Ik heb gehoord dat mensen de aandrijflijn van de nieuwe C63 AMG maar niks vinden. Ik weet niet in watvoor auto zij gereden hebben, want de aandrijflijn in deze C63S AMG is volgens mij dezelfde als in de huidige raketten die ze gebruiken om mensen naar het ISS te brengen. Dus, een raket, maar is hij ook handig? Als wagon, zoals deze: absoluut! Lekker naar de supermarkt en terug in vijf minuten.

Sterke puntenZwakke punten
+ Hele goede aandrijflijn– Vloer in achterbak
+ Agressieve looks– Pianolak
+ Rijdt als een raceauto– Kwaliteit interieur

Wat is de Mercedes-Benz C63S E Performance AMG F1 Edition?

We beginnen even bij de basis: het is namelijk een C-Klasse. Een auto die vergelijkbaar is qua formaat en uitrusting met een Audi A3 of BMW 3-Serie. De C heeft een sedan vorm, een Shooting Brake (de CLA) en een stationwagen. Die laatste ziet u hier. Maar, dit is er natuurlijk niet zomaar een. Dit is de C63S E-Performance. Dat slaat op de motoruitvoering die deze specifieke auto mag meenemen om buiten te spelen. Vroeger was een C63 (of een G-, S-, E63) een dikke 6.2 (leve Duitse regelementen) V8. Tegenwoordig is dat anders.

Deze sportieve en eigenlijk gewoon race-achtige C is namelijk niet aangedreven door die V8, maar door een tweeliter turbo viercilinder met hybridetechnologie die functioneert als boost en extra power. Dit klinkt allemaal niet zo spannend, maar daarom laat ik u even kennismaken met het lijstje hieronder:

  • 0-100 in 3.4 seconden
  • 680pk gecombineerd vermogen
  • Topsnelheid 270kmpu

Ik kan u met blijdschap vertellen dat niks van deze aandrijflijn tekort schiet. Het leuke, overigens, is de manier waarop de batterij wordt gebruikt. Dit is namelijk een PHEV, maar niet een normale. Je kan namelijk elektrisch rijden, maar slechts 11km. De batterij wordt eigenlijk alleen maar gebruikt om je ruggengraat te reduceren tot een schim van wat hij ooit was. Accelereren, dat is waar de batterij voor is. Ook leuk: als je hem op sport of race-modus zet, en toch al 1 op 8 rijdt, laadt hij de batterij gewoon netjes voor je bij. Lief hè? Zo kan je echt élk stoplicht helemaal kapotblazen.

Goed. Dan hebben we ook nog de extra’s van de F1-Edition waarvan er wereldwijd maar 63 zijn gebouwd. Die levert alleen uiterlijke toevoegingen. Denk hierbij aan de grijze lak, de volledige AMG Night- en Aerodynamics pakketten, de matzwarte velgen met rode randjes, rode lipjes en de naar zwart overlopende F1 stickers op de flanken. Ook het interieur krijg F1-details als kadootje. Uniek, stoer, gaaf en agressief? Absoluut. Handig voor een zakenmeeting of rouwstoet? Misschien niet.

Hoe rijdt de C63S E Performance AMG F1 Edition?

Nou, vooral heel hard. Natuurlijk, als je normaal gebruikt maakt van de auto, werkt hij ook prima. Het is wel een beetje onhandig met auto’s die gericht zijn op prestaties dat de voorwielen zo breed zijn. Dit zorgt voor gewring bij langzaam rijden en volledig insturen. Maar, verder is het natuurlijk prima. Pas op hoge snelheid komt de C63S goed tot zijn recht. De auto schiet naar elke snelheid die je kan bedenken sneller dan dat je dat wil bedenken. Bij het sturen plakt de auto aan de weg als een Extinction Rebellion lid aan de vloer van een Porsche dealer in Duitsland en de remmen werken zo fantastisch dat al het water in een straal van drie meter rondom de auto spontaan verdampt door de warmte die eruit vrijkomt. Geweldig.

Het is ook fijn dat je hem prima kan gebruiken als normale auto. Wil je ff kwiek een boodschapje halen en regent het? Geen probleem, zet hem op elektrische modus en zoef geruisloos naar de buurtsuper. Rijd je lang over de snelweg? Mik hem in comfort en het geluidsniveau, de bak, de vering en de motor worden zachter en vergeeflijker. Sport is leuk, maar die heb je niet echt nodig op een auto die ook een racemodus heeft, want die maakt alles pas écht gezellig. Demping gaat op standje stalen buis, uitlaat gaat open, motor wordt wakker geschud en de versnellingsbak vergeet de laatste drie versnellingen. Het enige wat mij stoorde was de hoeveelheid modi. Volgens mij zijn het er negen. Dat is te veel. Ik ben langer aan het scrollen van Comfort naar Race dan dat ik bezig ben met kijken naar hoe ik er in hemelsnaam eentje kan betalen.

Broodtrommel chique

Het kan natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn zijn. Ik heb al eerder (regelmatig) mijn aversie tegen het overmatig gebruik (of überhaupt het gebruik van) pianolak laten blijken. Ook in de C63 is het raak. Natuurlijk, er is veel carbon te vinden wat het interieur erg cool maakt. Ook de stoelen zijn echt goed, ook al zijn ze misschien een beetje hard, maar goed: sportiviteit! Hetgeen wat ons wel opviel, is het gebruik van pianolak. Waarom pianolak? Niemand is erdoor onder de indruk en het is uiteindelijk gewoon opgepoetst zwart plastic, dus zo exclusief is het ook weer niet. Wel makkelijk voor een politieonderzoek, want het verzamelt wel makkelijk vingerafdrukken.

Daarnaast vond ik de kwaliteit van het interieur, vooral de aanraakdelen en het dashboard, een beetje teleurstellend. Vreemde, onaangesloten lijntjes van de dashboardtrim en krakende stukken plastic waren helaas aanwezig. Dit vinden wij jammer, vooral bij een auto van dit kaliber.

De heuvelrug

Het handige aan een stationwagen is dat je alles achterin kan mikken. Je hond, de kerstboom, schoonfamilie, zakken zand, heel veel komkommers. Noem maar op. Wat minder handig is, is dat de bodem van de C63S gereserveerd is voor allerlei ingewikkelde performance magie, waardoor de accu in de vloer van de kofferbak is geplaatst. Dit betekent dat je kofferbak halverwege ineens een verhoging heeft van tien cm. Een soort andersom jaren 70 zitkuil. Dit betekent dat je een kleinere hond moet nemen, en dat is helemaal niet gezellig.

Imago-a-go-go

Het imago van deze C63S E Performance F1 Edition is misschien nog wel het meest fascinerende deel van de hele auto. Want wat is de C63 tegenwoordig eigenlijk? Is het een hybride? Een elektrische wannabe? Een raceauto met een stationkont? Of gewoon een soort vierwielige straaljager waarmee je toevallig ook boodschappen kan doen? Het antwoord is ja. Op alles.

Het begint al bij het uiterlijk. De rode accenten, de zwarte velgen en die F1-stickers schreeuwen niet alleen “ik ga hard”, maar eerder: “ik ben op weg naar een vergadering en ik heb onderweg drie Porsches gesloopt.” Het is een visitekaartje op wielen, alleen dan het soort visitekaartje waar je baas bij zegt: “Oh, leuk… eh… rijd jij hier dagelijks in?” gevolgd door een zenuwachtig lachje.

En ja, mensen hebben een mening. De oude V8-generatie had een imago van: ik drink zonder schaamte 1 op 4, en wat ga je eraan doen? Deze nieuwe versie, met zijn turbofluitende vierpitter en stekker, oogt op papier wat braver. Maar dat is net alsof je zegt dat een tijger tam is omdat ’ie een vlooienband draagt. Iedereen die één keer meegemaakt heeft hoe deze auto je ruggengraat tot pancake slaat bij maximale boost, weet dat braaf nog nooit zo’n slechte omschrijving is geweest.

Maar wat vooral leuk is aan het imago van deze C63, is dat niemand precies weet waar hij ‘m moet plaatsen. Op de hockeyclub denkt men dat je handelsfonds met 40% is gegroeid. Bij de supermarkt denken mensen dat je de verkeerde afslag hebt genomen richting Zandvoort. En op de snelweg denkt iedereen dat je of A) een testcoureur bent, of B) dringend ergens moet plassen.

Het imago van deze auto is daarmee simpel: als je deze auto rijdt, ben jij niet iemand met een auto-imago, dan bén je het imago.

Conclusie rijtest Mercedes-Benz C63S E Performance AMG F1 Edition

De nieuwe Mercedes-AMG C63S E Performance F1 Edition is misschien wel de meest controversiële C63 ooit. Een viercilinder in plaats van een brullende V8? Ja. Maar denk vooral niet dat dit een brave stadsbewoner is. Met 680 pk, een 0-100 van 3,4 sec en een batterij die uitsluitend bestaat om je ruggengraat te pulveriseren, voelt deze auto meer als een raket met zitplaatsen dan als een stationwagon. Elektrisch rijden kan, maar slechts 11 km Mercedes noemt het PHEV, ik noem het een launch control-excuus.

Rijden doet ’ie fantastisch: plakt aan de weg en knalt bij elke tik op het gas richting een strafblad. Wel zijn er wat minpuntjes: teveel rijmodi, een kofferbak met een onverwachte drempel (accuprobleempje) en een interieur waarin pianolak de rol speelt van ongewenste partijgast. Maar het imago? Ja, dát is misschien het leukste. De F1-stickers schreeuwen harder dan de uitlaat, en niemand weet precies wat je aan het compenseren bent of waarvoor je onderweg bent. Deze C63 is niet alleen een auto; het is een visitekaartje met 680 pk. En als je erin rijdt, bén jij het imago.

De Mercedes-Benz C63S E Performance AMG F1 Edition is verkrijgbaar vanaf 167.442,- euro (in België vanaf 119,429,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 180.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *