KGM hobbelt vrolijk door met zijn elektrische productoffensief. Na de Torres EVX  en de Torres EVX VAN is het nu de beurt aan de Musso EV, een volledig elektrische pick-up met dubbele cabine. Het is de eerste pick-up met het label ‘Made in Korea’ die volledig elektrisch is ontwikkeld en geproduceerd. Met zijn lengte van ruim vijf meter en een off-road uiterlijk laat hij meteen zien dat hij gemaakt is voor werk én vrije tijd. Waar de Torres EVX meer een avontuurlijke gezins-SUV is, heeft de Musso EV een nog praktischer karakter, maar dan wel zonder in te leveren aan comfort.

Voordelen Nadelen

Soepel en comfortabel rijgedrag

Hoog trekgewicht (1.800 kilo)

Ruim interieur

FWD in plaats van RWD

Instapversie mist warmtepomp

Draaicirkel

Van SsangYong naar KGM

Voor wie KGM nog niet kent: het is de voortzetting van SsangYong, het merk dat jarenlang bekend stond om zijn eigenwijs ogende terreinwagens. Na een roerige periode met verschillende eigenaren is het merk opnieuw opgebouwd, met een sterke focus op elektrificatie en modernisering. De uitgesproken Torres EVX was vorig jaar het eerste model onder deze nieuwe vlag en kreeg een positieve beoordeling om zijn rijgedrag. De Musso EV borduurt daarop voort en breidt het gamma uit naar een pick-upsegment waarin elektrische alternatieven beperkt zijn tot de Chinese Maxus T90 en zijn veel grotere broer genaamde eTerron 9.

Design en uitstraling

De Musso EV oogt stoer en krachtig, met een forse voorbumper, brede wielkasten en een gewelfde motorkap. De pick-up is 5,16 meter lang, 1,92 meter breed en 1,75 meter hoog inclusief dakrails. De laadbak is 1,34 meter lang. Aan de achterzijde is gekozen voor een moderne vormgeving met strakke achterlichtunits en een multifunctionele laadklep. Hij is leverbaar in zes kleuren, variërend van klassiek wit tot opvallend goud en diepzwart.

Rijgedrag: comfortabel en vertrouwd

Wie al eens met de Torres EVX heeft gereden, zal veel herkennen. Het onderstel voelt vertrouwd en is afgestemd op lange ritten en wisselende belading. Het veerkarakter is soepel, zelfs met een lege laadbak, en geeft de Musso EV een verrassend comfortabele rit. De wielbasis van 3,15 meter helpt om oneffenheden rustig weg te filteren. Net als de Torres is de besturing licht en precies genoeg voor stedelijke manoeuvres, al merk je uiteraard dat de Musso een maatje groter is. Het hoge gewicht van ruim 2.100 kilo wordt goed onder controle gehouden en zorgt juist voor stabiliteit op de snelweg.

Aandrijflijn en prestaties

De Musso EV wordt geleverd met een 80,6 kWh LFP-accu en is beschikbaar met voorwiel(!) aandrijving of vierwielaandrijving. De versie met enkele motor levert 207 pk en accelereert in 9,2 seconden naar 100 km/u. Dat is op zichzelf prima, maar gezien de terreineigenschappen zouden de achterwielen juist de kar moeten duwen. Gelukkig is er ook uitvoering met dubbele motoren waar we ook mee reden. Deze 4WD heeft 237 pk en is sneller met een tijd van 8,0 seconden. De topsnelheid ligt tussen 162 en 177 km/u, afhankelijk van de uitvoering. De actieradius bedraagt 420 kilometer volgens de WLTP-norm bij de voorwielaangedreven variant. Laden kan met 11 kW AC, waarmee een volle lading ongeveer tien uur duurt, of met maximaal 120 kW DC, waarmee je in 36 minuten van 10 naar 80 procent laadt. Door de accuvoorverwarming blijft deze laadsnelheid volgens KGM ook in de winter hoog.

Gebruiksmogelijkheden en trekgewicht

Een van de grote pluspunten van de Musso EV is dat hij niet alleen comfortabel is, maar ook echt kan werken. Het trekgewicht bedraagt 1.800 kilo geremd en 750 kilo ongeremd. De maximaal toegestane massa van de combinatie is dan bijna 4.900 kilo, wat betekent dat hij prima een aanhanger of paardentrailer kan trekken.

Veiligheid en techniek

KGM heeft de Musso EV voorzien van een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Elke versie heeft meerdere airbags, noodremassistentie, rijstrookhulp en vermoeidheidsdetectie. Vanaf de Platinum-uitvoering zijn ook dodehoekdetectie, kruisend verkeer-waarschuwing en een 360-graden camerasysteem aanwezig. Zoals vele bestuurders graag willen kun je de hinderlijke piepjes ook uitzetten. De achterwielophanging is bij deze uitvoeringen zelfnivellerend. Comfortabel ongeacht belading. Het infotainmentsysteem is voorzien van een 12,3 inch scherm, draadloze telefoonlader en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Een warmtepomp is standaard, behalve op de instapversie Bronze.

Interieur en comfort

Binnenin doet de Musso EV niet onder voor een luxe SUV. Het interieur is ruim, met vijf volwaardige zitplaatsen. Afhankelijk van de uitvoering zijn er verwarmbare en geventileerde stoelen, sfeerverlichting en een elektrisch bedienbaar schuifdak. Het digitale instrumentenpaneel en het centrale scherm zijn overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. Net als in de Torres EVX is het nieuwe Athena 2.0-systeem aanwezig, dat sneller reageert en meer mogelijkheden heeft dan het oude systeem. De afwerking voelt degelijk en de stoelen geven je voldoende steun, ook op langere ritten.

Prijzen en uitvoeringen

De Musso EV is leverbaar in vier uitrustingsniveaus: Bronze, Platinum, Titanium en Blackline. De prijzen beginnen bij 43.990 euro voor de 2WD Bronze en lopen op tot net onder de 53.000 euro voor de Blackline 4WD. Daarmee positioneert KGM de Musso EV scherp ten opzichte van concurrenten, want elektrische pick-ups in dit segment zijn nog dun gezaaid.

Conclusie

Met de Musso EV levert KGM een bijzonder complete elektrische pick-up af die zowel particulier als zakelijk inzetbaar is. Enerzijds het stoere karakter van een werkpaard, anderzijds de rust en souplesse van een SUV. In vergelijking met de Torres EVX is hij groter, maar behoudt hij het comfortabele rijgedrag.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *