De vorige Hyundai Santa Fe kon onze goedkeuring meer dan wegdragen. De nieuwe is er al een tijdje, dus het werd tijd dat we ook deze generatie Santa Fe even hardnekkig onder handen namen. De looks vinden we geweldig, maar hoe weegt de rest van de auto daar tegenop? En is hij beter dan de vorige? Wij denken van wel.

Sterke puntenZwakke punten
+ Looks– Vering
+ Interieur– Interieur
+ Snufjes

Wat is de Hyundai Santa Fe?

Hoewel men in Amerika de Santa Fe omschrijft als een Compact SUV, kunnen we hem in het bescheiden Nederland gewoon omschrijven als een flinke joekel. De grootste auto die Hyundai op dit moment verkoopt, is in een nieuw IONIQ-achtig sausje gedoopt en trekt zo een model wat al aardig lang te verkrijgen is, mee 2025 in. Daar worden we heel vrolijk van. Het is ook eindelijk een welkome nieuwe toevoeging aan het zevenzitterassortiment wat in Nederland niet altijd even uitgebreid of betaalbaar is.

Qua looks zit de Santa Fe gebakken. Dezelfde styling die Hyundai bij hun elektrische modellen toepast, is ook over de Santa Fe heengetrokken. Hyundai stelt dat de auto heel hoekig is omdat hij van binnenaf is ontworpen. Wij vinden het vooral cool omdat het heel anders is dan de rest van de grote SUV’s. De H van Hyundai is de dagrijverlichting voor en achter, dat is ook nog eens gaaf. Vanbinnen hebben we te maken met een hele sobere en nette bedoeling. Misschien zelfs iets té sober voor een auto die van binnenaf is ontworpen. Wel denken wij dat de soberheid opgelost is als het interieur bijvoorbeeld beige is, of in ieder geval geen zwart. Helaas is dat niet mogelijk.

Wij reden met de Santa Fe 6-Zits Black Line met 1.6 T-GDI PHEV motor. De Santa Fe is als zeszitter alleen verkrijgbaar in de duurste uitvoering, de Black Line. De zevenzitter is in allerlei uitvoeringen beschikbaar. De Black Line geeft ons onder andere zwart nappaleder en zwarte lichtmetalen velgen van 20 inch. Qua motorisering kan je kiezen uit een PHEV en een normale Hybrid. Beide zijn nagenoeg even duur. De PHEV heeft een totaalvermogen van 252pk wat naar alle wielen wordt gestuurd. 54km kan volledig elektrisch worden gereden. De normale hybride heeft diezelfde 1.6 motor maar dan zonder die extra elektrische pk’s. Het totaalvermogen van de HEV zit op de 215pk.

Hoe rijdt de Hyundai Santa Fe?

Zodra je alle irritante EU-piepjes hebt verwijderd, is het rijden in de Santa Fe een enorm prettige ervaring. De draaipook aan het stuur, die men ook kan vinden in verscheidene IONIQ-modellen, vergt even gewenning. Maar, wanneer dit eenmaal in je systeem zit, is het allemaal erg eenvoudig. De Fe bepaalt lekker zelf wanneer hij elektrisch wil rijden en wanneer de 1.6 komt helpen. Als je hem de les wil lezen, kan je het ook zelf beslissen via een rijmoduswissel. De Santa Fe is een erg grote en vooral lange auto. Tijdens het rijden, merk je dit nauwelijks. Dat is goed, Hyundai heeft ervoor gezorgd dat hij makkelijk te besturen is.

De manier waarop de auto rijdt, doet ons denken aan een auto van een premium merk, dit hebben ze bij Hyundai dus goed voor elkaar. Het sturen is licht, het remmen gaat gemakkelijk en het zicht rondom is met behulp van de camera’s en sensoren helemaal prettig. Het enige wat ons steeds meer begon op te vallen tijdens onze testweek, is dat de vering eigenlijk net iets te zacht is afgesteld. Bij heuvels zakt de Santa Fe aardig door zijn hoeven, vooral achterin. Dit zorgt een beetje voor een slordig gevoel, soms zelfs voor gebonk. Dat is toch jammer voor een auto die anders erg fijn is.

De moderne wereld volgens Hyundai

De Hyundai Santa Fe is ontwikkeld tijdens of net na de Coronapandemie. Dit uit zich in één heel specifiek snufje in het interieur van de auto. In het dashboard heb je namelijk een speciaal compartiment waar je bijvoorbeeld je telefoon, portemonnee, worstenbroodje of sleutelbos kan laten reinigen door middel van UV-licht. Je legt je item naar keuze in de sleuf, sluit de deur en drukt op de knop. Binnen no-time word je gewaarschuwd dat je item weer brandschoon is. Wat een innovatie! Dit staat heel leuk in de folder, maar we denken niet dat het gaat aanslaan.

In het verder heel erg fijn vormgegeven interieur vallen ons twee dingen op. Ten eerste is het interieur, in ieder geval de basis ervan, ontzettend fijn en strak en modern. Dat is goed. Alleen, zoals we ook bij andere dingen en auto’s gewend zijn, valt en staat het met de kleuren en de materialen de gekozen zijn. Pianolak knoppen zijn al jaren niet meer handig en zwart leer is, vooral bij deze toekomstHyundai, gewoon een beetje saai.

Waar we wel over te spreken zijn, is de makkelijke toegankelijkheid van de achterste zitrij in de zeszitter. Er is genoeg ruimte om tussen de middelste stoelen door de lopen, maar je kan ze ook nog individueel naar voren halen. Als je dat doet, kan je een vakje in de C-stijl openen met je sleutel en daar ontstaat dan een geheime hendel om aan vast te grijpen als je achterin de Santa Fe wil stijgen. Is dat nodig? Nee. Je kan je aan genoeg andere dingen vastpakken als je achterin wil stappen. Is het leuk? Ja, dat wel.

Uitrusting en opties

De Hyundai Santa Fe zeszitter is dus alleen verkrijgbaar in Black Line, een uitrustingsniveau die op de zevenzitter 1500 euro duurder is dan de uitvoering daarvoor. Hyundai is op dezelfde boot gesprongen als Jeep en zorgt ervoor dat je geen enkele kleur krijgt. Je moet minstens 895 euro betalen voor een kleur, anders kan je géén Santa Fe bestellen. Gek. De kleur die wij hadden (Earthy Brass Mat) kost 1095 euro en is overigens heel slecht te wassen (je mag geen borstel of wasstraat gebruiken).

Interessante uitrustingsitems en extra toevoegingen zijn bijvoorbeeld Side Steps die de naam Sporty dragen. Die kunt u aanschaffen voor 999 euro. Er zijn verder geen opties die nog niet op de Black Line zitten, dus daarmee zal ik u niet lastigvallen.

Conclusie rijtest Jeep Wrangler Rubicon 4xe

De Hyundai Santa Fe laat zien dat een flinke SUV ook fijn en modern kan zijn. Qua looks scoort hij hoge ogen: hoekig, stoer en met een fris IONIQ-achtig sausje dat hem duidelijk laat opvallen tussen de grote SUV’s. Binnenin is het strak, modern en vooral praktisch, al voelt het interieur met zwart leer soms wat saai en is pianolak op de knoppen nog steeds een frustratiepunt.

Rijden met de Santa Fe is een verademing. Ondanks zijn lengte en gewicht stuurt hij licht en soepel, en ook het remmen en zicht rondom zijn prima. De vering is iets aan de zachte kant – vooral achterin merk je dat bij hobbels – maar verder voelt hij als een auto van een premium merk. De hybride aandrijflijn werkt goed, schakelt vanzelf tussen elektrisch en benzine en levert 252 pk in de PHEV-uitvoering. Dat is vlot genoeg voor deze flinke joekel, en met zo’n 54 kilometer volledig elektrisch rijden kun je korte ritten bijna geruisloos afleggen.

Wat de Santa Fe extra leuk maakt, zijn de kleine, slimme snufjes. Het UV-compartiment in het dashboard is een futuristisch detail, en de slimme toegankelijkheid van de achterste zitrij in de zeszitter laat zien dat Hyundai goed heeft nagedacht over praktische gebruiksmomenten. De Black Line-uitvoering biedt veel luxe: nappaleder, grote velgen en een uitgebreide uitrusting. Kortom: de Santa Fe is een grote, comfortabele en slimme SUV die vooral uitblinkt in gebruiksgemak en moderne snufjes. Hier en daar mag de afwerking wat spannender, maar als dagelijkse grote auto of familievriendelijke zevenzitter doet hij bijna alles goed.

De Hyundai Santa Fe is verkrijgbaar vanaf 59.995,- euro (in België vanaf 68.499,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 71.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *