
Toen BYD enkele jaren geleden de kleine Seagull op de motorshow in Shanghai presenteerde, was de Europese media weken van slag. Zo’n kleine elektrische auto met een fatsoenlijk bereik en een lage prijs? Dat zagen veel mensen niet aankomen. Nu is de BYD Seagull officieel geland in Europa. Weliswaar noemen we hem hier anders, want we houden niet van meeuwen, maar de BYD Dolphin Surf gaat wederom voor opschudding zorgen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Formaat Prijs Uitrusting |
Kleuren Achterklep Bekleding |
Laten we gewoon met de deur in huis vallen: de BYD Dolphin Surf is een kleine A-klasse auto waar vier volwassenen makkelijk in passen, met een rijke uitrusting, tot 322 kilometer bereik en een vanaf-prijs van 22.990 Euro. Die feiten alleen zijn genoeg om de gemiddelde Nederlander van zijn bestaansrecht te overtuigen. Dit is het type auto dat in Europa altijd gretig aftrek vond, maar met een benzinemotor bijna is verdwenen. De Dolphin Surf brengt dit type terug, maar dan elektrisch.

Bommetje
Natuurlijk, er zijn ondertussen met kleine elektrische auto’s. We hebben de Hyundai Inster en de Dongfeng Box. Maar deze modellen halen het niet qua uitrusting en prijs. Over smaak valt te twisten, maar ook op het gebied van styling laat de BYD Dolphin Surf zijn concurrenten ver achter zich. Het is een stoer en sportief autootje, heel anders dan de lieve, schattige karretjes van de concurrentie. De BYD oogt serieus en stoer, met scherpe lijnen in de koplampen, afgetekende dagrijverlichting en een ‘floating roof’ dat doorloopt in de spoiler.
Neem de BYD Dolphin Surf voor een rondje voor de stad en je merkt dat deze auto het meent. Wij reden met de topuitvoering, de Comfort, met zijn 157 pk vermogen op de voorwielen. Dit is heel wat meer dan de 88 pk in de uitvoeringen Active en Boost. We kunnen je zeggen: onze testauto was een bommetje. Met dit vermogen op de voorwielen in combinatie met een korte wielbasis had de auto moeite zichzelf in het gareel te houden.
Eigenlijk vonden we dat helemaal niet erg. De BYD Dolphin Surf voelde hierdoor erg levendig. Een auto die er zin in heeft, dat gevoel heb je niet vaak in een elektrische auto. Het rijden werd er zeker leuker door. Een echte ‘hot hatch’ dus eigenlijk. In sport-stand en met maximale regeneratie aan hadden we de grootste lol in deze kleine auto. Hoe zat dat ook alweer met ‘het is leuker met een kleine auto hard te gaan, …’?

Ruimte
Zelfs met sportief rijgedrag bleef ons energieverbruik op 16 kWh per 100 kilometer. Reden we netjes, in de rijstand ‘normal’, dan daalde dit tot 14,5 kWh. Keurige waarden, wat ons betreft. Het maximale bereik van de BYD Dolphin Surf is 322 kilometer, maar dan moet je wel de Boost nemen met zijn grote 65 kWh accu en de minder krachtige motor. Kies je voor de Comfort, dan lever je 12 kilometer bereik in. Is dat het waard? Wij weten het antwoord.
Sowieso krijg je veel auto voor je geld, welke uitvoering je ook kiest. Ondanks dat de Dolphin Surf nog geen 4 meter lang is, hebben volwassenen zelfs op de achterbank voldoende ruimte. Met mijn 1,80 kon ik prima achter mezelf zitten – mezelf verbazend over de beenruimte. De kofferruimte is dan wel weer erg krap. De achterbank zit zo dicht op de achterruit dat een hoedenplank niet nodig was. Omdat de kofferbak erg diep is, meet hij toch 308 liter. Het onderste vak heb je echter nodig voor laadkabels. De klep van de kofferbak vonden we wel erg goedkoop uitgevoerd: hij voelt weinig kwalitatief bij het sluiten en beweegt elke keer als je een deur dichtgooit.
Knoppen en schermen
Het interieur is erg fraai. Volgens BYD zijn er meer dan 20 opbergvakken te vinden, maar we konden niet vinden waar die allemaal zaten. Op de middenconsole, de deurvakken en het dashboard vonden we vooral soft-touch plastic waarvan we ons afvroegen hoe lang dat netjes bleef. De ronde knoppenrij konden onze goedkeuring wel krijgen. Deze zijn makkelijk te bedienen en zien er leuk uit. Sowieso zijn we blij met fysieke knoppen voor de belangrijkste functies.
Uiteraard heeft de BYD Dolphin Surf twee schermen, al zijn ze van een bescheiden formaat. Het 7 inch scherm achter het stuur toont alle noodzakelijke informatie zeer duidelijk. In de middenconsole huist een 10,1 inch scherm dat uiteraard kan draaien, zoals we van BYD gewend zijn. Zelfs op de goedkoopste uitvoering krijg je een achteruitrijcamera en bi-directioneel laden. De laadpoort zit rechtsvoor. Snelladen gaat met 85 kW, alleen bij de goedkopere Active is dit slechts 65 kW.
Onze testauto was met zijn groengeel kleurtje erg opvallend. We vermoeden dat we deze kleur vaak gaan zien. Deze introductiekleur is namelijk de enige kleur waar je niet voor hoeft bij te betalen. Wil je een zwarte, witte of blauwe Dolphin Surf, dan kost dit je extra.

Conclusie rijtest BYD Dolphin Surf
Met de Dolphin Surf zet BYD duidelijke stappen naar het segment van de kleine auto’s. Er is veel voor deze auto te zeggen. Daarom is het eigenlijk jammer dat hij blijft hangen onder de naam Dolphin: deze auto verdient een eigen naam. Maar ja, we houden in Europa nu eenmaal niet zo van die krijsende zeemeeuwen, dus wordt het maar een surfende dolfijn. We hopen dat het niet leidt tot verwarring bij consumenten.
De BYD Dolphin Surf verdient namelijk de volle aandacht. Sinds de introductie van dit model in 2023 zijn er wereldwijd al een miljoen van gemaakt. Dit zegt wel wat. In Nederland leeft al jaren de vraag naar een kleine elektrische auto met een groot bereik en een lage prijs. Welnu mensen: hij is er. Dat de Dolphin Surf ook nog eens heel wat rijplezier verpakt in zijn stoere uiterlijk, is alleen maar mooi meegenomen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl