De Opel Frontera is voor de gemiddelde autokenner een oude bekende. In 1992 kwam de eerste generatie op de markt, een stoere offroader met een optionele bullbar. Twintig jaar nadat de laatste Frontera van de band is gerold, wordt de naam hergebruikt voor een gloednieuwe SUV. Het hergebruiken van namen is en blijft gevaarlijk. Is het bij de Opel Frontera wel een schot in de roos?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Plaats voor zeven personen | – Interieurkwaliteit |
+ Lichtvoetig | – Uitrusting |
+ Praktisch | – Opbergruimte middenconsole |
Wat is de Opel Frontera Hybride?
Voor dagelijksauto.nl hebben wij de Opel Frontera Hybride over de glooiende wegen van Mallorca getest. Een rijtest met de Opel Frontera EV kun je vinden op EV Update. De Opel Frontera staat op het nieuwe ‘Smart Car’ platform, die hij deelt met onder andere de Citroën C3 Aircross. De aandrijflijn bestaat uit een 1.2-liter benzine motor in combinatie met een elektromotor op een 48 volt platform. Hieronder staat een opsomming van de belangrijkste specificaties. Dit zegt overigens niks over de wegligging, want daarover zijn we aangenaam verrast.
- 1.2-liter 3-cilinder motor met maximaal 136 pk
- Elektrische ondersteuning van 28 pk door de elektromotor
- Automatische 6-traps eDCT versnellingsbak
- Topsnelheid van 190 km/h
- In 9 seconden van 0 naar 100 km/h
- Verbruik van 5,2 liter op 100 km
- 460 liter bagageruimte
- Leeggewicht van 1344 kg
Hoe rijdt de Opel Frontera Hybride?
In eerste instantie waren we nogal sceptisch over een SUV in deze prijsklasse zonder al te veel hulpsystemen of andere luxe opties. Na de eerste meters werd al snel duidelijk dat het eigenlijk een prima auto is voor de dagelijkse ritten. Het onderstel is dusdanig prettig dat niet alle hobbels en oneffenheden voelbaar zijn in de auto. Het slechte wegdek en de verkeerdrempels worden netjes gefilterd en van een deinende, zware auto is ook geen sprake.
De stoelen met de ‘Intelli-seats’ zijn een aanrader. Ze verdelen de druk over je lichaam, waardoor je nergens drukpunten overhoudt. Het zitvlak is helaas iets aan de korte kant. De achterbank staat onder een vreemde hoek, waardoor je iets dieper op de bank zit. De ondersteuning bij de bovenbenen is hierdoor niet volledig aanwezig. Dit resulteert echter wel in veel ruimte, waardoor ook lange personen beenruimte genoeg hebben. Dit geldt overigens ook voor de hoofdruimte achterin.
Echt snel is de Frontera niet. Met de automatische versnellingsbak en 136 pk komt de auto prima mee in het huidige verkeer. Het duurt wel even voordat hij op stoom is en de response op het gaspedaal is natuurlijk niet zo vlot als dat van een elektrische aandrijflijn. Over het verbruik in praktijk kunnen we tijdens deze rijtest niet zo veel zeggen. Daarvoor is het landschap te glooiend en totaal niet representatief voor de Nederlandse consument.
Sterke punten
De Opel Frontera is gemaakt voor een breed publiek en dan voornamelijk mensen die een auto zien als een praktisch, handig vervoersmiddel om spullen en passagiers mee te vervoeren. Deze no-nonsense auto biedt optioneel plaats aan zeven personen. Dit kun je realiseren door de stoelen in de achterklep uit te klappen. Als je dat niet nodig hebt, dan dient deze ruimte als bagageruimte.
En daar houdt het niet op. Er zijn maar liefst vijf usb-poorten beschikbaar en nog een draadloze oplader voor je telefoon. Langs het middenconsole loopt een band waar je bijvoorbeeld een tablet kunt plaatsen. Of dit in praktijk veel wordt gebruikt is de vraag, maar de optie is er wel. Net zoals de optie om een tent op het dak te monteren en het avontuur op te zoeken.
De Opel Frontera is een relatief lichte auto voor het formaat. Het leeggewicht van 1344 kg merk je goed tijdens het rijden. De auto is strak geveerd en heeft geen enkele moeite met het absorberen van slecht wegdek. Ook verkeersdrempels worden snel en prettig gefilterd door het onderstel. Deze lichtvoetigheid ga je ook terugzien in het verbruik en uiteindelijk in je portemonnee, erg fijn dus!
Zwakke punten
Omdat de prijs van de Opel Frontera in SUV-land vrij gunstig is, zijn er concessies gedaan. Het interieur bestaat vrijwel volledig uit hard plastic. Dit hoeft geen probleem te zijn en is makkelijk afneembaar als het vies wordt. Maar met de talloze mogelijkheden wat betreft het interieur geeft dit meteen een budget gevoel. De achterklep is niet elektrisch en moet ouderwets met de hand worden geopend en gesloten. Over ouderwets gesproken: je gaat terug in de tijd door de Opel Frontera te starten met een sleutel. Dit was weer even wennen en een gemiste kans voor een moderne SUV.
In de basis is de Opel Frontera alles wat je nodig hebt, maar zeker niks meer dan dat. Er zit dodehoek detectie en cruise control op de Frontera, helaas geen adaptieve cruise control. De stoelen zijn niet elektrisch en de zitting is relatief kort. Verder is het zitcomfort overigens prima op orde, met stoelen die zacht maar ondersteunend genoeg zijn. De auto is praktisch, maar daar laat alleen het middenconsole te wensen over. Deze is erg klein en je kunt er maximaal een doosje kauwgom in kwijt.
Uitrusting
Je kunt kiezen uit twee verschillende uitvoeringen, de Edition en de GS. Wij zijn op pad met de Edition en zijn in eerste instantie verbaasd over de bijzondere wieldoppen.
De testauto betreft een Edition uitvoering in de kleur ‘Khaki Green’ met als optie het witte dak en de witte velgen. Dit is een Edition met optiepakketten, dus helemaal standaard is deze niet meer. Ga je voor de GS-uitvoering, dan krijg je de Intelli-seats, een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie en 17-inch lichtmetalen velgen. Met het optionele Technologiepakket voor de GS krijg je wat meer comfort met stoelverwarming, stuurverwarming, een verwarmde voorruit en LED mistlampen.
De instapvariant is dus de Edition. Dit is een behoorlijk kale auto zonder Apple Carplay en Android Auto en met 16-inch stalen velgen met wieldoppen. Hier zitten ook de Intelli-seats niet in. Op de velgen na is dit wel te configureren met optiepakketten, maar dan kun je net zo goed voor de GS-uitvoering gaan en €3.000 meer uitgeven. Bij de Edition uitvoering is het mogelijk om retro witte velgen te combineren met een wit dak. Dit is een smaak kwestie, maar wij kunnen ons wel indenken dat mensen een keer ‘iets anders’ willen.
Conclusie rijtest Opel Frontera Hybride
De Opel Frontera Hybride is een auto voor dagelijks gebruik met talloze praktische mogelijkheden. Er is plek voor zeven personen en kamperen met een tent op het dak is ook mogelijk. Daarnaast is de ruimte meer dan voldoende en zijn de zetels van een prima kwaliteit. De wegligging is opmerkelijk goed en het rijgedrag ronduit soepel, zelfs op de glooiende wegen van Mallorca. Verwacht van de Frontera alleen niet te veel op het gebied van luxe. De auto is vrij basis uitgerust met alleen de broodnodige hulpsystemen. Bij sommige onderdelen heb je het gevoel dat je even terug gaat in de tijd. Desalniettemin is de Opel Frontera een no-nonsense auto met veel mogelijkheden. De nieuwe Frontera is een compleet andere auto dan de voorgaande. Naar onze mening had dit de nieuwe Opel Zafira moeten zijn.
De Opel Frontera Hybride staat aan het einde van het eerste kwartaal in de showroom. De productie vindt plaats in Trnava, Slowakije. De Frontera is al wel samen te stellen op website van Opel. Ga je voor het instapmodel, de GS of kies je toch voor het witte dak met bijbehorende, witte velgen?