Zeekr is het premium EV-merk van de Chinese Geely-groep, die ook Volvo, Polestar, Lotus en (50%) smart in handen heeft. Het merk werd in 2021 opgericht, heeft zijn Europese designcentrum in Göteborg en breidt sinds 2023 snel uit richting Nederland en andere EU-landen. In 2024/2025 volgden een beursnotering in New York en een meerderheidsbelang in Lynk & Co. Na de value for money X en succesvolle 001 is het nu tijd voor iets meer volume in de vorm van de 7X.

Voordelen Nadelen

Supersnel laden en lange actieradius

Veel ruimte en slimme opbergruimte

Wegligging en krachtig

Anoniem

Elektrische portieren

Teveel instelmogelijkheden

Platform en techniek

De Zeekr 7X staat op Geely’s SEA3 / PMA2+-architectuur, een modern 800V-platform dat ook gebruikt wordt door de Smart #5, Zeekr 007, Zeekr 007 GT en Geely Galaxy E8. Daarmee kan de 7X extreem snel laden en is hij leverbaar met twee accupakketten:

  • 75 kWh LFP (71 kWh netto) met tot 480 km WLTP en 421 pk 

  • 100 kWh NMC met tot 615 km WLTP en 421 of 639 pk

Volgens de Zeekr papieren moeten alle uitvoeringen tot maximaal 360 kW kunnen snelladen, maar dat is erg bescheiden van ze. Fastned haalt al gemakkelijk 400 kW met 7X-en. In Nederland is momenteel 400 kW de snelste snellaadmogelijkheid. Hij zou met zelfs 480 kW moeten kunnen snelladen, alleen zijn er nergens in Nederland snelladers met meer kW. Zijn laadcapaciteiten hebben er zelfs voor gezorgd dat Fastned de 7X als ’testauto’ van hun apparatuur in gebruik hebben genomen. Weet wel, dan die 80 kW extra in de praktijk ook weinig verschil meer uitmaakt in laadtijd. Dus het zij ze vergeven. 

Ruimte en interieur

Met 4,86 meter lengte en een wielbasis van 2,92 meter biedt de 7X veel binnenruimte. Achterin zit je royaal, ook met panoramadak, en de kofferbak varieert van 539 tot 1.600 liter. Slim detail: twee uitschuiflades onder de achterbank. Ook voorin is er een frunk van 66 liter. Het is allemaal ruim en veel. Kan het ook soms teveel zijn? 

Het interieur maakt indruk met een snelwerkend 16-inch infotainmentdisplay, digitale cockpit en optioneel AR-head-up display. De afwerking is goed, al mist het soms de verfijning van Duitse premiummerken. In het interieur is het zwart wat de klok slaat en dat is jammer. Dat geeft hem een eenheidsworstgevoel. Er circuleren afbeeldingen met crèmekleurige stoelen die grijs aan de bovenkant zijn. Het nadeel is dan wel, dan het interieur dan misschien wel nog groter oogt.  

Met de juiste geluidsinstallatie lijkt de auto nog weer wat groter, en dat is het geval bij de 7X. Onze testauto was voorzien van Zeekr Sound System met maar liefst 2.160 watt en Dolby Sound etc. Als je deze specificaties niet zou weten, dan zou je het geluidssysteem prijzen. Het klinkt prachtig. Maar nu je de ruim 2.000 watt gelezen hebt in het boekje, dan had je misschien wel wat meer verwacht. Je moet gewoon niet moeilijk doen en genieten. Ook van de optionele Driver Headrest speaker. Het deed me weer even denken aan de Volvo S80 die ik ooit had. Deze was hier ook van voorzien. We hebben niet goed kunnen testen of hierdoor de passagiers minder ‘overlast’ ervaarden, maar persoonlijk was het wel erg prettig. Het zijn soms de kleine dingen die het hem doen. 

Rijden en prestaties

De 7X is er als achterwielaandrijver (Core en Long Range) of als krachtige AWD Privilege met 640 pk en optionele luchtvering. Die laatste sprint sensationeel, maar ook de RWD-modellen zijn vlot en comfortabel. De basis Core uitvoering is al erg rijk uitgerust, maar toch is dat niet degene die je moet bestellen. Naast een kleinere accu heb je ook minder aankledingsmogelijkheden. Er zijn geen optiepakketten mogelijk. Als je je dan ook nog bedenkt dat de Long Range maar een upgrade is van 3.000 euro, dan hadden ze die Core beter op € 49.950 kunnen prijzen. Want het is de uitvoering die mensen de showroom in trekt, waar het daarna de taak is van de verkoper om hem/haar te upgraden naar de aantrekkelijkere Long Range uitvoering. De benaming klinkt ook alleen al beter. 

Qua rijden ligt de 7X als een baksteen op de weg. Zowel comfort als sportief weggedrag zijn keurig in orde. In alle rijmodi is het volledige vermogen aanwezig. Iets wat niet bij elke elektrische auto het geval is. 

Met de 800V-architectuur behoort de 7X absoluut tot de snelste ladende EV’s in zijn segment. Afhankelijk van de accu is 10–80% in 13 tot 16 minuten haalbaar. Het trekgewicht van 2.000 kilo voor elke uitvoering maakt hem ook interessant voor caravan- of bootliefhebbers. Al zal de 4WD er meer van kunnen genieten dan de RWD. Het zou met niets verbazen als de 4WD stiekem een veel hoger trekgewicht aan kan. 

Bijzonder zijn de geautomatiseerde portieren, die voor spektakel zorgen maar in de praktijk langzaam en soms onhandig werken. Ze werken iets sneller dan die in de Tesla Model X, maar het blijft in het begin wel even wennen dat je achter het portier moet staan en dan pas op het knopje moet drukken. Zit je achter het stuur, dan hoef je enkel op het rempedaal te drukken om de deur te laten sluiten. Stiekem went die luxe nooit en zul je dit later ook bij je volgende auto willen. 

Conclusie rijtest Zeekr 7X

De Zeekr 7X is een overtuigende nieuwkomer in het elektrische D-segment. Hij combineert razendsnel laden, veel ruimte en een rijke standaarduitrusting met een solide rijgevoel. De gimmicks (zoals de elektrische portieren) en de goede massagestoelen zijn fijn. Wel hadden we van het uiterlijk iets meer Zeekr verwacht met koplampen als bijvoorbeeld klauwen. Het familiegezicht is nog niet te herkennen in de modellijn. Iets wat wel wenselijk is om uiteindelijk een familie DNA (en dus achterban) op te bouwen. 

Maar wie rationeel kijkt naar laadprestaties, ruimte en value for money, zal de 7X zien als een serieus alternatief voor onder andere de Tesla Model Y en BMW iX3. Een moderne familievriend die de gevestigde orde zenuwachtig mag maken.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *