De elektrische versie van de Peugeot 408 (de e-408) is gepresenteerd in oktober 2024. De hoogste tijd voor een rijtest dus! Sinds de introductie in 2022 kennen we de 408 al, als benzine en hybride model. De elektrische versie is gepresenteerd in oktober 2024. Maar wat staat er nu eigenlijk op de oprit? Hier staat geen doorsnee middenklasser, maar is het dan een op Mercedes EQE of Audi A6 e-tron gerichte bazooka? Het zit er tussenin. En dat maakt hem wel heel interessant.

Voordelen Nadelen

Voelt in alles premium

Prijs-kwaliteit verhouding

Laag energieverbruik

Visuele kunstje scherm wordt hinderlijk

Draaicircel is groot

Remregeneratie moet wakker worden

Knappe leeuw

De looks heeft Peugeot voor elkaar, kort gezegd. De e-408 is onmiskenbaar één van de knappere SUV-hatchbacks, of vierdeurs SUV-coupés, hoe je t genre ook noemt. Stoere neus, tikje hoog op de wielen, en scherpe winddeflectors boven de achterruit, die zelfs iets weghebben van Lamborghinistyling. Ook de instapverlichting bij onze GT uitvoering maakt indruk. Maar het is de lengte van de auto die echt positief opvalt binnen dit cryptogrammensegment.

Sleetje rijden

Die lengte is binnenin zeker te merken. Achterin heeft zelfs een volwassene van 1,90 m beenruimte te over. Limousinesk, echt opvallend. Voorin is de Stellantistelg herkenbaar aan vele elementen uit andere Peugeots. Beproefde concepten die op een fijne manier hun werk doen. Een klein GT-stuurtje voor de fijne i-cockpit, stuur- en stoelverwarming, stoelmassage. Geen straf. Het touchscreen en daarmee het infotainmentsysteem zijn doorontwikkeld. Bij switchen geeft het scherm echter een onnodige visuele friemel die een paar tellen kost. Dit wordt na verloop van tijd storend: je wilt de temperatuur of navigatie direct hebben, niet na een kunstje… Al met al een heel prettige omgeving voor bestuurder en passagiers.

In het wild

In het weggedrag valt op dat de 58 kWh altijd fel is. En niet alleen in de sportstand. Dan is ie nóg feller. Dat gecombineerd met de radius van 450 km maakt de e-408 een geloofwaardige kilometervreter, leaseautopotentie. Remregeneratie stel je in met stuurflippers, helaas werkt dit systeem na een koude start niet optimaal. Pas na een paar minuten komt de functie op gang. Het onderstel is comfortabel, maar helt weinig over voor een fransoos. De draaicircel is wel vrij groot, wat we bij Franse auto’s vaker zien.

Laden en lossen

Laden doet de e-408 met 11 kW AC, en gaat de accu van 20% naar 80% in 3,28 uur. Aan de snellader laadt de Peugeot met 100 kW en is de accu van 20% naar 80% in 34 minuten vol. Bij normaal rijgedrag is het verbruik ongeveer 14,5 – 16 kWh/100km. De Peugeot houdt de 58 kWh, en daarmee de radius van 450 km, in de winter op peil met behulp van een warmtepomp.

Conclusie

Peugeot heeft met de 604 in 1975 expliciet de concurrentie opgezocht met de grote modellen van Mercedes en BMW. Commercieel succes bleef uit. Met de e-408 presenteert Peugeot stilletjes een grote sedan die in vrijwel alles premium lijkt. Met deze prijs-kwaliteit verhouding loopt de e-408 misschien wel het grote gat tussen de middenklasser en de i5 dicht. Wij zijn benieuwd.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *