Rijtest: Fiat 500S 0.9 TwinAir Turbo

Fiat 500S 0.9 TwinAir Turbo 2017

De Fiat 500S omschrijven in 500 woorden? Dat is een lastige opdracht, aangezien er (te)veel over deze sportieve icoon is te vertellen. Redactielid Freek van Dagelijksauto.nl stuurde er een week mee en geeft zijn oordeel.

Typische vrouwenauto wordt stoer

De Fiat 500 is, hoe je het ook went of keert, een typische vrouwenauto. Waar je deze Italiaan ook ziet rijden, er bevindt zich (bijna) altijd een jongedame of modieuze vijftiger achter het stuur. Om de 500 wat mannelijkheid mee te geven en toch bereikbaar te houden, heeft Fiat een sportieve uitvoering gereed staan: de 500S. Naast een stoerder uiterlijk, kent ‘ie ook sportievere rij-eigenschappen die wij maar al te graag ervaren.

De 500S, waarmee FCA Netherlands ons op pad stuurde, is in een wel heel opvallende kleurstelling uitgevoerd. De kleur doet ons meteen denken aan een legerauto, al zou de 500 daar geen geschikte kandidaat voor zijn. Wanneer we de prijslijst bekijken, wordt onze link met het leger bevestigd: de matlak heet Verde Militaire. 

Tevens maakt de 500S een minder vrouwelijke indruk, dankzij het dikker ogende bumperwerk, 16 inch lichtmetalen sportvelgen en een verchroomd uitlaatsierstuk.

Connectie tussen auto en bestuurder

Zoals we daarnet al zeiden, blijft het niet bij optische opsmuk. De Fiat 500S voelt qua rijgedrag in alle opzichten speels aan en legt de besturing geheel in jouw handen. Hiermee bedoelen we de voelbare connectie tussen auto en bestuurder. Met 105 pk aan vermogen, en een voertuiggewicht van om en nabij 1.000 kg in het achterhoofd, is de 500S een vermakelijk stadskarretje. 

Na onze testweek zijn wij versteld over de prestaties van de 0.9 TwinAir Turbo-motor. Van een tekort aan power is geen sprake. Dit geldt al helemaal, wanneer de Sport-stand wordt ingeschakeld. Hierdoor gaat de turbo maximaal werken en klinkt er een sportieve brom uit de uitlaat. De vering is wat aan de stevige kant, maar over het algemeen verre van hinderlijk.

Interieurdesign is behoorlijk divers

Het interieur is qua styling behoorlijk divers. Retro wordt gecombineerd met sportiviteit. Zo hebben de goed zittende sportstoelen ronde hoofdsteunen, en is zowel licht- als donkergekleurd leder toegepast. Het dashboard is grotendeels zilvergrijs van kleur, met een rood 500-logo aan de passagierszijde. 

Een opvallend element is het sportstuur, die naar onze mening wat te groot aanvoelt voor een auto van dit formaat. De locatie van de raambedieningsknop bevindt zich naast de versnellingspook, wat geen ideale plaats is. Naar onze mening hoort deze knop thuis in het deurpaneel.

Gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem

Zelfs één van de meest compacte auto’s in autoland, is van alle gemakken voorzien. De door ons gereden Fiat 500S, beschikt over een fantastisch klinkend BeatsAudio-systeem. Het is bewonderenswaardig, hoe deze kleine Italiaan in no time wordt omgetoverd tot een heerlijke muziekruimte. Ondanks zijn compacte binnenafmetingen, heeft Fiat de akoestiek prima voor elkaar.

Ook complimenteren wij Fiat voor het gebruiksvriendelijke Uconnect-infotainmentsysteem. Het 7 inch touchscreen heeft een ideaal formaat, terwijl verdwalen vrijwel onmogelijk is door de duidelijke navigatie. Tevens is het systeem dikke vrienden met je smartphone: connecten via Bluetooth is zowat kinderspel.

Dat de 500S een hippe auto is, kan niemand omheen. Echter is vorm bóven functie verkozen: de bagageruimte meet 185 liter, wat aan de kleine kant is. De compacte Fiat is dan ook geschikt voor de kleine boodschap, en niet voor een dubbele boodschappenkar bij de Albert Heijn.

Specificaties

Motor: 0.9 liter TwinAir Turbo (105 pk en 145 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 10,0 sec.

Topsnelheid: 188 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 4,2 liter/100 km

CO2-uitstoot: 99 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 3.571 mm/1.627 mm/1.488 mm

Bagageruimte: 185 liter

Vanafprijs: € 18.995,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 22.310,- (inclusief BTW en BPM)

Onze conclusie

Wanneer je een week in de 500S rijdt, kom je erachter dat rijplezier in meer zit dan alleen pk’s. Je voelt je één met de auto en dat gevoel ervaren we zelden. Het stuurwiel is wat aan de grote kant, maar de sportieve tweecilinderbrom zorgt al snel voor een glimlach. De raambediening zit niet op de juiste plek en de bagageruimte is aan de kleine kant. Het BeatsAudio-systeem heelt deze figuurlijke wond, dankzij de fantastische geluidsweergave.

Plus- en verbeterpunten

+ Prestaties tweecilinder motor

+ Vermakelijk rijgedrag

+ Geluidsweergave van het BeatsAudio-systeem

Te groot stuur, positionering raambedieningsknop

Ietwat stevig geveerd

Joeri van Dam helpt u bij uw leaseofferte!

Lease-advies nodig? Joeri van Dam helpt de lezers van Dagelijksauto.nl met advies over leaseoffertes.