
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Geweldige reisauto Slimme bediening functies Stoelen |
Die pasjes Krappe derde zitrij Laadt trager dan beloofd |
In deze review gingen we een week op pad met Volvo’s grootste elektrische EV, de Volvo EX90. Zo’n beetje de meest sprekende gezins- en zakenauto die wij ons voor kunnen stellen. Ruim, praktisch, nuchter en altijd een veilige keuze. Veilig in letterlijke zin gezien de enorme inspanningen die ze doen om de verkeersveiligheid te vergroten. Figuurlijk omdat niemand op een verjaardag vraagtekens zal zetten bij je keuze. Volvo was daar ijzersterk in. Volvo heeft de keuze gemaakt om deze SUV naast de veel verkochte XC90 in de showrooms te zetten. Voorlopig blijven deze twee nog naast elkaar bestaan. Dat is best opmerkelijk omdat de een toch een logische opvolger van de andere moet zijn?
Een paar jaar geleden was dat ook de gedachte: in 2030 moet elk model volledig elektrisch zijn. Maar de werkelijkheid bleek anders uit te pakken. Europese en Amerikaanse regels zijn onduidelijk en totaal onvoorspelbaar. Daarom houdt Volvo voorlopig ruimte voor hybride aandrijflijnen. Van de XC90 blijft nog een hybrideversie in productie.
Verknocht aan Volvo
Nu is het zo dat de schrijver dezes nogal wat heeft met het Zweedse merk. Privé een XC60 van alweer 16 jaar oud en niet kapot te krijgen. Nog steeds een gezinsauto met vele warme herinneringen. We zijn er mee op zoveel plekken geweest. Wat is het meeste aanspreekt is dat het een auto is die er nog steeds voor ons is en niet andersom. Dat is ook de reden dat we hem nog steeds niet weg willen doen. Het zal een keer moeten vanwege milieuregels, maar wat ons betreft blijft hij nog heel wat jaren bij de familie.
Volvo voor jou
In hoeverre kunnen we vandaag de dag nog zeggen dat Volvo auto’s maakt die niet alleen veilig en betrouwbaar zijn, maar ook nog steeds praktisch en geschikt voor het hele gezin? Wie terugkijkt op de afgelopen decennia, ziet hoe sterk het merk in beweging is geweest. In 1999 verkocht Volvo Group zijn personenautodivisie aan Ford.
Terwijl Volvo Cars bij Ford onder de vlag van de Premier Automotive Group werd geplaatst, richtte Volvo Group zelf zich op zware trucks. Toen Ford in 2010 Volvo Cars verkocht aan het Chinese Geely, was dat voor sommigen even slikken. Toch bleef de Zweedse identiteit verrassend intact. Volvo ontwerpt zijn modellen nog altijd in Göteborg en bouwt sommige daarvan, zoals de EX90, zelfs in de Verenigde Staten. Wat dat voor gevolgen in de toekomst heeft laten we nog maar even in het midden.
Wat Volvo als gezinsauto zo lang relevant heeft gehouden, is niet zozeer uitstraling of emotie, maar juist het praktische karakter: rationeel, functioneel, degelijk en betrouwbaar. Dat was ook onze hoofdvraag van dit review. In welke mate is dat DNA nog steeds aanwezig in het geval van de EX90?
Groot…heel groot!
Wanneer je van strakke lijnen en niet al te veel poespas houdt is een EX90 echt is voor jou. Sommigen noemen hem dan ook wel weer saai. Dat standpunt is wel te begrijpen. De EX90 is wat minder sprekend vormgegeven dan de XC90. Geen lijn of vouw in de carrosserie te veel. Groot is hij in elk geval wel. Vanwege de enorme wielen valt het formaat van een afstandje niet zo op totdat je er naast staat. Met recht is het een 7-zitter en dan nog steeds voldoende bagageruimte. Voorin is er een ondiepe Frunk waar je laadkabel en wat andere zaken kwijt kunt. Openen kun je enkel van binnenuit en daarna moet je voor de auto de klep ook nog ontgrendelen. Net even een handeling te veel om er veelvuldig gebruik van te maken. De achterste stoelen zijn niet bedacht voor volwassenen. De toegang is eenvoudig te bedienen, maar de ruimte die je krijgt zodra je de stoel van de middelste rij naar voren schuift is niet zo veel. De achterste stoelen kun je overigens elektrisch in- en uitklappen zodat je bagageruimte bijna 700 liter wordt. Op dezelfde plek is ook de bediening van de trekhaak aanwezig. De achterklep gaat net niet ver genoeg open om er met een lengte van 1.85 cm onder te kunnen staan.
Pasjes en geen afstandsbediening?
Een nieuw model moet altijd beter zijn dan zijn voorganger. Tenminste als je als autofabriek succesvol wilt zijn. In het begin hadden we toch wat bedenkingen. Bij het ophalen in Beesd werden namelijk een pasje in onze handen gedrukt die je dan tegen de deurklink moet houden om te ontgrendelen. Datzelfde pasje leg je dan op de plek waar je normaliter de telefoon oplaadt om te kunnen starten. Doe je dat niet krijg je een melding dat er geen sleutel is gedetecteerd. Kunnen we niet gewoon terug naar een afstandsbediening? Toch maar even een account maken, de app downloaden om vervolgens in een halfuurtje het voor elkaar te krijgen je telefoon te koppelen. Dat je wat tijd voor dat proces nodig hebt is overigens geen kritiek. Met alles wat je moet doorlopen weet je vrij zeker dat je auto goed beveiligd is tegen diefstal. Met het pasje was alleen al de buitenspiegels instellen een gedonder van hier heb ik jou daar. Eerst in het menu om daarna de knopjes op het stuurwiel te gebruiken als joystick. Op dezelfde manier stel je ook de stand van het stuurwiel in. Deze manier van instellen hebben we eerder gezien bij het Chinese Nio waarover later in dit artikel meer.
Eerst koppelen met je telefoon
Toch even de app van Volvo downloaden en een account aanmaken alsof je de eigenaar van de auto bent. Vanaf dat punt verdwijnen alle bedenkingen. Met een gekoppeld account is het gewoon gaan zitten en alles staat zoals jij het zou willen: stoel, stuur, spiegels en zelfs de tempratuur. De auto spring vrolijk open als je er bij in de buurt komt. Begroet je zelfs met een knipoog (gaaf gedaan Volvo) en mocht je je handen vol hebben met boodschappen die je in de achterbak wil leggen, hoef je enkel maar even met je voet onder de achterbumper te bewegen. Wat een enorme verademing is dat! Beste toekomstige Volvorijders; vraag aan de dealer of ze bij aflevering je account en die van de andere bestuurders willen koppelen. Voor hen is het niet de eerste keer namelijk en het scheelt je serieus veel ergernis. Het is maar een tip.
Achter het stuur
Nu de vriendschap persoonlijk en wederzijds is geworden, hoog tijd voor de eerste echte kilometers. Wij reden in de 517 pk sterke Twin Motor Performance uitvoering…. Daarmee kun je in minder dan 5 seconden van 0 naar 100. We hebben geen kotszakjes kunnen ontdekken, maar mocht je met 6 passagiers die ervaring willen delen, zouden een paar daarvan geen overbodige luxe zijn. We hebben het een keer geprobeerd om onszelf direct te beloven dit nooit meer te doen. Een 5 meter lange SUV van dik 2.700 pk heeft niet bepaald de specificaties van een sportauto. En laten we eerlijk zijn; de luchtvering waar ons testexemplaar van is voorzien is sowieso niet bedacht voor strak bochtenwerk, of als eerste weg bij het verkeerslicht. Wat ons betreft is 408 pk al meer dan voldoende. De luchtvering is overigens wel een dikke aanrader.
Lange afstand
Gezien het formaat is dit geen auto die zich helemaal thuis voelt in de binnenstad. De draaicirkel is groot en de auto is vrij breed. In een parkeerhaven sta je snel vrij dicht op de portieren van je buurman. In een parkeergarage is het echt zoeken naar een plek waar je wel kunt staan. Op de snelweg daarentegen ontpopt de auto als een heerlijke reisauto. Alle functies die je nodig hebt tijdens het rijden zoals de voortreffelijke stoelmassage, de cruisecontrol zitten op slimme plaatsen. Cruise aan is een keer naar beneden tikken met je rechter handle en hij is ingesteld. Daarna kun je snelheid instellen met de knopjes op het stuurwiel. De stoelmassage is een druk op de verstelknop van de stoelen en je kunt op eenvoudige wijze zelfs de intensiteit instellen.
Knopjes en scherm
Volvo heeft daarmee een mooie balans tussen fysieke knopjes en instellingen via het scherm neergezet. Veel gebruikte functies met knopjes en instellingen via het scherm. Met een grote uitzondering van de bediening van het dashboardkastje. Dat mag weer gewoon een handle worden. Na de EX30 met enkel een scherm in het middenconsole, zullen ze in Göteborg ongetwijfeld hebben nagedacht hoe het beter zou kunnen. Dat is goed gelukt. Voor het stuur is ook een scherm aanwezig die overigens enkel de informatie geeft die je nodig hebt. Met een knopje op het stuurwiel kies je tussen enkel de snelheidsaanduiding, cruisecontrol en de actieradius. Je kunt ook kiezen om de data van het Lidarsysteem op je scherm weer te laten geven en met nog een druk krijg je het navigatiekaartje te zien. Over Lidar: het ziet er aardig uit hoor, al die andere auto’s op de snelweg, maar de echte meerwaarde tijdens het rijden versus een normale level 2 zoals de vele andere merken hebben, kunnen wij niet ontdekken. Wisselen van baan op de snelweg gaat vrij abrupt en door de luchtvering schut je wat heen en weer. Daar kunnen ze nog verder in verfijnen.
Nio’s Lidar en ook het accuwisselsysteem?
Het Chinese Nio heeft ook Lidar aan boord, met een functie die heel vergelijkbaar is met dat van de EX90. Dat snijdt ook wel hout. Tijdens ons bezoek aan Geely in Hangzhou, in oktober 2024, toonde Geely ons een aantal promotiefilmpjes waaronder ook die van een accuwissel, identiek aan dat van Nio. Het systeem werd weliswaar gepresenteerd als eigen technologie. Geely weigerde te zeggen of het filmpje zelf was gemaakt of voortkwam uit de samenwerking. Waarschijnlijk hadden we niet de juiste persoon die de vraag mocht beantwoorden. We hebben het maar zo gelaten en ook omdat we het antwoord in de lijn der verwachting ligt.
Het jaar daarvoor hadden Nio en Geely namelijk aangekondigd dat ze samen zouden werken aan een gedeelde standaard voor verwisselbare accu’s en de uitrol van een gezamenlijk netwerk van accuwisselstations. Of Volvo binnenkort gebruikmaakt van datzelfde systeem, is nog niet bevestigd. Er zijn geen officiële aanwijzingen die dat ondersteunen, maar gezien de koers van beide merken is het zeker geen vergezocht scenario. Het zou een hele mooie ontwikkelingen zijn voor het merk en vooral ook voor elektrische auto’s in het algemeen.
Actieradius
Volvo heeft een niet mis te verstane accu van maar liefst 107 kWh bruikbare energie onderin gemonteerd die volgens de WLTP-testmethode 619 kilometer ver kan komen. In de praktijk kwamen wij op een actieradius van 470 km. We zouden ook niet weten wat we zouden moeten doen om in de buurt te komen van de officiële cijfers. Daar is de auto simpelweg te groot en te zwaar voor. Opladen kun je thuis met een laadsnelheid van 11 kW en als je een keer langs de snelweg moet opladen kun je dat met een vermogen van 250 kW doen. Overigens hebben we dat laatste getest met behulp van Fastned, maar die cijfers hebben we helaas niet op het scherm gekregen. We bleven hangen bij 200 kW. Niet wat ze beloven en ook geen hard waardeoordeel. De laadsnelheid niet kunnen bereiken is nog steeds een combinatie van factoren waarvan de Volvo er slechts eentje is. Van 3% naar 30% duurde 10 minuten. Na 20 minuten stond de teller op 54% en hadden we bijna 60 kWh toegevoegd.
Conclusie.
De Volvo EX90 is gewoon een hele fijne auto voor wie veel ruimte, comfort en veiligheid zoekt, of dat nu voor het gezin is of voor zakelijk gebruik. Hij voelt vertrouwd aan zoals je van Volvo mag verwachten, maar zit ook vol slimme techniek, mits je even de moeite neemt om alles goed in te stellen.
Er zijn ook wat minpunten. De achterste zitplaatsen zijn vooral voor kinderen, en die 250 kW laadsnelheid haal je in de praktijk lang niet altijd. Toch valt dat allemaal in het niet als je eenmaal onderweg bent. Dan merk je pas hoe stil, comfortabel en doordacht deze auto is. Niet spectaculair of uitgesproken, maar wel precies wat je nodig hebt. En misschien is dat wel precies de reden waarom je deze auto wél jarenlang wilt houden.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl