Mazda MX-5 2023

Een sportauto wordt vaak gedefinieerd op de snelheid waarmee het een bocht kan nemen of hoe snel de 0-100 wordt afgelegd. In de loop der jaren heeft ons dit enkele bijzondere mijlpalen opgebracht. De iconische Porsche 911 die bij iedere generatie weer een stukje sneller werd, de legendarische Italiaanse merken zoals Ferrari en Lamborghini die ieder een eigen weg creëerde richting de super- en hypercars. Engeland doet in de jaren 60 ook nog leuk mee met Jensen’s, TVR’s, Jaguar’s en MG’s, maar weten nooit echt dezelfde clientèle te bereiken als de Duitsers en Italianen.

Opeens is Mazda daar, dat in 1989 een ode aan de Britse sportauto brengt, de Mazda MX5. Een onverwachte actie in de automotive wereld die dusdanig goed blijkt te zijn, dat het sindsdien één van de best verkochte sportauto’s allertijden is geworden. De laatste generatie van de Mazda MX-5 lijkt ook de laatste generatie te zijn zonder een vorm van elektrificatie op de aandrijflijn. Wij proberen de huidige generatie Mazda MX-5 uit en kijken of de magie uit 1989, zo’n 34 jaar later nog steeds voor dezelfde reactie zorgt.

Sterke puntenZwakke punten
+ Rijgedrag– Ruimtegebrek
+ Verbruik– Geen dashboardkast
+ Schakelmechanisme– Prijs

Wat is de Mazda MX-5?

Als je nog nooit hebt gehoord van de Mazda MX-5, dan zal je ook niet op dagelijksauto.nl terecht zijn gekomen. Het is sinds 1989 consequent één van de best verkochte sportauto’s ter wereld dankzij een zeer simpel recept. Motor voorin, aandrijving achterin, 50/50 gewichtsverdeling en een stoffen dak. Het gebrek aan gewicht is daarnaast ook een cruciaal aspect, om deze kleine sportauto grootse prestaties te geven.

De vierde generatie (ND) is sinds 2015 op de markt en moest een moeilijk probleem oplossen. Sinds de introductie is de MX-5 steeds een stukje groter en luxer geworden, wat betekent meer gewicht. Voor de vierde generatie besloot Mazda daarom een gewichtsbesparing van maar liefst 100kg door te voeren. Hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen op een auto die slechts 1050kg weegt? Door ieder onderdeel te controleren en lichter te maken waar mogelijk. Zolang er ook maar een gram af kon ging Mazda ervoor. Het resultaat is dat de basis Mazda MX-5(ND) 950 kilogram weegt, maar nog steeds voorzien is van luxes als een airco, elektrische ramen een multimediasysteem en vooral veel rijplezier.

Skyactiv-G 184 motor in Mazda MX-5

Ons exemplaar is iets zwaarder (997kg) omdat deze is voorzien van een Skyactiv-G 184 2.0 liter motorblok, dat 184 pk produceert.

Hoe rijdt het?

Het is maar goed dat we deze review schrijven en niet filmen, anders had ik niet kunnen ophouden met lachen in plaats van jullie te informeren over de auto. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe de auto rijdt. De besturing is zeer scherp en snel, gemaakt voor bochtige landwegen of om te denderen over een dijkweg. Het geluid van de 2.0 liter viercilinder pompend door je oren, zonder de filter van een dak blijft een mooie belevenis. 0-100 km/u is bereikt in 6.5 seconden, maar dat is eigenlijk niet echt relevant.

Het gevoel dat je krijgt door het stuur, de voldoening van het schakelmechanisme, alles is erop gericht dat jij als bestuurder de meest interactieve ervaring krijgt tijdens het rijden.

Ja, er zijn hatchbacks die sneller zijn, maar als je echt van puur rijden houdt dan zijn er maar weinig modellen die in de buurt komen van een MX-5.

Mazda MX-5 in friesland

Als het even wat minder intens mag, dan is de Mazda MX-5 ook geschikt als reisauto. Oke, ik met mijn 1.94m zat wat onhandig achter het stuur, maar de stoelen ondersteunen je wel goed. Zelfs na enkele uren achter het stuur, is er geen sprake van kramp of oncomfortabele momenten. Tijdens het tanken wordt het er ook niet perse slechter op, dankzij een gemiddeld verbruik van 6.2l/100 kilometer.

Sterke punten

De rijeigenschappen zijn uiteraard één van de sterkste punten van de Mazda MX-5. Echter, is het gemak waarmee je de auto als dagelijksauto kunt gebruiken minstens even indrukwekkend. De bagageruimte achterin is met 130 liter niet veel, maar het is wel een bruikbare ruimte. Genoeg om de boodschappen mee te doen of om een weekendje weg te gaan.

bagageruimte Mazda MX-5

Dankzij een slim dakmechanisme kan je bij de eerste tekenen van zomerweer, het dak naar beneden doen. Trek de hendel naar je toe, gooi het dak naar achteren toe en druk op het geheel om het dakmechanisme vast te klikken.

Onderweg heb je op de snelweg weinig last van windgeluid dankzij een geïntegreerd windscherm. Ondanks dat de auto vrij krap is, zijn er nog wel twee cupholders die je kunt monteren en demonteren om meer ruimte voor je arm te creëren. Een slimme oplossing voor een probleem dat er normaal gesproken niet is.

Zwakke punten

Bij ons testexemplaar viel het op, dat de dodehoeksensor ervoor zorgde dat de auto naar Italiaanse maatstaven “karakter geeft”. Aan de linkerzijde krijgen wij een geluidswaarschuwing van de dodehoeksensor wanneer de auto al voorbij is gegaan. Rechts is het juist precies andersom en worden verschillende keren, auto’s niet herkent door de dodehoek sensor.

Als je wat langer bent is het echt een kwestie van uitproberen of je comfortabel in de auto kan zitten. Houd er dan wel rekening mee dat de bestuurderskant een stuk dieper is dan de passagierskant. Daarnaast zit er een onhandige hobbel in de vloer van de passagierszijde, waardoor je niet altijd even comfortabel zit.

Er is geen dashboardkast in de Mazda MX-5, in plaats daarvan krijg je een soort middenconsolekast. Tussen de twee passagiers zit er achterin een kleine ruimte, waar je objecten in kan opbergen. Hier is eigenlijk meer ruimte dan bij een normale dashboardkast, maar je kan er niet zo makkelijk bij gezien het achter je is geplaatst.

Uitrusting

Mazda mag dan wel iedere gram hebben bespaard om de vierde generatie extra licht te maken, het is binnenin niet armoedig te noemen. Automatic climate control, stoelverwarming, een multimediadisplay en een parkeercamera achterin zorgt voor voldoende moderne aspecten.

Het multimediasysteem wordt bediend door een draaiknop op de middenconsole en werkt prima tijdens het rijden. Niet een ideale oplossing voor het invoeren van het navigatiesysteem, maar adequaat genoeg om ermee te kunnen leven. De eerder benoemde demontabele cuholders kunnen op drie verschillende plekken gemonteerd worden. Op de middenconsole achter de ellebogen van de berijders zijn twee locaties. Voor de passagier is er nog een mogelijkheid om je drankje aan de linkerzijde van je been te plaatsen.

BBS 17 inch velgen

De zwarte 17-inch BBS velgen zijn gepaard met de Zircon Sand lakkleur. Dit geeft de Mazda MX-5 niet het traditionele sportauto gevoel, maar meer een avontuurlijke uitstraling. Een combinatie waar je van houdt, of juist helemaal niet.

Conclusie Mazda MX-5

De Mazda MX-5 is een interessant pakket dat een hoop weet te bieden. Het sublieme rijgedrag, de wind door je haren en de mogelijkheid om als dagelijkse auto te gebruiken zijn uitstekend. Voor mensen die houden van auto’s, is de Mazda MX-5 welicht één van de beste keuzes op dit moment. Het is echter ook de enige keuze als je een nieuwe sportieve roadster wilt rijden van dit kaliber.

Net zoals de MG B en Triumph TR6 voor hen, lijkt er voor de MX-5 geen plek meer te zijn in de moderne samenleving. De Mercedes SLK, Fiat Spider en BMW Z3 zijn allemaal gestopt. Concurrentie wordt tegenwoordig gevonden in de Toyota GR86 of, tweedehands Mazda MX-5’s.

Jawel, de grootste concurrent dat Mazda heeft met de MX-5, is zichzelf. Ons testexemplaar is in de Homura uitvoering maar liefst €53.100. Het goedkoopste nieuwe exemplaar is de Prime-Line vanaf €39.960, maar daar krijg je wel de lichtere en minder sterke Skyactiv-G 132 motor voor.

Mazda MX-5 bij het water

Het grootste probleem, is dat deze generatie Mazda MX-5 al vanaf 2015 op de markt is en toen een stuk goedkoper was. Dat zet zich door in de tweedehands markt, waar een vergelijkbare Mazda MX-5 al gauw €15.000 goedkoper kan zijn.

Het grootse succes van de MX-5 zorgt ervoor dat anno 2023, Mazda de sterkste concurrent is van zichzelf.

Mazda logo
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *