De Renault Captur is in Nederland een zeer populair model. Het hogere broertje van de Clio weet met name juist vanwege die hogere instap en een scherpe prijs met name ook de particuliere koper over de streep te trekken. Voor dit modeljaar is de Captur daarbij weer strak getrokken en loopt dan nu ook volledig in pas met de rest van de line-up. Of de kernwaarden daardoor overeind blijven? Dat lees je in deze rijtest van de 2025 Renault Captur!
| Sterke Punten | Zwakke Punten |
| + Ruimte | – Motor heeft eigen wil |
| + Zuinig | – Kleine kofferbak |
| + Fysieke knoppen | – Rumoerige Climate Control |

Wat is de Renault Captur?
Voluit heet het model waar wij mee rijden de Renault Captur Esprit Alpine Full Hybrid E-Tech 160. Een hele mond vol om vooral maar aan te geven dat de Renault Captur voorzien is van een 160 pk sterke hybride benzinemotor. De Esprit Alpine uitvoering is daarbij lekker sportief aangekleed met sportstoelen, flinke velgen van 19 inch en wat sportieve tierelantijntjes aan de buitenkant. Eigenlijk is deze lijn de opvolger van de vroegere RS-lijn van het Franse merk.
De aandrijflijn is overigens een bekende en wordt in bijna de gehele line-up van Renault (en Dacia gebruikt). Het blijft een bijzondere combinatie van een klein accupakket dat gekoppeld is aan een elektromotor die heerlijk Frans eigenwijs is verwerkt op de versnellingsbak. Helemaal een idee hebben welke keuzes wanneer gemaakt worden blijft altijd wat vaag. Het concept werkt in de praktijk echter wel verrassend goed. De Captur zet namelijk zeer indrukwekkende verbruikscijfers voor een full hybrid. Binnenin de Captur is het trouwens ook keurig voor elkaar. De sportstoelen zitten uitstekend en bieden ook voldoende ondersteuning voor de onderbenen. Het materiaalgebruik is door de combinatie van leer en stof ook keurig voor elkaar. En met name de nieuwe tellerbak, met daarin tegenwoordig ook netjes de navigatie weergegeven, oogt gewoon erg verzorgd en modern.

Hoe rijdt de Renault Captur?
Eigenlijk werkt alles in de vernieuwde Captur nog steeds zoals je van Renault mag verwachten. Ja het is ook van binnen allemaal wat aangescherpt bij de huidige model update, maar ook hier is niet wereldschokkend en zijn de aanpassingen vooral gedaan met het oog op design. Het is dus gewoon nog een kwestie van instappen met de keyless entry, startknop indrukken, pookje in D en rijden maar. Erg prettig is daarbij overigens de knop links van het stuur die gekoppeld is aan de rijhulpsystemen. Op basis van het eigen gebruikersprofiel kunnen verschillende systemen aan of juist uitgezet worden. Twee kort de knop indrukken en de persoonlijke configuratie is geladen. Met name irritante, maar verplichte snelheidswaarschuwing is zo eenvoudig uit te schakelen. Dit zouden meer merken zo moeten doen.

Qua rij-ervaring heeft de Captur overigens alles keurig voor elkaar. Nergens wordt het echt spannend, sportief of juist te zacht. Hierin doet de Captur precies wat je van dit type auto verwacht. Comfortabel, zonder drama van A naar B. Wil je het sportiever? Koop maar een Clio. Wel zouden wij er voor kiezen om de 19 inch velgen een maatje kleiner te bestellen. Met 19 inch is de Captur op korte richels namelijk wel erg stug. Een maatje kleinere velgen zorgt er simpelweg voor dat dit een stuk beter wordt. Verder heeft de Captur het echt keurig voor elkaar, zonder echt een keuze te maken in een bepaalde richting.

Sterke punten
Nu zijn wij misschien ouderwets, maar fysieke knoppen werken in de praktijk gewoon het beste. Renault kiest er ondanks het flink scherm voor om fysieke knoppen alsnog prominent in het zicht en bereik te houden. Erg prettig, want de temperatuur wat hoger, voorruit verwarming aan, of toch even snel die ruiten ontwasemen? Knopje indrukken en klaar. En dus niet eerst verschillende menu’s door om te zoeken wat je wilt. Dit werkt simpelweg sneller en veiliger.
Wat eveneens positief verrast is de binnenruimte. Met name voor de passagiers achterin is dit voor het type auto simpelweg echt heel goed voor elkaar. Er is meer dan voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar en ook de zitting van de achterbank is prettig lang. Ook volwassenen (of pubers) zullen het op de achterbank van de Captur dus prima uit houden.
Daarbovenop komt ook nog eens dat ritjes met de Captur lekker goedkoop zijn. Tijdens de testweek noteren wij een gemiddeld verbruik van de Captur van 5.2 liter per 100 kilometer. Wat neerkomt op ruim 1 op 19. En het kan nog veel beter, want wij hadden regelmatig wat haast. Op de snelweg is ruim boven de 1 op 20 overigens ook zeer goed haalbaar.

Zwakke punten
Het zuinige karakter heeft dus te maken met die bijzondere hybride configuratie van de Captur. Nadeel van deze aandrijflijn is echter wel dat deze een eigen willetje heeft. Volgens Renault zijn er meer dan 24 variaties mogelijk in de combinatie van versnellingsbak/elektromotor/verbrandingsmotor. En dit geloven we direct. Welke van de 24 de Captur kiest in welke situatie is echter iedere keer een verassing. Wat tot gevolg heeft dat het motorblok soms ineens hoorbaar veel toeren draait bij een constante snelheid, om 10 tellen later weer volledig elektrisch verder te draaien. Het concept werkt echter wel qua zuinigheid, al lever je wel flink in op voorspelbaarheid. Die rumoerigheid komt overigens ook terug in de climatecontrol die op de automatische stand soms ineens volle kracht aangaat, zonder duidelijk aanwijsbare reden.
De ruimte die terugkomt op de achterbank, moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Hierbij is het duidelijk dat er ingeleverd is op kofferbakruimte. Deze is voor het segment wel wat ondermaats, maar heeft wel weer een prettig vlakke laadvloer. Op de foto een volledige motoruitrusting, maar daarmee is de kofferbak dan ook vol.

Uitrusting Renault Captur
In de Esperit Alpine is er qua uitrusting niets te klagen. Climate control, adaptieve cruise control en stoelverwarming zijn gewoon standaard. Bijzonder voor het segment is echter de voorruit verwarming, werkt erg snel en prettig en in tegenstelling tot de buren hoefde ondergetekende daardoor niet te krabben.
De samenwerking van Renault met Google is ook erg prettig. Het scherm werkt hierdoor eigenlijk hetzelfde als je smartphone (mits je Android gebruikt natuurlijk) en heeft nagenoeg dezelfde apps beschikbaar. Het koppelen van je telefoon met Android auto is daardoor ook niet per se meer nodig, wat dan weer zeer gunstig is voor het batterijniveau van die telefoon. Daarbij werkt alles gewoon vlot en zeer duidelijk.

Conclusie Renault Captur
De Renault Captur zal nooit een spannende auto worden en dat is helemaal prima. Het sportieve Esprit Alpine pakket doet het uiterlijk goed en komt met een aantal prettige opties als standaard, maar sportieve ambities ontbreken. OVerigens helemaal geen ramp, want de Captur blijft daarmee een zeer brede doelgroep aanspreken, die gewoon ‘een auto’ zoeken. En die rol vervult de Captur uitstekend, zeker op het gebied van ruimte en verbruik. De rijeigenschappen blijven steken op een keurige zeven. Maar ja, zeg nu zelf, heb je echt meer nodig?

