
Opel brengt de Astra Electric op de markt als de equivalent van de Peugeot 308. De Astra L is er zowel als benzine, hybride en nu ook als elektrische variant. Omdat de EV is gebaseerd op een bestaand platform, is de basis al bekend. De Astra Electric heeft hevige concurrentie van de Volkswagen ID.3, Renault Megane e-tech en de Peugeot 308. Toch blijft de Astra de meest vertrouwde van dit stel, maar waarom?
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Vertrouwd rijgevoel Comfortabele stoelen Gebruiksvriendelijk infotainment |
Beperkte achterruimte Goedkoop ogend interieur Relatief traag |
De nieuwe elektrische aandrijflijn levert in Sport mode een maximaal vermogen van 156 pk en zit in ruim 8,5 seconden op 100 kilometer per uur. In de ‘normale’ stand wordt het vermogen geknepen naar 136 pk. Met het inschakelen van Eco is het vermogen nog maar 108 pk. Om zo economisch mogelijk te rijden koelt en verwarmt de Astra minder in de Eco-stand. De batterij heeft een netto-capaciteit van 50,8 kWh, met een theoretische actieradius van 416 kilometer. In praktijk ligt de actieradius tussen de 300 en 350 kilometer, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Standaard is de Astra goed uitgerust, maar extra’s als een Head-Up Display en kanteldakraam zijn welkome luxe. Omdat de Astra op een bestaand platform is gebouwd, neemt de batterij de nodige ruimte in. Dit is vooral te merken op de achterbank. Ook de bagageruimte is minder ruim dan in de Astra met alternatieve aandrijflijnen.
Voordelen
Het rijgevoel in de Astra is vertrouwd. Er zijn geen tractieproblemen en er is geen wielspin aanwezig tijdens accelereren, iets wat je bij menig EV wel tegenkomt. De Astra is een prettige reisauto, de zithouding is fijn en de stoelen zijn gemaakt om uren in te vertoeven. Je krijgt het gevoel alsof je echt bent ingebouwd in een cockpit. De schermen staan in de richting van de bestuurder en er is genoeg opbergruimte in het interieur. Het infotainment systeem is simpel en duidelijk, geen overbodige instellingen of andere moeilijke menu-opties.

Nadelen
Het interieur is functioneel, maar oogt goedkoop. Er is veel plastic gebruikt en de pianolak op het middenconsole wordt snel vies en is krasgevoelig. Hier delft de Astra het onderspit ten opzichte van zijn Stellantis broer. De beenruimte achterin laat te wensen over in de hatchback. Mochten er vaak volwassenen op de achterbank plaatsnemen, is de Tourer uitvoering een betere keuze. Het is (nog) niet mogelijk om de Astra te bestellen met meer vermogen, voor een elektrische auto is het namelijk best wel traag. De lane-assist is niet prettig, hij stuurt pas tegen als je bijna op de lijn bent en houdt de auto niet in het midden van de rijstrook.
Wist je dat
Het leeggewicht van de Astra Electric is 1.679 kilogram. Dat klinkt best zwaar, maar voor een EV in het C-segment is dat aan de lichte kant. Dit kan wel eens voordelig zijn voor de toekomstige wegenbelasting op elektrische auto’s.



Conclusie
Het gevoel tijdens het rijden komt dicht in de buurt van de Astra als benzine variant, heel normaal eigenlijk. De overgang naar een elektrische auto zal met dit model dus niet zo groot zijn. De uitstraling is, in een flitsende kleur, opvallend leuk. Desondanks dat het interieur nog wat aandacht kan gebruiken en het geen snelheidswonder is, is de Astra in de basis alles wat je van een auto mag verwachten. Als je bagageruimte nodig hebt of regelmatig met gezelschap rijdt, is de Tourer de betere keuze. Astra Electric is wel redelijk aan de prijs, vanaf €39.999 voor de hatchback en €42.999 voor de Tourer variant.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl