
‘Je kunt een Maserati GranTurismo met niets vergelijken.’ De eerste tweehonderd testkilometers bleef die zin maar door mijn hoofd gonzen: wie zou je hier eigenlijk tegenover durven zetten? Mocht je ergens ruim tweehonderdduizend euro hebben liggen om uit te geven aan een elektrische auto, zou je dan kiezen tussen een Porsche Taycan, een Lotus Emira of deze?
Verbluffend uiterlijk
Qua looks waren we er al snel over uit. Onze testauto wint zonder twijfel elke schoonheidswedstrijd. Dat vinden wij, heel veel medeweggebruikers én de EV-rijders die toevallig ook bij de snellader stonden te wachten. De GranTurismo kan dankzij de 800 volt-accu razendsnel opladen, maar het had van ons best wat langer mogen duren. Zeker bij de eerste stop, in het zonnetje vlak boven Parijs, konden we maar geen genoeg krijgen van het verbluffende uiterlijk. Italiaans design zoals het hoort.
Battista ‘Pinin’ Farina
Natuurlijk kun je design wel aan Italiaanse ontwerpers overlaten. Het lijkt wel een familietraditie. Battista ‘Pinin’ Farina, de grootvader van het huidige design-DNA zette in 1947 de toon met de A6 1500, Maserati’s eerste straatauto, waarmee hij het GranTurismo-concept definieerde. Pinin staat overigens voor ukkie omdat de oprichter van het fameuze ontwerpbedrijf het 10e kind was.
Tachtig jaar
Met wat uitspattingen links en rechts gaf ene Giorgetto van Italdesign daar in de jaren ’70 een eigen draai aan met de Merak, waar een vleugje Citroën aan werd toegevoegd. Maar in 2007 kwam, wederom uit de stal van Pininfarina, geleid door kleinzoon Andrea, de eerste moderne GranTurismo op het toneel. En deze mag je gerust tijdloos noemen, want zoveel hebben ze er anno 2025 niet aan veranderd. Daarmee is de Maserati GranTurismo Folgore na bijna tachtig jaar het jongste lid van een trotse bloedlijn.
Een geboren GranTurismo
Als je GranTurismo letterlijk vertaalt, komt er gortdroog ‘Grote Toer’ te staan. Gelukkig hebben ze die vertaling nooit in het Nederlands overgenomen, terwijl het toch alles zegt. Volgens Wikipedia een auto waarmee je snel -toen mocht dat nog- grote afstanden kon afleggen. Voor de liefhebber een auto waarmee je naar het circuit reed voor een paar wedstrijdjes – en daarna gewoon weer naar huis. Snel, stijlvol en geschikt voor de openbare weg. Zo werd het concept van de GranTurismo geboren.
Daaruit zijn later ook de GT-raceklassen ontstaan: GT1, GT2, GT3 – gebaseerd op sportwagens die ook op de weg te rijden zijn. Maserati deed daar actief aan mee. En niet zonder succes. De MC12 werd ingezet in de GT1-klasse en behaalde tussen 2004 en 2010 meerdere kampioenschappen in de FIA GT-serie. Vandaag bouwt Maserati de MC20 GT2, een nieuwe raceversie van de MC20, bedoeld voor klantenraces en endurance-events in de gelijknamige GT-categorie.
GranTurismo Folgore
En nu is deze stijlvolle en snelle Italiaan dus elektrisch. Nogal een stap voor een relatief klein merk, want de GranTurismo is niet eens de enige elektrische auto in de showroom. Ook de Grecale is inmiddels elektrisch leverbaar, en er waren zelfs plannen om de MC20 te elektrificeren. Sterker nog: in 2028 zouden alle Maserati-modellen (ook) elektrisch moeten zijn. Die ambitie is inmiddels wat bijgesteld, mede door de financiële uitdagingen waar het merk momenteel mee kampt. De GranTurismo neemt een heel eigen plek in dat geheel.
Op het circuit
Met het niet malse gewicht van 2.335 kilo, mede door de 83 kWh-accu, is het een uitdaging om vlot door de bochten te sturen. Toch hoef je je geen zorgen te maken dat hij alleen maar rechtuit wil. Niet op het circuit en niet op de kronkelige wegen. Tijdens een paar rondjes met een van Maserati’s testcoureurs, voorafgaand aan een Formule E-race, bleek al: dit zit goed.
De auto laat zich lichtvoetig sturen, met precisie en vertrouwen. De drie motoren, elk 300 kW sterk, zorgen voor aandrijving op alle wielen. Samen goed voor 1226 pk, maar uit de accu komt er maximaal 560 kW (761 pk) op de weg. Ondanks dat het wat vreemd klinkt, is juist daar goed over nagedacht. Je kunt namelijk ook het totale vermogen naar de achterwielen laten stromen. Met een eenvoudige draaiknop op het stuur selecteer je Corsa – Italiaans voor ‘race’ – en je kunt aan de slag. Let wel: je schakelt dan ook ESP uit. Vooral bij nat weer even opletten dus. Dankzij softwarematige torque vectoring weet de GranTurismo dat vermogen efficiënt te benutten en zijn bochtgedrag is feilloos. Zoals ze bij Louwman Exclusive al zeiden: in de GranTurismo is het makkelijk om hard te gaan.
Op de weg
Leuk op het circuit, maar uiteindelijk rijd je er ook gewoon mee op de weg. Dat deden wij. Via GT- of Sport-modus rijdt de auto met voldoende verfijning om er ook op de gewone weg mee te rijden. In EV-range-modus haalden we 17,5 kWh per 100 kilometer – verrassend zuinig. Onze rit van Parijs, via de Ardennen, naar Schiphol besloeg ruim 800 kilometer. Een mix van laadstops, snelwegkilometers en stuurwerk in de heuvels. De auto bleef overtuigen met zijn balans tussen souplesse en spierballen.

800 volt-architectuur
Op de snellaadstations zagen we verrassend lang (van 10% tot 55%) een laadsnelheid van 250 kW of meer staan. Dat betekent dat je in tien minuten weer 250 kilometer kunt rijden. Ook bij Fastned waar we de proef op de som namen en een zogenaamde laadcurve konden maken waren ze onder de indruk. Die laadstops waren net lekker. Ware het niet dat het zoeken naar een laadstation via het eigen navigatiesysteem wat lastiger bleek dan verwacht. Uiteindelijk gebruikten wij gewoon Apple CarPlay, met een van de vele apps die er zijn om bij een laadpunt uit te komen. Tikkie jammer, maar niet onoverkomelijk.
Lage zit door de T-vormige accu
Dan is er nog de bijzondere vorm van het accupakket. Daardoor zit je ouderwets laag. Niet bóven op de accu, maar ernaast, dankzij de unieke T-vorm. Geen skateboardplatform, maar een lay-out waarbij het gewicht ideaal verdeeld is en de zitpositie perfect. In combinatie met een laag zwaartepunt en een goed afgestemd onderstel levert dat een wegligging op die nauwelijks verraadt dat je met een zware EV onderweg bent.


Rijbeleving: voortreffelijk, maar niet foutloos
Wie instapt, merkt het meteen: de stoelen zitten voortreffelijk. Meer dan voldoende verstelmogelijkheden en perfecte ondersteuning. Alleen: massagestoelen ontbreken. In deze prijsklasse voelt dat als een gemiste kans. Een panoramadak had het interieur ook net dat beetje extra gegeven, al is het nu al een fijne plek om te zijn.
Minpunten zijn er ook. De bediening van vooruit en achteruit zit als twee lompe knoppen midden op het dashboard – functioneel, maar ronduit onhandig en weinig elegant. En bij achteruitrijden zit de dikke C-stijl flink in de weg. Cross-traffic-sensoren kunnen dat deels compenseren, maar zicht blijft hier een uitdaging.
Gelukkig maakt het rijkarakter veel goed. De besturing is precies, het veercomfort goed afgestemd en de acceleratie indrukwekkend zonder bruut te zijn. Je voelt dat deze auto is gebouwd door mensen die snappen dat rijbeleving meer is dan alleen brute kracht.
Maserati op maat
Wie denkt dat personaliseren bij Maserati zich beperkt tot het kiezen van een kleurtje, heeft het mis. Het personalisatieprogramma heet Fuoriserie – Italiaans voor ‘buiten serie’ – en dat is precies wat het is: een op maat gemaakte Maserati die niet in een standaard hokje past. Geen dertien-in-een-dozijnconfiguratie, maar een individuele creatie die tot in het kleinste detail wordt afgestemd op de wensen van de eigenaar. Van lak tot leder, van velg tot badge: alles is bespreekbaar, zolang het maar past bij het karakter van het merk met de Drietand.
Fuoriserie kent twee hoofdcollecties: Corse, geïnspireerd op Maserati’s racehistorie met klassieke kleurstellingen en sportieve accenten, en Futura, gericht op vooruitstrevende materialen, gedurfde combinaties en innovatieve technieken. Voor wie dat nog niet ver genoeg gaat, is er ook nog Bespoke – het niveau waarop je letterlijk een one-off kunt laten bouwen.
Alles in Modena
Dit maatwerktraject vindt plaats in het nieuwe Officine Fuoriserie Maserati in Modena, in de historische fabriek aan de Viale Ciro Menotti. Alles wordt hier met de hand voorbereid en gecontroleerd, met laklagen die net zo uniek zijn als de auto’s zelf.
Vanaf eind 2025 verplaatst Maserati ook de productie van de GranTurismo en GranCabrio naar deze locatie. Alsof dat nog niet genoeg is, viert Maserati ook zijn 110-jarig jubileum met de GranTurismo 110 Anniversario. Slechts 110 exemplaren, in Rame Folgore – zoals het testexemplaar waarin wij reden – of Blu Inchiostro, met exclusieve details en een ingetogen 110-logo op de C-stijl.
Conclusie
De GranTurismo Folgore is, ondanks dat deze elektrisch is, geen compromis. Het is een statement. Een elektrische grand tourer die trouw blijft aan zijn oorsprong. Met stijl, snelheid en karakter – op een manier die je niet vaak meer ziet. Ja, er zijn kanttekeningen: de bediening van de rijrichtingen is onhandig, het zicht schuin achter beperkt, en de afwezigheid van luxeopties zoals een panoramadak of massagefunctie voelt als een gemiste kans. Maar dat zijn nuances in een verder overdonderende totaalervaring. We reden in totaal meer dan 1.200 kilometer met de auto, maar voor dat we instapten wisten we het al. Dit is liefde op het eerste gezicht.
Video Floris Zuidema. Foto’s Floris Zuidema en Maserati
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl