
Met hun karakteristieke vormgeving, fraaie interieur en elektrische aandrijflijn geven de Peugeot E-3008 en E-5008 een geheel nieuwe invulling aan het begrip gezins-SUV. Toch houdt het Franse merk het daar niet bij. Met de introductie van de Dual Motor 325-versies krijgen beide modellen een tweede elektromotor op de achteras, vierwielaandrijving én een stevige vermogensboost mee: 325 pk maar liefst. Daarmee zijn deze Peugeots niet alleen krachtiger, maar ook capabeler op glad of bergachtig terrein. Hoog tijd om uit te zoeken of die extra power ook leidt tot meer rijplezier – en of dat niet ten koste gaat van comfort, bereik of praktische eigenschappen. Ik stapte in beide modellen en nam ze mee naar het mooie, maar regenachtige Zwarte Woud voor een eerste indruk.
Niet mijn eerste Peugeots, integendeel zelfs
Ja, die 3008 en 5008 zijn heel wat anders dan de Peugeots die mijn vader vroeger had. De 204 uit mijn peuterjaren werd al gauw opgevolgd door de 304, 504 en later de 305. Zelf heb ik ook nog een blauwe maandag een 204 gehad, dat was echter een iets te groot ‘project’. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus er stond niet veel later een witte 309 ‘Green’ en uiteindelijk ook een knalrode 405 GL voor de deur.
Helaas was bij de modellen waar mijn vader mee reed het roestduiveltje prominent aanwezig en ook de techniek van Peugeot was verre van perfect. Met name de 1,6 benzinemotor van 405 liet me wel eens in de steek. Dat is een van de voornaamste redenen dat mijn voorkeur momenteel meer naar Scandinavische en Japanse automerken uitgaat.
Slingerend door een regenachtig Zwarte Woud
Niettemin reden die Peugeots altijd ontzettend lekker. En daarom ben ik extra benieuwd hoe deze elektrische 3008 en 5008 me bevallen. We zijn uitgenodigd om met de nieuwe ‘Dual Motor’ versies van deze twee modellen te gaan rijden. De rit gaat voornamelijk over lekker slingerende bergwegen door het Zwarte Woud. Dankzij een enkel regenbuitje was de weg hier en daar nat, dus perfect om te kijken wat deze twee modellen – met hun vierwielaandrijving – allemaal kunnen.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Krachtige aandrijflijn Levendig weggedrag (E-5008 iets minder) met veel grip Complete uitrusting (Launch Edition) Mooi, smaakvol afgewerkt interieur Ruim – zeven zitplaatsen (E-5008) Attractief uiterlijk (E-3008) |
Hoofdruimte en beenruimte op de achterbank (E-3008) Ergonomie kan beter Geen one-pedal driving Geen ruitenwisser achter (E-3008) Ondanks 4WD en hill-descent geen echte off-road capaciteiten Bescheiden uiterlijk (E-5008) |
Peugeot E-3008 en E-5008 – populaire EV’s met nieuwe ambities
Ze rijden inmiddels alweer een jaar rond, de nieuwe Peugeot 3008 en 5008. De eerste is met voorsprong het populairst. Peugeot heeft daarvan al meer dan 140.000 keer exemplaren verkocht. Het merendeel daarvan is een mild hybrid of plug-in hybrid, maar bijna een kwart van dat aantal heeft een elektrische aandrijving. Van de 5008 heeft Peugeot zo’n 40.000 exemplaren verkocht, en ook daarvan was een redelijk aantal volledig elektrisch.
Dual Motor: goed voor 325 paardekrachten
Die elektrische versies hebben normaal gesproken voorwielaandrijving en een vermogen van 210 of 230 pk. Maar nu komen er dus ook ‘Dual Motor’ versies, met een extra motor op de achteras, waardoor beide over een vermogen van maar liefst 325 pk en een koppel van 509 Nm beschikken. Meer dan voldoende voor een vlotte, dynamische rijstijl, zoals ik heb ondervonden.
Om dat in cijfers uit te drukken: de Peugeot E-3008 Dual Motor 325 sprint in zo’n 6 seconden naar de 100 km/u, de E-5008 doet daar een halve seconde langer over. En dankzij de vierwielaandrijving is er ook lekker veel grip om dat vermogen ook op een natte, slingerende bergweg te benutten.
En nu het rijden zelf – eerst de E-3008
Op de eerste kilometers op de drukke snelweg kwam het nog niet zo tot uiting, maar de Dual Motor-versie van de E-3008 nodigt uit tot een meer dan vlotte rijstijl. Het onderstel is wat straffer en sportiever afgesteld – zonder oncomfortabel te zijn – waardoor je met name in de Sport- e 4WD-stand het gaspedaal lekker in kunt trappen. Ook helling-op, op een bochtige, deels natte weg. Het was een waar genot om de E-3008 door de bochten te sleuren. Vermogen en grip was er in overvloed, en in combinatie met de strakke, directe besturing en het voorspelbare rijgedrag ga je voor je het weet met een behoorlijk hoge snelheid door de bochten.
Gelukkig had ik geen bijrijder, want die had het ongetwijfeld minder leuk gevonden. Vanwege de medeweggebruikers, de vangrail, de vele bomen en de verkeersregels heb ik me ingehouden maar het zou interessant zijn geweest om te ervaren wanneer de auto dan wél in een bocht zou uitbreken, of duidelijk onder- of overstuur zou krijgen.
De E-3008 bleef heerlijk in het spoor, lekker voorspelbaar, en lichtvoetiger dan je van een auto van dit formaat zou verwachten. Te groot en te stabiel voor het echte gooi- en smijtwerk, maar een prima auto om vlot en sportief te toeren. Het sturen gaat lekker precies, al krijg je niet heel veel feedback via het stuurwiel. Maar dat verhoogt ook weer de rust en het comfort.
Ook het geluidsniveau was zeer acceptabel. De motor hoor je uiteraard helemaal niet, maar ook het onderstel laat weinig van zich horen. Hooguit de banden, als ze in de bochten aan het werk gezet worden. Frans rijgenot van hoog niveau, om het zo maar te zeggen. Dat hij op rechte wegen bijna voorbeeldig rijdt, hoef ik er bijna niet aan toe te voegen.
Ergonomie: prima, maar niet top
Qua ergonomie heeft Peugeot het behoorlijk goed voor elkaar. Bijzonder fijne stoelen, die meer dan genoeg steun geven en – net als het stuur – goed verstelbaar zijn. Chapeau voor de verstelbare lendensteun: die is goed verstelbaar en omdat de steunende oppervlakte vrij groot is, werkt die echt prettig. De verhouding stoel, stuur en pedalen was voor mij – 1.80 m, 85 kg en een ietwat kromme rug – perfect instelbaar, dat maak ik niet altijd mee. Dat geldt ook voor de fijne, zachte bovenkant van de armsteun. Die stoelen staan in een keurig afgewerkt interieur. De materialen komen hoogwaardig over en hard plastic vind je alleen terug als je de blik meer naar beneden werpt.
Een ander aspect van de ergonomie is de bediening van de knoppen op het stuur – niet even logisch, maar na enige gewenning prima – en het touchscreen. Wat dat laatste betreft: ook Peugeot heeft bezuinigd op de fysieke bedieningselementen. De bediening van de airco gaat bijvoorbeeld via het touchscreen. Jammer, en een bijna onbegrijpelijke keuze aangezien andere merken (oa Volkswagen) daar keiharde kritiek op kregen en er deels van zijn afgestapt.
Ik ben uiteraard ook even op de achterbank gaan zitten. Mensen met een gemiddeld postuur kunnen hier prima zitten. Maar als je – naar Nederlandse begrippen – een bovengemiddelde lengte hebt, dan kan ik me voorstellen dat je liever voorin zit. De hoofdruimte wordt dan toch wat krapper en de beenruimte – ook al kun je je voeten netjes onder de voorstoelen kwijt – houdt dan ook niet over. Dat is natuurlijk inherent aan de sportieve vorm van deze fastback. De bagageruimte, zo viel me op, is vanwege de extra motor achterin iets krapper uitgevoerd. Zeker niet bescheiden, maar ook niet overdadig.
En dan de E-5008 – minder lichtvoetig maar comfortabeler
De volgende dag was het de beurt om de Peugeot E-5008 aan de tand te voelen. Ook nu weer op een natte weg, en hier en daar zelfs in de wolken. Deze lijkt iets minder straf te zijn afgeveerd, en in combinatie met de langere wielbasis, grotere afmetingen en het hogere gewicht ligt de focus hier wat meer op comfort. En ruimte natuurlijk, want deze auto beschikt over 7 zitplaatsen.
Ondanks zijn vrij bescheiden, bijna brave uiterlijk kun je er ook met deze auto een lekker vlotte rijstijl op nahouden. Niet dat het een wolf in schaapskleren is, maar genoeg om lekker stevig door te kunnen rijden als je daar zin in hebt. Een ruime, comfortabele auto waarmee je braaf met het hele gezin op pad kunt, of je zakelijke ritten kunt doen en daarnaast ook – maar overdrijf het niet – je coureursambities kunt vervullen. Hoe veelzijdig kan een auto wel niet zijn?
Praktijkverbruik en opladen
Peugeot heeft vanwege de prijs – en wat mij betreft ook het gewicht – gekozen voor de kleinere accu. De accucapaciteit daarvan bedraagt 73 kWh netto. Volgens de WLTP-norm komt de E-3008 daarmee zo’n 490 kilometer ver, de iets grotere en zwaardere E-5008 blijft steken op een nette 465 kilometer. In de praktijk, met regenachtig weer, flink hoogteverschil en een meer dan vlotte rijstijl, kwam ik volgens de boordcomputer uit op een bruikbare 380 kilometer. Niet uitzonderlijk, maar prima bruikbaar. Snelladen kan met maximaal 160 kW, wat neerkomt op een laadsessie van 20 naar 80 procent in ongeveer een half uur. Aan een driefasige laadpaal thuis of op het werk laadt hij met 11 kW in zo’n zeven uur weer vol.
Prijs en positionering
De rijk uitgeruste Launch Edition waarmee ik reed, heeft een prijskaartje dat in Nederland begint bij zo’n 56.000 euro voor de E-3008 en loopt op tot ongeveer 64.000 euro voor de E-5008. Daarmee zet Peugeot zichzelf nadrukkelijk in het hogere segment van de elektrische middenklassers. Dat is ambitieus, want de concurrentie is stevig: voor hetzelfde geld zijn ook modellen als de Kia EV6 AWD, Hyundai Ioniq 5 of Tesla Model Y Long Range met vierwielaandrijving binnen bereik. Toch weet Peugeot zich te onderscheiden met een uitgesproken design, hoogwaardige materialen en een opmerkelijk stil en comfortabel rijgedrag. En het oog wil natuurlijk ook wat, al valt er over smaak niet te twisten.
Welke zou je moeten kiezen?
De Peugeot E-3008 en E-5008 Dual Motor 325 bieden allebei een mooie mix van kracht, comfort en verfijning, maar spreken elk een iets ander publiek aan. De E-3008 is zonder meer de vlotste van de twee. Hij voelt lichter aan, stuurt strakker en laat zich met iets meer enthousiasme door een bocht jagen. De fastback-lijn en het dynamische onderstel passen goed bij een solo-rijder of een stel dat het design en de rijeigenschappen voorop zet. Kleine kinderen passen prima achterin, zodra ze gaan puberen dan kom je wellicht in aanmerking voor de E-5008.
De E-5008 is een stuk ruimer, wat rustiger en nog een tikje comfortabeler. Met zijn zeven zitplaatsen en grote bagageruimte is het dé gezinskeuze in het elektrische SUV-segment. Hij biedt nog steeds bijzonder vlotte prestaties, maar is vooral een relaxte alleskunner die ook langere ritten met gemak verteert. Geen sportieve uitdager, al weet hij best van wanten, maar eerder zelfverzekerde, krachtige gezinsauto.
Overtuigd? Jazeker!
Peugeot heeft met deze nieuwe Dual Motor-versies een overtuigend vervolg gegeven aan zijn elektrificatiestrategie. Het zijn geen extreme sport-SUV’s geworden, maar vooral uitgebalanceerde auto’s die in het dagelijks verkeer uitstekend tot hun recht komen. De toevoeging van vierwielaandrijving en het vermogen 325 pk maakt ze veelzijdiger en capabeler, zonder dat het ten koste gaat van het comfort of de gebruiksvriendelijkheid.
De E-3008 mikt daarbij op de stijlvolle rijder met een sportieve inslag, de E-5008 op gezinnen die ruimte, rust en grip zoeken. En beide modellen zijn natuurlijk ook perfect voor mensen die regelmatig op wintersport gaan. Juist dan is die 4WD ideaal. Al met mogen we concluderen dat het volwaardige EV’s zijn, die laten zien dat Peugeot z’n huiswerk goed heeft gedaan. Niettemin zijn er nog steeds enkele verbeterpuntjes. Dat het roestduiveltje bij de Fransen al jaren definitief tot het verleden behoort, dat wisten we allang.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl