Renault gaat onverminderd door met het terugbrengen van iconen uit het verleden. Na de succesvolle terugkeer van de Renault 5 E-Tech Electric, die duidelijk verwijst naar de oer-5 uit de jaren zeventig en tachtig, komt nu de grotere broer: de Renault 4 E-Tech Electric. Een logische keuze, want retro-auto’s doen het vaak goed. Succes is alleen niet altijd vanzelfsprekend. Fiat scoorde met de moderne 500, terwijl de Volkswagen Beetle nooit echt doorbrak. De vraag is of de nieuwe R4 het succes van de R5 kan evenaren.

Voordelen Nadelen

Google-integratie

Multi-link achteras

Meer beenruimte dan R5

Minder nostalgie dan R5

Snelladen relatief traag

Duur in Iconic-uitvoering

Ontwerp met een knipoog

De R4 roept niet hetzelfde gevoel op als de R5. Dat merk je aan reacties van voorbijgangers: iedereen kent inmiddels de R5, en de link is snel gelegd. De R4 ziet er leuk uit en is praktischer dan de R5, maar hij mist nét dat stukje nostalgie. Toch is het een geslaagde auto. De proporties kloppen, en onze testauto was een Iconic-uitvoering met 150 pk in de kleur vert Hauts-de-France met zwart dak en motorkap. Met een lengte van 4,14 meter en 18-inch wielen oogt hij stevig en zelfverzekerd. Onze testauto kostte inclusief opties 39.340 euro, waardoor hij in hetzelfde speelveld zit als bijvoorbeeld de 16 cm langere Kia EV3 en de Skoda Elroq.

Het design is zorgvuldig uitgewerkt: ronde koplampen, trapeziumvormige zijruitjes en smalle achterlichten verwijzen naar de originele R4. Tegelijk oogt hij modern door de grote wielen en de schuin geplaatste voorruit. Het verlichte Renault-logo en de omlijsting aan de voorzijde zorgen in het donker voor een fraai accent.

Binnenruimte en gemak

Binnenin is niets meer te merken van de spartaanse uitstraling van de oude R4. De stoelen zitten goed en zijn door de lendensteun ook op lange ritten prettig. Het interieur lijkt sterk op dat van de R5, met een digitaal instrumentenpaneel en groot centraal scherm. Het systeem draait op Android Automotive en plant laadstops automatisch in. Met “Hey Reno” bedien je de spraakassistent die simpele taken uitvoert, een leuke gadget vooral voor kinderen.

De R4 is ruimer dan de R5. De wielbasis is ruim acht centimeter langer en de achterzijde is anders ontworpen. Hierdoor groeit de bagageruimte van 326 naar 420 liter, met een vlakke laadvloer en extra vakken onderin. Met neergeklapte achterbank is er meer dan 1400 liter ruimte. De rugleuning klapt in delen neer, de passagiersstoel kan plat en zo ontstaat een laadruimte van ruim 2,20 meter. De lage tildrempel en de wijd openslaande achterklep maken inladen gemakkelijk. Door de hogere carrosserie is er ook meer hoofdruimte achterin.

Rijden en comfort

De R4 is hoger op zijn wielen gezet, heeft een bodemvrijheid van 18 centimeter en kan daardoor ook over gravel of onverharde wegen rijden. Kies dan wel Extended Grip optie. Deze verbetert de tractie op losse ondergrond.

Het rijgedrag is comfortabel: de vering is iets zachter dan bij de R5 en filtert oneffenheden goed weg. In bochten helt hij dan wel iets meer, maar hij voelt veilig en voorspelbaar. De kleine draaicirkel maakt hem wendbaar in de stad. Qua prestaties doet hij niet onder voor de R5. De 150 pk-versie met 52 kWh-accu sprint in ruim 8 seconden naar 100 km/u en haalt 150 km/u. De lichtere versie met 120 pk en 40 kWh-accu doet er iets langer over. One Pedal Drive is aanwezig en met de flippers achter het stuur stel je de mate van regeneratie in.

Op de snelweg valt vooral de rust in het interieur op. Het windgeruis blijft beperkt tot hogere snelheden en het weinige geluid dat hoorbaar is, heeft een zachte toon. De remmen zijn goed te doseren en voelen natuurlijk aan, ook in de sterkste regeneratiestand. Tijdens de test viel op hoe stabiel de auto blijft bij zijwind. In druk stadsverkeer helpt de kleine draaicirkel en de prettige stuurbekrachtiging om snel te manoeuvreren. De vering filtert drempels en klinkers netjes weg, al voel je bij een lege auto af en toe een tikje van de achteras. Met passagiers achterin wordt het geheel merkbaar soepeler.

Automatisch naar een snellader

Tijdens het laden valt op hoe gebruiksvriendelijk de software is. Zodra je een bestemming kiest, wordt automatisch een laadstop gepland als dat nodig is. Het systeem houdt rekening met de resterende lading, de afstand en zelfs de capaciteit van de laadpaal. Onderweg schakelt het systeem automatisch over naar een dichterbij gelegen snellader als er vertraging op de route ontstaat. De laadsnelheid bleef tijdens de test stabiel tot ongeveer 70 procent en viel daarna licht terug, zoals gebruikelijk. Bij 120 kW was de auto in een half uur weer gereed om door te rijden, wat praktisch genoeg is voor lange vakantieritten.

Concurrentie en positie in de markt

De Renault 4 E-Tech Electric staat in een segment met stevige concurrentie. Met een lengte van 4,14 meter, een wielbasis van 2,57 meter en 420 liter bagageruimte is hij compacter dan de Kia EV3 (4,30 meter, 460 liter) en de Skoda Elroq (ruim 4,40 meter, 470 liter). De Jeep Avenger is met 4,08 meter iets korter, maar heeft een kleinere kofferbak van 355 liter.

Voor het bedrag dat je voor een rijk uitgeruste R4 betaalt, koop je bij Skoda of Kia een grotere auto met meer actieradius. De Elroq en EV3 liggen rustiger op de snelweg en laden sneller. De Avenger is compacter maar goedkoper, en de Puma Gen E is dynamischer. De R4 overtuigt niet puur op papier, maar wel in de dagelijkse praktijk. De lage tildrempel, de wendbaarheid en de gebruiksvriendelijke software maken hem een fijnere gezel in de stad dan de meeste concurrenten.

Veiligheid en technologie

Renault rust de R4 uit met meer dan dertig hulpsystemen. Denk aan adaptieve cruisecontrol met Stop & Go, rijstrookassistentie, automatische noodrem en parkeerhulp die zelfs zelf kan sturen. Zes airbags en een verstevigde carrosserie zorgen voor een hoge mate van veiligheid.

Canvasdak: de charme van open rijden

Een van de leukste opties die nog moet komen is het elektrisch bedienbare canvasdak dat Renault “plein sud” noemt. Met een knop of spraakcommando schuift het dak bijna een meter open. Het voelt warm en klassiek aan en maakt de R4 extra bijzonder. De prijs is nog niet bekend, maar het wordt vanaf de herfst leverbaar.

Conclusie

De nieuwe Renault 4 E-Tech Electric is een vrolijke en praktische elektrische auto die meer ruimte heeft dan de Renault 5 en tegelijk comfortabel en toegankelijk is. Hij roept misschien minder gevoel op, maar maakt dat goed met gebruiksgemak, een ruim interieur en een soepele rijervaring. Voor gezinnen en iedereen die een ruime elektrische crossover zoekt, is dit een uitstekende keuze.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *