
Heb je de huidige Defender gezien en gedacht: ‘waarom is hij niet oranje?’. Dan heb ik goed nieuws voor u! De Land Rover Defender Sedona Edition is namelijk precies dat: oranje. Verder is de Defender nog wat fijner gemaakt dan dat hij al was. Dat is natuurlijk altijd goed. Je moet natuurlijk wel in alle comfort door de modder banjeren en dan doen alsof er niks aan de hand is.
Sterktes | Zwaktes |
+ Alleskunner | – Verbruik |
+ Infotainmentsysteem | – Souplesse gaspedaal |
+ Comfort en kwaliteit | – Plaatsing deurhendels |

Wat is de Land Rover Defender?
De Land Rover Defender is de ultieme off-roader die Land Rover op dit moment levert. Het is een grote SUV die luxe combineert met off-road capaciteiten. Directe concurrentie zijn bijvoorbeeld de Toyota Land Cruiser of de Mercedes-Benz G-Klasse. De G is inmiddels ook elektrisch verkrijgbaar (al koopt helemaal niemand die) en de Land Cruiser van onze Japanse vrienden is in een volledig nieuw jasje gestoken. De Defender blijft echter, zoals we dat ondertussen gewend zijn van JLR, lekker doorpruttelen met een faceliftje hier en een updateje daar.
Iedereen kent ondertussen wel het ontwerp van de Defender. Zowel de vroege ‘Series II’ als degene die Land Rover daarna ongeveer 143 jaar heeft verkocht, zien er eigenlijk grotendeels hetzelfde uit. Zo ook de nieuwste facelift. De blokkendoos toont robuuste trekjes en heeft een echte alleskunneruitstraling. Vooral met het kistje aan de zijkant en de oranje metallic laklaag is het een echte eyecatcher.

De Land Rover Defender is eigenlijk gewoon een soort rijdende blokkendoos op hoge poten. Groot, vierkant, en met een presence waar je u tegen zegt. Toch is het rijden zelf verrassend zacht – alsof je een vrachtwagen bestuurt die stiekem gevuld is met kussens. Je zit absurd hoog, bijna alsof je in een uitkijktoren bent gezet, maar het voelt meteen vertrouwd. Het overzicht is uitstekend en de bediening kinderlijk eenvoudig. Het enige dat je moet leren accepteren: je zweeft opeens zo’n twee meter boven de rest van het verkeer.
Het exemplaar dat wij meekregen luistert naar de veel te lange naam Land Rover Defender 110 X-Dynamic HSE P400e Sedona Edition. Ja, precies: een plug-in hybride. Onder de motorkap ligt een 2.0-liter viercilinder, die samen met een elektromotor een nette 404 pk en 297 Nm koppel levert. Dat klinkt niet schokkend, tot je beseft dat dit ruim 2600 kilo wegende flatgebouw-op-wielen in 5,6 seconden naar de honderd knalt. Voor wie meerekent: dat is een tiende sneller dan de BMW i4 die we eerder reden.
Nog een leuke observatie: de kleinste motor die je in de Defender kunt krijgen, deze viercilinder PHEV, is meteen ook de krachtigste van allemaal (én de goedkoopste). Alleen de V8 is krachtiger. Alle drieliter zescilinders kun je dus lachend achter je laten in je bescheiden ‘instapper’. Lekker toch.

Hoe rijdt hij?
Zodra je jezelf de Land Rover Defender in hebt gehesen en je denkbeeldige ladder weer hebt opgeborgen kom je terecht in een soort luxe commandocentrum. Alles oogt functioneel, maar dan wel met een chique saus erover. Handgrepen zitten overal, maar uiteraard gewoon met leder bekleed. De stoelen zijn zacht en ruim, en het interieur ademt overzicht en logica. Genoeg opbergruimte, genoeg knoppen, en alles doet precies wat je verwacht. Start de auto, en je hoort… eigenlijk niks. Tot je het gaspedaal een beetje dieper indrukt. Dan laat de viercilinder zich gelden met een verrassend stoere brul. Ja, het is maar een 2.0, maar hij klinkt alsof hij net iets meer cilinders mee heeft gesmokkeld. Het geheel rijdt stevig en zelfverzekerd, al kan het gaspedaal soms wat lomp aanvoelen. Hierover later meer.
En toch, het gewicht van deze mastodont werkt vooral in je voordeel. Je voelt continu dat er ruim 2600 kilo onderweg is, maar de luchtvering maakt er een comfortabele zweefpartij van. Oneffenheden? Worden vakkundig gladgestreken. En in de bochten blijft hij opvallend vlak, zeker geen wiebelige Amerikaanse sloep.
Op de snelweg is de Defender kinderlijk eenvoudig te rijden. Je zit hoog, ziet alles, en de enorme spiegels doen hun werk uitstekend. De achterruit wordt grotendeels geblokkeerd door het reservewiel, maar dat vangt Land Rover netjes op met camera’s en een topklasse hulpsysteem. Parkeren is geen probleem – zolang het parkeervak groot genoeg is, tenminste. De sensoren en camera’s begeleiden je overal feilloos langs, al blijft een stoep natuurlijk altijd nét iets te dichtbij.
Sterke punten
De Land Rover Defender is eigenlijk een soort Zwitsers zakmes op wielen. Luxe limousine? Check. Robuust werkpaard? Dubbel check. Het mooiste is: hij doet het allebei tegelijk zonder met zijn LED-koplampen te knipperen. Of je nou een directrice, haar twee kinderen, een caravan én veertig zakken potgrond een berg op moet slepen ergens halverwege de Kilimanjaro, de Defender zegt gewoon: “geen probleem.” Wij hebben dit scenario niet letterlijk getest, maar we reden wel moeiteloos een dijk op. Zelfde idee, iets minder exotisch.
En terwijl je bezig bent met je Kilimanjaro-expeditie, vermaak je de passagiers met een infotainmentsysteem dat verrassend goed in elkaar zit. Het werkt intuïtief, ziet er gelikt uit en de graphics passen zich zelfs aan de gekozen rijmodus aan. Alle menu’s zijn duidelijk, de opties eindeloos maar nooit chaotisch. Simpel gezegd: een dikke tien.
Qua comfort en afwerking zit je ook gebakken. Voor het geld mag je wat verwachten, maar de Defender levert absoluut. De stoelen zijn groot, zacht en op talloze manieren instelbaar. Voorin zit je als een koning, achterin als een kroonprins(es). Alles voelt stevig maar luxe aan, alsof je het dashboardhandvat zou kunnen gebruiken om de hele auto op te tillen. Dat gevoel van onverwoestbaarheid trekt door naar de hele auto: hij biedt het comfort van een vijfsterrenhotel, met de indruk dat hij zonder moeite een nucleaire ontploffing kan doorstaan.
Zwakke punten
Het zal u vast niet choqueren dat een 2600 kilo wegende baksteen met 404 pk niet het verbruik van een Aygo haalt. Toch is het minder dramatisch dan je zou denken. Officieel zegt Land Rover dat de Defender zich met zo’n drie liter per honderd kilometer tevredenstelt, mits je de accu braaf oplaadt. Dat klopt ook wel: de auto rijdt opvallend vaak volledig elektrisch en dat is heerlijk in de stad. Maar zodra je de snelweg op gaat, verandert die groene droom. De 90-liter tank is dan sneller leeg dan je “Land Rover Defender 110 X-Dynamic HSE P400e Sedona Edition” kunt zeggen.
Kortom: wie trouw is aan het laadpaalritme kan de Defender verrassend zuinig rijden. Maar als je lange dagen maakt zonder te laden, dan voel je het bij de pomp. En geloof ons: bij 2,10 per liter benzine is dat geen hobby waar je vrolijk van wordt.
Dan nog twee puntjes van kritiek. Het gaspedaal bijvoorbeeld: dat reageert niet altijd zoals je verwacht. Je drukt erop en er gebeurt… niets. Dus geef je wat extra gas en voor je het weet sta je met een Defender in de achterbak van je voorganger. Het tweede punt is misschien klein, maar wel irritant: de deurhendels. Je zit hoog, maar de hendels zitten laag. Dat betekent dat je je telkens half uit je stoel moet vouwen om de deur open te krijgen. Een detail, maar na acht keer uitstappen per dag is het ineens minder triviaal.
Uitrusting
Het spreekt voor zich dat de Defender overladen is met gadgets, maar laten we het even hebben over de écht leuke speeltjes. Neem de luchtvering: die kun je niet alleen vanuit de cabine bedienen – ideaal om even een slow-motion lowrider-act te doen – maar ook vanaf de achterklep. Handig, want stel: je hebt net de auto in standje Mount Everest gezet om een rivier door te ploegen, en daarna wil je je picknickmand eruit tillen. Dan hoef je niet met een touwladder naar de achterbak te klimmen, maar druk je gewoon op een knop en zakt de hele Defender braaf naar beneden. Appeltje-eitje. Vanaf diezelfde plek bedien je trouwens ook de automatische trekhaak, wat vooral grappig is als je iemand op de parkeerplaats een tik tegen de schenen wil geven.
Verder zijn er vooral gimmicks die avonturiers waarschijnlijk wél gebruiken, maar de gemiddelde Nederlander niet. Zo zit er een watersensor in die precies aangeeft hoe diep je door de plassen banjert. Of een menu waarin alle dimensies van je Defender netjes staan opgesomd, handig voor als je ineens besluit door een te krappe parkeergarage te rijden. Onze testauto had hem niet, maar je kunt zelfs een draadloze telefoonoplader bestellen. Voor een slordige duizend euro krijg je er dan ook een gekoelde middenconsole bij. Klinkt bizar, maar bedenk: je telefoon is altijd vol én je chocolade smelt niet in de zomer. Wat wil een mens nog meer?
Conclusie rijtest Land Rover Defender
De Land Rover Defender is niet zomaar een auto, het is een ervaring. Een absurd grote, luxe blokkendoos die alles kan: van dijken beklimmen tot de kinderen naar school brengen alsof je onderweg bent naar de top van de Kilimanjaro. Hij is comfortabel, onverwoestbaar en zit vol slimme snufjes die je óf dagelijks gebruikt, óf nooit van je leven gaat aanraken – maar toch leuk vindt dat ze er zijn. En dan die motor. Ironisch genoeg is juist de “kleinste” uitvoering, de 2.0 plug-in hybride, de krachtigste van het stel (V8 uitgezonderd natuurlijk). Dat betekent dat je met de bescheiden viercilinder niet alleen de V6-rijders lachend achter je laat, maar ook nog deels elektrisch kunt rijden. Hoe vaak kun je dat zeggen van een auto die meer dan 2600 kilo weegt en eruitziet als een luxe flatgebouw op wielen?
Natuurlijk, de prijs is pittig en het verbruik doet je bankrekening geen plezier als je de laadpaal overslaat. En ja, er zijn handiger auto’s voor in de stad. Maar geen enkele daarvan geeft je dit gevoel van onaantastbaarheid, luxe en avontuur in één pakket. En dan de kleur… oranje. Ja, echt. Wie deze auto ziet, weet meteen dat er iemand in rijdt die niet bang is om op te vallen. Als camouflage je ding is, moet je maar iets anders zoeken. Maar eerlijk is eerlijk: juist die felle kleur past perfect bij de Defender. Het is groot, brutaal en onmiskenbaar aanwezig – net als de auto zelf.
Kortom: de Defender is te groot, te zwaar, te duur en toch onweerstaanbaar. Dit is geen auto die je rationeel koopt. Dit is een auto die je kiest met je hart. En als je eenmaal achter dat stuur zit, in oranje of welke kleur dan ook, wil je hem eigenlijk nooit meer kwijt.
De Land Rover Defender is verkrijgbaar vanaf €93.516,- euro. Onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kostte ongeveer €121.000,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger