Omoda & Jeacoo timmert in Nederland aardig aan de weg. Ondertussen zijn er al minstens 18 dealers verspreid over het land en is het modellen aanbod flink gegroeid sinds de introductie van de elektrische Omoda E5. Daarom rijden we nu ook met het vlaggenschip van het Chinese merk, de Omoda 9 SHS-P. Of er in de tussentijd stappen zijn gezet? Dat lees je in deze rijtest!

Sterke puntenZwakke punten
+ Ruimte– Software
+ Comfort– Traction Control
+ Afwerking– Druk

Wat is de Omoda 9 SHS-P?

Zoals eerder benoemd is dit model het vlaggenschip van Omoda. In basis is het een plug-in hybrid. Waarbij de 1.5 viercilinder turbomotor ondersteuning krijgt van 3 elektromotoren. Deze laatste worden gevoed vanuit een 34,5 kWh accupakket. Omoda claimt door die combinatie een bereik van meer dan 1100 kilometer. Erg prettig dus voor de veelrijder. Door de drie elektromotoren is de Omoda 9 SHS-P daarnaast altijd vierwielaangedreven. De auto kiest daarbij zelf voor de meest efficiënte aandrijving. Al heb je als bestuurder wel altijd de keuze tussen verschillende rijmodi. Waarbij zelfs sneeuw en off-road niet zijn overgeslagen.

Verder is de Omoda 9 SHS-P volgepropt met allerlei technologie. Waarbij de dynamische demping het meeste opvalt. Zoals Citroën dat ook doet, scant de Omoda de weg met de camera’s. Op basis van de gereden snelheid weet de auto dus precies wanneer welk hobbeltje of kuiltje zich in de weg voordoet. Waarop de demping dan actief aangepast wordt. Wat dan weer zou moeten zorgen voor een comfortabele rij-ervaring.

Hoe rijdt de Omoda 9 SHS-P?

Daarmee zijn we direct aangekomen bij ons volgende bekende tussenkopje: Hoe rijdt het geheel dan? Omoda kiest voor de 9 SHS-P duidelijk voor een comfortabele afstelling. Wat een slimme keuze lijkt, want de 9 is groot, heel groot. En dat merk je. Met een lengte van net geen vijf meter en bijna twee meter breed is de Omoda een waar slagschip. En dat merk je. Alles aan de Omoda voelt groot, daarbij komt ook nog eens dat de auto vrij onoverzichtelijk is. Sturen gaat daarbij ook opvallend licht, ongeacht de gekozen rijmodus.

Niet dat bovenstaande overigens per se slecht is. Want de afstemming op comfort heeft duidelijk een pluspunt. De stoelen zitten fijn, met een lange zitting, waardoor ook de benen voldoende ondersteuning krijgen. Daarnaast is het opvallend stil in de Omoda. Geluid van de buitenwereld dringt nauwelijks door tot het interieur. Hetzelfde geldt voor het motorgeluid. Wanneer de verbrandingsmotor aanspringt wordt dit alleen verraden door een lichte brom. Het onderstel is daarnaast ook perfect in staat het hoge gewicht op een comfortabele manier te dempen. Hier lijken de camera’s die de weg scannen hun werk zeer goed te doen. De vering is lekker zacht, terwijl de demping echt goed op orde is. Gevolg is dat de Omoda nauwelijks helt in de bochten en hobbels, richels en kuilen echt keurig verwerkt worden.

Sterke punten

We hadden het natuurlijk al even over het comfort, maar hierin kan de Omoda serieus mee met de Europese concurrentie. Het gevoel in eigen cocon te zitten is gewoon erg prettig. Hoog boven het andere verkeer uit, voldoende overzicht, zonder die nare buitenwereld teveel naar binnen te laten. De demping is daarbij zo goed, dat de auto wel inveert bij hobbels en kuilen, maar het gewicht van de auto bij het uitveren weer volledig in balans weet te brengen. Niks deinen, gewoon hobbel verwerken en klaar.
Daarbij zijn de gebruikte materialen (zeker voor de prijsklasse) echt keurig op orde en krijgt ook de afwerking een dikke voldoende. Interieurpanelen sluiten goed op elkaar aan en het geheel maakt een verzorgde indruk.


Het formaat auto komt natuurlijk ook met de nodige ruimte. De kofferbak is met 660 liter echt keurig op orde. Op de achterbank hebben passagiers evenmin reden tot klagen. Er is meer dan voldoende beenruimte én de punten van de schoenen passen keurig onder de voorstoel. Een comfortabele zithouding is dus zo gevonden. Er is zelfs een optie om de voorstoel van de passagier volledig weg te klappen. Directievervoer is dus zeker mogelijk. Waarbij eigen stoelverwarming en koeling uiteraard gewoon aanwezig zijn.

Zwakke punten

Is het dan allemaal top? Helaas niet. Duidelijk is dat Omoda ook nog zeker wel wat zaken te leren heeft. Met name op software gebied werkt de Omoda simpelweg niet prettig. Het systeem is net een fractie te traag en de rijhulpsystemen zoals Lane Keep Assist kunnen duidelijk beter. Softwarematig allemaal wel op te lossen, maar wanneer dan? Nu springt de Lane Keep Assist constant uit, met een vervelend piepje en een melding in het scherm tot gevolg. Sowieso is het instrumentencluster bestaande uit een TFT-display erg druk. Werkelijk alles wordt hier op weergegeven. Een dodehoek melding in je spiegel? Ook in het scherm en in het head-up display. Werkelijk iedere optie of systeem heeft een eigen icoontje, wat ook altijd aanstaat. Zonde, want dit doet echt af aan het cocon gevoel wat de Omoda dus zeker wel heeft.


Daarnaast is ook de traction control simpelweg niet goed genoeg. Zeker in elektrische modus breekt de achterzijde veel te gemakkelijk uit, waarna de traction control lomp en hard ingrijpt. Driften met een auto van meer dan 2000 kilo is al niet prettig, maar als de traction control dan ook nog eens zo laat en lomp ingrijpt, is er simpelweg helemaal geen controle meer.

Uitrusting Omoda 9 SHS-P

De Omoda is luxe, zeer luxe uitgerust. Zeker gezien de prijs. Werkelijk alles is aanwezig. De enige opties zijn een ander kleurtje aan de buitenkant en rood leer. Die laatste zit helaas niet op onze testauto. Want op de foto’s ziet het er zeer fraai uit. Verder ontbreekt het aan niets. Stoelverwarming- en koeling, massage functie in verschillende patronen, het is er allemaal! Daarbij komt, voor de meest basale functies zijn er gewoon knoppen, wij zijn fan!

Conclusie Omoda 9 SHS-P

Al met al is het indrukwekkend wat Omoda met de 9 SHS-P weet neer te zetten. Zeker als je het vergelijkt met het pre productiemodel van de E5 die we enkele maanden terug reden. Voor de toekomst beloofd dit een hoop goeds. Dit neemt echter niet weg dat de Omoda 9 SHS-P nog wel wat steekjes laat vallen. Die dan allemaal wel weer softwarematig op te lossen zijn. Omoda claimt hier ook mee bezig te zijn, maar of en wanneer dit dan komt blijft wat onduidelijk. Toch blijft de zeer solide basis van een krachtige, comfortabele en ruime gezinsauto gewoon overeind.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *