijke cabrio te maken. Daarin zijn ze grotendeels dan ook geslaagd. In de perfectie is er echter weinig ruimte overgelaten voor wat drama. Maar als die dat had gehad, dan hadden we ook niks kunnen zeuren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *