Bij de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric draait het niet alleen om zijn kwaliteiten, maar ook om de vraag hoe hij zich verhoudt tot zijn klassieke voorbeeld. Alleen een ervaringsdeskundige kan het antwoord op die vraag formuleren. Nu wil het toeval dat de redactie van EVUpdate.nl een verstokte Renault 4-fan rijk is …

Voordelen Nadelen

Meer ruimte dan in de Renault 5

Meer veercomfort dan de Renault 5

Scherpe prijsstelling

Vederlichte besturing

Niet geheel vrij van rammeltjes

Canvas vouwdak komt pas in de herfst

Met zijn nieuwste elektrische modellen grijpt Renault terug naar een rijk verleden. Na alle enthousiasme voor de Renault 5 E-Tech Electric, moet nu zijn praktische SUV-broertje de harten van het grote publiek stelen: de Renault 4 E-Tech Electric. De manier waarop het Franse merk terugblikt op zijn geschiedenis, is veel overtuigender dan de aanpak van andere merken – waarvan we zojuist hebben afgesproken hun namen niet te noemen (wie kuchte daar ‘Ca-pri!’ in z’n vuist …?). Als de R5 je niet aanspreekt, dan doet de R4 dat mogelijk wel. Als het niet met zijn vriendelijke uitstraling is, dan doet ’ie dat wel met zijn vriendelijke prijs: het basismodel is leverbaar vanaf 29.990 euro.

Is het een échte Renault 4?

Menigeen koestert warme herinneringen aan de klassieke Renault 4. Zijn het niet de kampeervakanties naar Frankrijk die je als kind met je ouders meemaakte, dan komen vanzelf wel flarden van een doorrookte en in alcohol gemarineerde studietijd boven water drijven. Bij dit inmiddels een stuk oudere en welvarendere publiek weet de nieuwe Renault 4 beslist een gevoelige snaar te raken, we hebben tijdens de testrit heel wat grijze koppies zien omdraaien. Daarnaast zijn er ook nog altijd verstokte R4-fans die tegenwoordig een klassiek exemplaar (of zelfs meerdere) vol liefde en nostalgie in de verwarmde stalling hebben staan en hun specifieke autovoorkeur in clubverband met elkaar delen. Het is echter de vraag of het nieuwe elektrische model ook deze groep kan overtuigen. Want tja, er is maar een échte Renault 4, hè …

Een persoonlijke noot aan dit verhaal: mijn eerste auto was een Renault 4. Mijn tweede exemplaar heb ik ruim 15 jaar gehad. En mijn huidige Viertje doe ik beslist nooit meer weg. Ja, ik hoor bij die groep hardnekkige fans van het oermodel. Toegegeven: na de eerste geruchten over de wedergeboorte van mijn favoriete auto, was ik in eerste instantie niet enthousiast – eerst maar ’ns zien wat Renault ervan zou bakken. De foto’s die Renault vorig jaar van het definitieve model verspreidde, konden mij evenmin bekoren – foto’s flatteren. Maar nu heb ik met de nieuwe Renault 4 kunnen rijden!

Elementen uit het verleden

De designers hebben knap werk geleverd. Het neusje met de ronde koplampen en sierlijst met ledverlichting, de subtiele vouwen in de motorkap, de bolle dakplaat met aan het uiteinde een spoilertje dat doet denken aan de brede dakgoot van weleer, de trapeziumvormige zijruitjes en de kleine achterlichtjes – het zijn duidelijk herkenbare elementen, maar de gelijkenissen met het oermodel liggen er ook weer niet té dik bovenop. Een verademing, wat mij betreft. Een retromodel kan algauw een karikatuur worden, en de nieuwe Renault 4 is dat beslist niet. De grote 18-inch wielen, de dikke zwarte wielkuipranden en de ver naar achteren hellende voorruit zijn elementen die juist bij deze tijd passen.

Vanbinnen is zelfs helemaal niets uit de oude Renault 4 terug te vinden. De klassieke schuifruitjes zijn vervangen door elektrisch bedienbare ramen, voor de eenvoudige ‘tuinstoeltjes’ zijn heuse kuipstoelen – met hoogteverstelling en lendensteun! – in de plaats gekomen en de karakteristieke versnellingspook raakt door de elektrische aandrijflijn met enkele overbrenging natuurlijk helemaal overbodig. In de oude Renault 4 had je genoeg aan de snelheidsmeter en wat waarschuwingslampjes, de moderne koper kan niet meer zonder smartphone-integratie om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken. Het dashboard is nagenoeg identiek aan dat van de nieuwe R5. Zelfs als ‘vervoer’ je basisbehoefte is, legt de nieuwe Renault 4 je flink in de watten. Dat was vroeger echt wel anders.

De R4 is een stuk ruimer dan de R5

Een technische vergelijking tussen Oud & Nieuw slaat kant noch wal. Vroeger had je een kleine, heel herkenbaar klinkende viercilinder motor met een vermogen van hooguit 34 pk, die een gewicht van een kleine 700 kilo in beweging moest houden. Net als de uitrusting was ook de motor uiterst zuinig. Rijden met de klassieke R4 is echter een belevenis, want in elke bocht gaat hij op zijn deurklinken hangen. Hij helt nog niet zo sterk over als een Lelijke Eend, maar het scheelt weinig. Ondanks de smalle bandjes en de slappe vering kun je verrassend snel een klaverblad ronden. Je wilt immers voldoende tempo hebben om op de snelweg in te voegen.

De nieuwe Renault 4 staat op hetzelfde platform als de elektrische R5, met precies dezelfde vermogens- en accu-opties. Dat wil zeggen: 120 pk in combinatie met 40 kWh of 150 pk met een capaciteit van 52 kWh. De R4 en R5 verhouden zich tot elkaar als de Captur en Clio. Op dezelfde basis heb je een SUV en een hatchback. Voor de ruimtelijkheid te creëren die kenmerkend is voor een SUV, heeft de R4 een 8 centimeter langere wielbasis dan de R5. Aan de achterkant is 12 centimeter erbij gekomen. Dit alles heeft positief effect op de binnenruimte.

Met wat inschikkelijkheid van de bestuurder en copiloot, kun je op de achterbank, weliswaar met de EV-typische geknikte knieën, prima je benen kwijt. De kofferbak heeft een inhoud van 420 liter, en onder de vloer is ruimte gecreëerd voor een uitneembare kunststof krat van 55 liter. Handig om je vuile laarzen of je net gevangen brasems in te vervoeren. Trouw aan de oer-R4 is de tildrempel voor de kofferruimte bewust heel laag gehouden: 60,7 cm. En wanneer je een trekhaak hebt laten monteren, mag er een geremde aanhangwagen van 750 kilo achter de R4. Renault heeft trouwens een lichtgewicht caravan laten zien, helemaal in stijl. Het is niet uitgesloten dat deze caravan via Renaults merchandise daadwerkelijk leverbaar wordt.

En hoe rijdt dat nou, zo’n nieuwe Renault 4?

Als je met de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric met de deurklinken over het asfalt schraapt, hebben zelfs de 26 leverbare ADAS-systemen de 18-inch wielen niet meer op het asfalt kunnen houden … Van de oorspronkelijke souplesse is in het onderstel van de nieuwe Renault 4 helemaal niets meer terug te vinden, alhoewel Renault zegt dat de vering een veel zachtere afstemming heeft dan bij de R5. En dat past ook wel bij het karakter van deze SUV, die veel minder op sportief rijplezier is gericht dan de hatchback. Wij hebben gereden met de meest complete uitvoering van de R4, die wordt aangedreven door de 150 pk sterke elektromotor. Die is wat ons betreft krachtig genoeg; je zit in 8,2 tellen op 100 km/h, als je vanuit stilstand het acceleratiepedaal intrapt. De topsnelheid is begrensd op 150 km/h. Zo snel heeft een oude R4 nog nooit gereden, zelfs niet bergafwaarts en met een stevige bries in de rug! De versie met 120 pk accelereert in 9,2 tellen naar de honderd, en zou in de Nederlandse praktijk wel eens heel goed tot zijn recht kunnen komen.

Met 150 pk voel je inderdaad dat het onderstel behoorlijk soepel geveerd is. Even diep de rechtervoet omlaag en de achterkant van de auto trekt zich diep in de veren. Kleine pukkels in het asfalt blijven echter goed voelbaar, zodat in onze testauto toch wat rammeltjes hoorbaar waren. De besturing is licht, lichter of lichtst, in die volgorde. Via het centrale scherm kun je kiezen uit drie verschillende gradaties van stuurbekrachtiging. Overigens heeft dat weinig invloed op het stuurgedrag van het Viertje: dat is redelijk direct. Bij lage parkeersnelheden hoor je de elektrische bekrachtigingsmotor zoemen; dat had van ons wel wat minder hoorbaar mogen zijn.

Primeur voor Renault: one-pedal drive

Met zijn 40 kWh-accu heeft de instapversie een actieradius van 308 kilometer, de varianten die zijn voorzien van de 52 kWh-accu komen 409 kilometer ver volgens de WLTP-berekening. Dat is nét iets minder dan de Renault 5 uit een volle accu haalt, maar die heeft door zijn lagere bouw een betere stroomlijn en hij weegt zo’n 60 kilo minder. Beide modellen delen hun 11 kW driefasen boordlader. Aan de snellaadpaal haalt de 40 kWh-versie een piek van 80 kW en de 52 kWh-accuvariant een hoogste laadvermogen van 120 kW. Van 15 tot 80 procent state-of-charge snelladen neemt dan in beide gevallen 30 minuten in beslag. 

In tegenstelling tot de R5, beschikt de Renault 4 E-Tech Electric over one-pedal drive. Je kunt met de oortjes achter het stuur de mate van vertraging bij regeneratief afremmen bepalen. De R5 krijgt die functie op korte termijn ook, net als de Scenic en Megane. Een systeem waarmee je heel gedoseerd je vertraging tot stilstand kunt bepalen. Renault geeft voor de versie met 120 pk een gemiddeld stroomverbruik op van 14,2 kWh/100 km volgens WLTP-normering, met een vermogen van 150 pk is dat 15,1 kWh/100 km. Lekker zuinig toch? Wij zetten in de heuvels rond de Portugese hoofdstad Lissabon zelfs een gemiddelde van 12,3 kWh/100 km op de boordcomputer! Zodra de R4 in Nederland is, moeten we dat nog maar eens testen.

Conclusie rijtest Renault 4 E-Tech Electric

Tussen 1961 en 1993 zijn van de originele Renault 4 meer dan 8 miljoen exemplaren gebouwd. Of de nieuwe elektrisch aangedreven R4 ook zo lang in productie blijft en dat hij net zo’n groot succes wordt, zal de tijd leren. Je hoeft heus niet met de Renault 4 te zijn opgegroeid om van het nieuwe model overtuigd te raken, want de auto biedt genoeg ruimte, steekt doordacht in elkaar en is aantrekkelijk geprijsd: vanaf 29.990 euro. Concurrenten als de Ford Puma Gen-E (168 pk/43,6 kWh), Peugeot 2008 en Jeep Avenger (beide 156 pk/54 kWh) zijn stuk-voor-stuk duurder, maar bieden niet zoveel ruimte. Kies je voor de R4 met 150 pk en 52 kWh in de meest complete Iconic-uitvoering en een vrolijke kleurstelling, dan kan de prijs echter al gauw richting 38.000 euro oplopen. Waarbij we de (nog niet bekend gemaakte) meerprijs van het canvas vouwdak nog niet eens hebben opgeteld! Dat canvasdak wordt trouwens pas na de zomer leverbaar – als de bladeren alweer van de bomen vallen. De private-leasetarieven beginnen bij 394 euro. Ten slotte de hamvraag: is de nieuwe Renault 4 in staat om een gevoelige snaar te raken bij een fervent liefhebber van het oermodel? Laat ik het zo duiden: in de verwarmde garagebox zouden beide modellen prima naast elkaar kunnen bestaan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *