Als je tegenwoordig een cabriolet wil kopen, heb je nog maar een klein handje vol merken waar je bij aan kan kloppen. Althans, je kan ook bij de andere merken aankloppen, maar dat heeft dan weinig zin. Mini doet mee, BMW ook nog. Maar verder kun je het grotendeels op je buik schrijven als we kijken naar échte cabrio’s. Behalve natuurlijk bij Mercedes-Benz, die doen gewoon nog gezellig mee. Bij hen ben je dan natuurlijk bij het goede adres, zij maken al luxe cabrio’s sinds het begin van de auto. Gelukkig heeft deze gewoon vier wielen en geventileerde stoelen.
| Sterke punten | Zwakke punten |
| + Prachtig exterieur | – Vingerafdrukgevoeligheid interieur |
| + Dak makkelijk en snel | – Niet opgewassen tegen 36 graden Celsius |
| + Kantelend scherm tegen de zon | – Tellerbak te dichtbij |


Wat is de Mercedes-Benz CLE 300 Cabrio?
De Mercedes-Benz CLE is de cabrioletversie van de huidige E-Klasse. Het is tevens de enige cabriolet in het Mercedes-Benz gamma. Bij AMG leveren ze de CLE ook, maar dan met een AMG-sausje. Daar vindt men nog een cabrio, namelijk de SL63 AMG Roadster. Ook bij Maybach is de SL te vinden, maar de CLE blijft daar uit. De CLE Cabrio is in principe een vierzitter, al is het praktisch gezien meer een 2+2. Het is namelijk niet zo dat je met het hele gezin gezellig op pad kan, daarvoor is hij te krap.
De CLE 300 Cabrio is een cabriolet die gemakkelijk is in het gebruik en gefocust is op luxe. Snel is hij ook, maar vooral luxe. Als je écht een snelle wil, moet je de 450 of de AMG kopen. Maar, in vergelijking met de 180 is de 300 natuurlijk een perfecte ‘middenoplossing’. De CLE Cabrio biedt elegante lijnen aan die een slank koetswerk lang en laag laten lijken. Perfect voor de soort auto die het is. Het interieur biedt aardig wat luxe, maar weinig spanning. Het is allemaal prachtig afgewerkt, maar een groot scherm is vooral goed om vingerafdrukken op achter te laten.
Wij reden met de Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Cabrio AMG Line. Een hele boel toevoegingen die ik voor jullie zal ontcijferen. De CLE is normaliter een coupé maar de term Cabriolet doet duidelijk maken dat in dit geval het dak eraf kan. Tot zover duidelijk. De 300 staat voor de motoraanduiding. In dit geval dus in het midden tussen de 180, 200, 450 en AMG. De 300 beschikt over een 2.0 viercilinder met 258pk die wordt geholpen door een 23pk mild-hybride aandrijflijn. De 0-100 tijd van de 300 is 6.6 seconden. De naam 4MATIC slaat op het vierwielaandrijvingssysteem van Mercedes en de AMG Line op de uitvoering. Deze is ietsje luxer en sportiever dan de basisuitvoering (die alleen beschikbaar is op de 180).



Hoe rijdt de CLE 300 Cabrio?
Goed. Dat was ook wel te verwachten van een Mercedes Cabrio, natuurlijk. De auto voelt solide aan zonder daarbij lomp of zwaar te worden. Best knap, vooral voor een type auto die normaliter juist lomp en zwaar zijn. Het stuur is lekker dik en is zonder te veel poespas fijn afgesteld. Het is wel een drukke boel op het stuur. Er zijn vier spaken gevuld met allerlei touch-knoppen die soms ook nog eens sliders zijn. Niet altijd even handig. De vering van de auto is erg prettig. De wat sportievere vering en demping van de AMG Line zorgt voor een verlaging van 15mm rondom en een wat strakkere en sportievere ervaring dan bij de standaard Luxury Line.
De aandrijflijn is vlot en reageert zonder haperen op hetgeen wat je doet. Ook bij het heen- en weer schakelen tussen voor- en achteruit is het al met al een prettige bedoening. De auto is niet licht, maar de remmen doen al je angsten verdwijnen op het gebied van snelheid minderen. Rondom kijken en inschatten hoe lang de auto precies is, is nogal een uitdaging. Je zit laag in een lange auto die zowel voor als achter in een druppelvorm loopt, dus je kan de uiteinden van de auto lastig zien. Echter, de geavanceerde camera’s en het grote scherm elimineren eigenlijk alle problemen die ik zojuist benoemde, dus ook daar geen man overboord.
Het kleine scherm, de tellerbak dus, is hetgeen waar ik bij Mercedessen van tegenwoordig altijd problemen mee ondervind. Dat scherm zit namelijk te dichtbij het stuur (en dus ook je ogen) waardoor je vrijwel onmogelijk het stuur naar beneden kan afstellen én tegelijkertijd alle metertjes en informatie kan zien. In mijn optiek kan dat probleem enorm eenvoudig opgelost worden door een wat groter scherm iets verder in het dashboard te plaatsen. Maar goed, ik ben ook maar ik.



Badend in het zweet slimme luxe
Mocht het ineens gaan regenen terwijl je breed lachend over de boulevard flaneert, schrik dan niet! Ook tijdens het rijden tot onder de 50 km/u kan het dak van de CLE Cabrio worden bediend. Elegant drapeert het (in ons geval) zwarte dak over je hoofd zonder enige vorm van geluidsoverlast van de ongetwijfeld miljarden magische dingen die tegelijkertijd gebeuren. Mocht je geluk hebben en een volledig zonnige dag hebben, hoef je je niet druk te maken over de zichtbaarheid van de dingen op je met vingerafdruk besprenkelde infotainmentscherm. Want, die kan kantelen! Nooit meer last van de zon, dus. Althans, niet op je scherm.
Want ik heb de auto mogen testen in temperaturen van boven de 30 graden Celsius. 36, om precies te zijn. ‘Lekker!’ hoor ik u denken. Dat is ook wel zo en ik mag natuurlijk niet zeuren, maar wat ik ook deed, in de auto bleef het superheet. Airco op standje LO, stoelventilatie op hovercraft en de ramen omhoog waren allemaal tevergeefs. Nu is dit natuurlijk wel een heel erg overdreven scenario, maar toch vond ik het jammer. Gedeeltelijk heb ik dus met het dak dicht gereden in hoogzomer. Voelt niet goed.



Conclusie rijtest Mercedes-Benz CLE 300 Cabrio
De Mercedes-Benz CLE 300 Cabrio is precies wat je verwacht van een moderne open Mercedes: verfijnd, comfortabel en gebouwd met gevoel voor detail. Hij combineert de klassieke cabriocharme met hedendaagse technologie: een soepel elektrisch dak, een strak lijnenspel en een interieur dat je met één vingerafdruk kunt ruïneren. De 2.0-liter viercilinder met mild-hybride ondersteuning doet zijn werk keurig, zonder drama, maar ook zonder echt vuurwerk. De CLE 300 is eerder een stijlvolle cruiser dan een sportieve bochtenridder. Het weggedrag is solide, de demping fraai in balans, en de auto ademt luxe, al laat hij je in de hitte flink zweten. Mercedes bewijst met de CLE Cabrio dat ze nog steeds weten hoe een échte cabrio hoort te zijn: elegant, technisch doordacht en een tikkeltje decadent. Alleen jammer je hoofd in de zon niet altijd even koel blijft.
De Mercedes-Benz CLE 300 Cabriolet is verkrijgbaar vanaf 94.944,- euro (in België vanaf 80.223,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op precies 107.834,20 euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger


