Het is woensdagochtend in de Dourovallei. De mist kringelt nog langs de steile rotswanden, en de wijngaarden lijken net geschilderd in olieverf. Tijd voor koffie? Nee joh, onze ogen zijn wagenwijd open. We rijden namelijk met de fonkelnieuwe smart #5. Smart’s eerste premium midsize EV maakt meteen indruk met een WLTP-bereik van 590 kilometer. Een visitekaartje dat we maar al te graag testen.

Voordelen Nadelen

Premium afwerking in betaalbaar pakket

800 Volt platform met 400 kW snelladen

Standaard erg compleet uitgerust

Deurontgrendeling met een knop

Vingerafdruk gevoelig interieur

Weinig grip op de inductielader

Rijgedrag en wegligging: bochten uit de losse pols

Zoals vaker bij introducties, reden we met de meest heftige versie: de Brabus. Dat betekent vierwielaandrijving, 646 pk en 710 Nm koppel. Brabus-ambities? Dan is dit zonder twijfel een van de goedkoopste manieren om de befaamde ‘B’-badge voor je deur te zetten. De goedkopere alternatieven van Smart zijn overigens ook aantrekkelijk. Denk bijvoorbeeld aan de #3: weliswaar minder vermogen, maar ook een stuk goedkoper.

Onderweg valt vooral op hoe bedaard hij is. Het monsterlijke vermogen verbergt zich goed, en zolang je in de Eco- of Comfort-modus rijdt, kun je er heel normaal en vooral lineair mee rijden. Heel anders dan de Smart die je wellicht in je hoofd hebt.

De demping is bovendien heerlijk zacht en gecontroleerd. Mede dankzij de dubbele draagarmen aan de voorzijde. Waar sommige EV’s als een liniaal op de weg liggen, heeft de Smart nog een onderstel dat de carrosserie laat ‘werken’. Dat siert hem. Het draagt bij aan het luxe en premium gevoel dat de auto uitstraalt. Het past uitstekend bij de stijl die Smart wil verkopen.

Waarom de smart #5 Brabus?

We kennen Brabus van de ultra-zeldzame Mercedes-AMG-modellen. Van oudsher tunen ze al de getunede auto’s. Daarom kies je voor Brabus: je wil iets geks, iets dat de buurman niet heeft. Zoals eerder gezegd: de auto rijdt in Eco en Comfort bedaard. Snel is hij altijd — logisch met een 0-naar-100-tijd van 3,8 seconden.

Wil je echt knotsgek rijden? Dan volstaat een simpele draaibeweging aan de rijmodusknop om de auto in Brabus-modus te zetten. Dan voel je hoe intens strak hij wordt — zoals het gezicht van Gerard Joling. Maar anders dan de humor van de BN’er, wordt de Smart #5 nooit oncomfortabel. Sterker nog, de aandrijflijn wordt merkbaar fanatieker. Kom je ook maar in de buurt van het gaspedaal, dan schiet hij vooruit. Als een enthousiaste golden retriever aan de lijn.

Launch Control is doorgaans overbodig, maar als je dan zo’n blok onder je hebt, geef zelfs ik toe: het begint te kriebelen. Dus ja, we probeerden het — puur ter educatie, uiteraard.

Het systeem heet “Rocket Launch” en dat dekt de lading volledig. Na het indrukken van de knop telt de auto af: 3…2…1… Go! De acceleratie die volgt, voelt alsof je oogballen tegen de achterkant van je schedel gedrukt worden. Wanneer je dat in het echte leven zou gebruiken, weten we niet. Maar als feesttruc werkt het perfect.

Opvallend tijdens de launch is hoe goed de auto zijn gewicht beheerst. De Brabus weegt 2.345 kilogram – en dat is veel. Toch zorgt de intelligente tractiecontrole ervoor dat je geen wielspin hebt. Gewoon pure, onverstoorde (of gestoorde) acceleratie.

Gaat het je te snel? Dan gebruik je met kinderlijk gemak de enorm sterke remmen. Geloof ons: alles dat tijdens de acceleratie naar achteren verschoof, komt spontaan weer op zijn originele plek terecht.

Laadervaring: koffiepauze of pitstop?

Voor de gemiddelde stedeling is snelladen inmiddels vanzelfsprekend, maar de smart #5 tilt het naar een hoger niveau. Onder ideale omstandigheden haalt hij 400 kW snellaadvermogen, waarmee je in slechts 18 minuten van 10 % naar 80 % kunt laden (150 kW voor de Pro-variant).

Dat is lastig testen in een gebied als de Dourovallei. Daarom toonde het merk een demonstratie. En verrassend: hij overtrof de belofte. Niet van 10 naar 80 %, maar van 7 naar 81 % — in slechts 15 minuten. Daarbij moet gezegd worden dat door de temperatuur en netspanning de maximale snelheid niet eens werd gehaald. Het piekvermogen bleef steken op 354 kW in plaats van 400.

Thuis of op kantoor kun je met de driefasen AC-lader tot 22 kW laden. Dat betekent een volle accu in ongeveer 5,5 uur. Perfect als je geen snellader in de buurt hebt.

Interieur en technologie de moderne leidraad

Stap in, en je wordt begroet door een gigantisch 25,6 inch AR-head-up display midden in je blikveld. Twee brede 13 inch OLED-touchscreens nodigen je uit tot swipen, pinchen en misschien zelfs films kijken onderweg.

Het Sennheiser Signature Sound System met 20 luidsprekers levert 1.190 watt in Dolby Atmos. Dat uit zich in voelbare bass, mooie klanken en helder stemgeluid. Het plaatje klopt. Wil je liever rust? De dubbele beglazing, hoogpolig tapijt en uitmuntende isolatie maken het interieur tot een oase van stilte — iets wat in een EV des te meer opvalt.

Wat verder opvalt is hoe ruim alles aanvoelt. Je zit dicht bij de voorruit, die een panoramisch uitzicht biedt. De smalle A-stijlen helpen daar ook aan mee.

Het premiumgevoel van het rijgedrag keert terug in het interieur. Alles wat je aanraakt, ziet of op zit voelt doordacht aan. Leder en metaal domineren. Kies je voor de Brabus, dan krijg je daar een flinke hoeveelheid koolstofvezel bij — uiteraard.

Liever hout dan carbon? Dan past het Premium-model beter bij je. Dan krijg je luxe houten panelen in plaats van koolstofvezel.

De stoelen zijn uiteraard elektrisch verstelbaar — zelfs in de goedkoopste Pro-versie. Wat extra bijzonder is: de bijrijdersstoel kan vanaf de achterbank versteld worden, net als bij een Mercedes S-Klasse. Daarmee kun je de stoel bijvoorbeeld als voetenbankje gebruiken, of voor een extra ruimtelijk gevoel.

In een kampeersetting kunnen alle stoelen, inclusief de bestuurdersstoel, volledig plat. Het resultaat: een vlak slaapoppervlak. Je hebt dan ook alle gemakken van thuis: dubbele inductieladers, een koelkastje in de middenconsole — alles is aanwezig.

Moet je dan toch ergens slapen in je auto, doe het dan in een Smart #5. Niet dat het mag in Nederland, maar als je ergens bent waar het wel mag, heb je met het panoramadak een privé-observatorium.

Veel goed, maar niet alles

Niets is perfect, en dus zijn er wat aandachtspunten. Ten eerste de deurontgrendeling van binnenuit: een knop in plaats van een hendel. Toegegeven, hij voelt goed aan, maar dit is een voorbeeld van ‘vorm boven functie’. Het interieur straalt al premium uit — dit was niet nodig.

De inductielader doet zijn werk prima, maar houdt je telefoon niet goed op z’n plek. Zelfs bij lage snelheden kan je toestel wegglijden.

Tot slot: de schermresolutie en reactiesnelheid zijn top, maar het ingebouwde navigatiesysteem laat te wensen over. Het raakte tijdens onze rit regelmatig de weg kwijt en stuurde ons zelfs over onbegaanbare routes. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay draadloos beschikbaar, en Google Maps werkt uitstekend.

Smart heeft echter aangegeven dat de geteste auto een pre-productiemodel was. Klanten krijgen een software-update die deze problemen moet verhelpen. 

Wie zijn de concurrenten van de smart #5?

  • Volkswagen ID.4: ~520 km WLTP, 19,5 kWh/100 km, vanaf € 46.000
  • Tesla Model Y: ~533 km WLTP, 16,3 kWh/100 km, vanaf € 59.000
  • BMW iX3: ~460 km WLTP, 19,6 kWh/100 km, vanaf € 62.000

Waar de ID.4 en iX3 vasthouden aan traditionele wielophanging, verpakt de smart #5 zijn sportieve grandslam in een dubbele wishbone-voorophanging en vijf offroad-rijmodi (Adaptive, Sand, Snow, Mud, Rock). De Model Y pronkt dan weer met hardware-overkill en rauwe acceleratie. Mist de #5 iets? Of is hij juist goed thuis in stijlvol comfort op bochtig terrein? Hoe dan ook, als consument is het belangrijk te weten dat hierboven alleen de vanafprijzen staan. Bij de concurrentie kun je makkelijk € 15.000 of meer uitgeven aan opties. Tel je dat mee, dan heeft de smart #5 een degelijk streepje voor.

Conclusie rijtest smart #5

Zoek je een auto voor dagelijks gebruik? Dan is de Smart #5 Brabus misschien wat over de top. Ja, hij kan rustig rijden — maar dat is als een kip kopen en geen eieren willen. Deze versie zal vooral gekocht worden door mensen die al een Mercedes-AMG in de garage hebben staan, als extra auto.

Maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van deze auto. De Smart #5 is een stille, comfortabele en vooral luxe EV voor jezelf, je gezin of vrienden. Hij is zijn geld meer dan waard. Vergeleken met zijn concurrenten is hij zelfs voordelig, ook omdat je bij Smart nauwelijks hoeft te denken aan opties.

Het enige dat nog wringt, is het imago van het merk. Zeg je dat je een Smart voor je gezin hebt, dan oogst je wellicht vreemde blikken. Maar na deze rit kunnen we zeggen: de steward in het vliegtuig had het bij het verkeerde eind. Want dit, ondanks zijn kleine puntjes van aandacht, is een goed doordachte, premium auto — eentje die met gemak de strijd met de concurrentie aankan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *