Hoe vervang je een iconische auto die maar liefst 68 jaar in productie was? En waar er wereldwijd meer dan 2 miljoen van zijn verkocht? Dat was de opdracht van ontwerper en Land Rover designbaas Gerry McGovern. Inmiddels kunnen we wel stellen dat hij in die opdracht is geslaagd. Inmiddels is de nieuwe Defender al weer vijf jaar een feit en neemt hij de helft van de verkopen van Land Rover voor zijn rekening. We gaan rijden met de Land Rover Defender 110 P400e, is ook deze generatie voorbestemd om iconisch te worden?

Sterke puntenZwakke punten
Uitstraling Onhandig in dagelijks gebruik
TerreincapaciteitenZicht naar achteren
Ruimte interieurVerbruik

Wat is de Landrover Defender?

We rijden onze test Defender in de kleur Tasman Blue, waar de meningen over verschillen. De een vindt het juist passen bij de terreinwagen, van de ander mag het wat subtieler. Over een ding zijn vriend en vijand het eens: dit is een gigantische auto. We parkeerden hem naast een Bentley Bentayga en deze verdween ongeveer tot de wielkasten van de Defender. De afmetingen liegen er dan ook niet om: 501 cm lang, 199 cm breed en 196 cm hoog. Dat is 27 cm hoger dan een Porsche Cayenne en zelfs 13 cm hoger dan de megalomane Rolls-Royce Cullinan.

We werden tijdens onze testperiode tot twee keer geweigerd bij een parkeergarage. De hoogte van onze Land Rover schrok de parkeerwachters dermate af. Als potentiële koper is het iets om te overwegen, wanneer rijden door lage ruimtes behoort tot je dagelijkse routines.

Het ontwerp van de Defender is onlosmakelijk een Defender en dat is knap gedaan. Talloze verwijzingen naar de oer-Defender geven hem een uitstraling van jewelste. Bijvoorbeeld de smalle ruitjes aan beide kanten boven de passagiersramen. De delen traanplaat op de motorkap en de kleine achterlichten zijn designelementen die herkenbaar zijn van de vorige generatie.

Hoe rijdt hij?

Instappen is dan ook alsof je de zolder van een pakhuis opklimt; hoog en uiteindelijk met uitzicht. Vanaf de met cognacleer beklede stoelen kijk je uit over de lange motorkap en wordt het overige verkeer gedegradeerd tot miniproporties. De Defender P400e is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 404 pk. Dat klinkt veel, en valt vooral op bij het optrekken. Dat doet de Defender vanuit elektromodus en gaat razendsnel. Een flinke duw in je rug, in een auto zo groot als een klein huis, blijft een wonderlijke ervaring. Land Rover geeft een 0 tot 100 tijd op van 5,4 seconden en we geloven het direct.

De viercilinder verbrandingsmotor levert 300 pk, de elektromotor heeft een maximale accucapaciteit van 19,2 kWh en levert maximaal 106 kW vermogen. Benzinemotor en elektromotor werken mooi samen. Elektrisch rijden maakt de rijbeleving in deze mastodont comfortabeler dan enkel op de benzinemotor. We merken dat wanneer je alleen op benzine rijdt, de tweeliter moet werken om de 2600 kilo wegende auto van zijn plaats te krijgen. Bij versnellen dringt motorgeluid het interieur binnen en dat doet af aan het rijcomfort. De trekkracht is met 550 Nm enorm. Het trekvermogen is ook dik in orde; 3500 kg mag de Land Rover trekken, wat hem de gedroomde trailer en caravantrekker maakt.

We kunnen het rijgedrag typeren als comfortabel, met een relatief straffe demping. Dat past goed bij het karakter van de auto. Samen zijn elektromotor en brandstofmotor op hun best. Dan is het wel zaak om vaak op te laden. In de elektrische modus komen we met de Defender niet verder dan 45km. Wanneer de accu leeg is, en een laadpaal ver weg, is de Engelsman simpelweg een flinke zuiperd: 8,9 liter op de 100 km bij ontspannen weggebruik. Ontspannen is overigens de fijnste manier om de Land Rover te rijden, er is geen greintje sportiviteit te ontdekken. Boven de 100km per uur is windgeruis langs de A-stijlen flink aanwezig. Wat niet verwonderlijk is met een zo goed als horizontale voorruit. Hier eist het hoekige ontwerp zijn tol, al was dat niet anders in zijn voorganger.

Sterke punten

De vorige Defender is oorspronkelijk in 1948 ontworpen om als auto, tractor en generator te dienen. De terreineigenschappen van de vorige generatie waren onomstotelijk bewezen. Luxepaarden kochten een Range Rover, werkpaarden een Defender. Logisch dat weilen Queen Elizabeth zich graag liet fotograferen met een Defender. Dat is bij deze nieuwe generatie niet anders. Off-road is de auto onverslaanbaar en in zijn element. Standaard vierwielaandrijving, elektronisch gestuurde hoge en lage gearing, bodemvrijheid tot 29 cm en waden door water ter hoogte van 90 cm is geen probleem. Diepe kuilen en hellingen neemt hij met gemak. De software kiest automatisch de juiste instelling om elk terreintype te overwinnen. De luchtvering geeft extra bodemvrijheid, die ook handmatig aan te passen is met een knop bij de bagageruimte. Je laat de Land Rover zo een tiental centimeter door zijn hoeven zakken. Wel zo makkelijk om je vers geschoten wild de achterbak in te schuiven. De uitstraling van deze auto is, naast zijn formaat, enorm. De terreincapaciteiten zijn ultiem.

Zwakke punten

Die uitstekende terreincapaciteiten maken ook dat het rijgedrag op de weg een beetje afsteekt. Wij als verwende autoconsumenten verwachten dat een auto op elk wegdektype uitmuntend presteert. De Defender voldoet op het Nederlandse wegdek prima, maar is niet zo comfortabel als zijn duurdere broer de Range Rover.

Ook is de opzet van het dashboard best eenvoudig. Dat past bij het praktische karakter, maar voor prijzen vanaf 80.000 euro verwacht je  wat luxere materialen in het interieur. Het harde plastic rondom en de traanplaat texturen op de vloer nodigen uit om er een emmer sop overheen te gooien.

De met leer beklede stoelen hebben vlakke en gladde zittingen waardoor je nog al eens heen en weer schuift wanneer je de bocht neemt. Nog een klein detail; het reservewiel dat achterop is gemonteerd neemt de helft van het zicht naar achteren weg.

Uitrusting

Het dashboard is een robuust ontwerp dat refereert naar het Spartaanse interieur uit de oer-Defender. Het scherm voor je neus en een touchscreen van 11,4 inch zijn volledig bij de tijd. De graphics zijn goed, maar niet vergelijkbaar met het niveau van bijvoorbeeld BMW. Onze test Defender (twv 113.000 euro) is o.a. voorzien van een 8-traps automaat, automatische airco, adaptieve cruise control, stoelverwarming en koeling, stuurwielverwarming, en camera’s rondom. De afwerking is op orde, al komt het geheel door de materiaalkeuzes wat basaal over.

Conclusie rijtest Defender P400e

De Defender is een onderscheidende keuze in het luxe SUV segment. Weinig terreinauto’s hebben zo’n imposante geschiedenis waarop ze kunnen bouwen en beschikken tegelijkertijd over zo’n bak uitstraling en charisma. De capaciteiten op het terrein zijn sowieso redenen om deze Land Rover te kopen. Tegelijkertijd is de Defender te groot en onhandig om in stadse omgeving te rijden.

Wil je echter op ongeëvenaard niveau door de modder zwoegen, op de snelweg het overige verkeer aan je voeten hebben, en je twee Labradors ook ná het zwemmen in een vieze vijver bij je in de auto hebben?  Dan is dit de auto voor jou.  

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *