
Hyundai zet met de IONIQ 9 Lounge AWD+ een opvallend stille en efficiënte zevenzitter neer. Dankzij 800 volt-techniek en een scherpe prijs vormt hij een serieus alternatief voor de Kia EV9 en Volvo EX90. Wij reden de luxe Lounge-uitvoering.
Hyundai onthulde de IONIQ 9 een jaar geleden op de autoshow van Los Angeles. De marktintroductie volgde in de eerste helft van 2025, ruim een jaar na de Kia EV9 die al in 2023 werd gepresenteerd. Aanvankelijk stond het model bekend als IONIQ 7, maar begin 2024 werd gekozen voor de naam IONIQ 9 om hem duidelijk boven de 5 en 6 te positioneren en beter te laten aansluiten bij de EV9. Het getal negen sluit beter aan bij andere modellen in het segment zoals ook de Volvo EX90.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Fluisterstil Snel snelladen 800 volt Ruime derde zitrij |
Hoger gewicht voelbaar Niet sportief karakter Licht stuurgevoel |
Aerodynamica en efficiëntie
De Hyundai IONIQ 9 is een forse SUV van ruim vijf meter lang, Zodra je naast de auto staat oogt hij bombastisch, maar weet dankzij slimme vormgeving gestroomlijnd te zijn. Zo slim dat ze er een naam voor hebben bedacht. Earostatic. het resultaat mag er zijn: de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,259, uitzonderlijk laag. Deze lage CW-waarde is mede te danken aan details als verzonken portiergrepen en de optionele digitale buitenspiegels die minder luchtweerstand genereren. Ook het boat-tail design van de achterzijde. Dat wil zeggen: het aflopende, bootachtige kontontwerp helpt de rijwind glad langs de auto te leiden. Het resultaat is niet alleen een betere energie-efficiëntie, maar ook net wat meer stabiliteit en vooral stilte bij de hogere snelheden. De voordelen daarvan liggen voor de hand: een lage luchtweerstand draagt flink bij aan een geringer verbruik en dus een topscore in actieradius, tot wel 620 km WLTP in de gunstigste configuratie. Ter vergelijking: Kia’s verwante EV9 heeft een iets hogere luchtweerstand van rond de 0,28 CW, wat deels verklaart waarom die met vergelijkbare accu een iets lager bereik van ongeveer 512 km WLTP haalt. De IONIQ 9 weet zijn formaat dus aerodynamisch beter te verhullen, wat de efficiëntie en het rijcomfort ten goede komt.



800 volt en snelladen
Een van de technologische troeven van de IONIQ 9 is het 800 volt elektrische systeem op het E-GMP-platform. In de praktijk betekent dit supersnel laden: onder ideale omstandigheden laadt de 106 kWh-accu in slechts 24 minuten van 10 naar 80 procent bij een 350 kW-snellader. In een korte koffiepauze krijg je er zo honderden kilometers rijbereik bij. Lange ritten worden hierdoor minder onderbroken; een halfuurtje laden volstaat om ontspannen verder te reizen.
Interessant is dat Volvo bij de EX90 eerder koos voor 400V-techniek en een laadvermogen van 250 kW, maar in de praktijk bleek die 250 kW moeilijk te halen. Volvo heeft inmiddels aangekondigd de EX90 per 2026 te upgraden naar een 800V-architectuur. Hyundai’s IONIQ 9 heeft dit voordeel vanaf dag één aan boord. Ook de Kia EV9 is op 800V gebaseerd, al ligt diens piek laadsnelheid iets lager en duurt laden van 20 tot 80 procent ongeveer 29 minuten – nog steeds vlot, maar de IONIQ 9 heeft op papier de edge. In de praktijk zullen weersomstandigheden en accutemperatuur de laadsnelheid bepalen, maar duidelijk is dat de IONIQ 9 ontworpen is voor minimale laadtijden tijdens lange reizen.

Comfort en ruimte: rijden in de Lounge AWD+
Hyundai positioneert de IONIQ 9 als een rijdende lounge en in de hoogste Lounge 7-zits AWD+ uitvoering maakt hij dat waar. De afwerking is luxe, met nappalederen bekleding en zelfs een tweekleurig stuur voor een chic accent. Het interieur is opvallend stil dankzij actieve geluidsonderdrukking en extra geluidsisolerend glas. In combinatie met speciaal ontwikkelde stiltecoupé-banden glijdt de auto fluisterrustig over de weg. Dit alles draagt bij aan een zeer ontspannen rijbeleving ideaal voor lange afstanden waarbij vermoeidheid zo lang mogelijk wegblijft.
De binnenruimte is zoals het formaat van de auto al doet vermoeden royaal. Dankzij de volledig vlakke vloer en de lange wielbasis van 3,13 meter hebben ook passagiers op de derde zitrij verrassend veel hoofd- en beenruimte. Waar in veel zevenzitters de achterste stoelen enkel voor kinderen geschikt zijn, kunnen in de IONIQ 9 ook volwassenen relatief comfortabel achterin plaatsnemen. De toegang wordt vergemakkelijkt door de slimme middenconsole: de Universal Island 2.0-console tussen de voorstoelen kan wanneer je kiest voor de zészitter-uitvoering bijna twintig centimeter naar achter schuiven. Zo ontstaat een doorkijk en kun je als in een camper makkelijker naar achteren lopen of grote items tussen de stoelen door schuiven. Die console herbergt bovendien flink wat opbergruimte en handige snufjes. Een leuke vondst is de UV-C lade in de console, waarmee je bijvoorbeeld je telefoon of sleutels kunt desinfecteren tijdens het rijden. Overal in het interieur vind je USB-C-poorten, waarvan één 100 Watt aansluiting om zelfs laptops snel op te laden. Zulke details bewijzen maar eens te meer dat Hyundai veel aandacht heeft gehad voor het gebruiksgemak op lange ritten.
Op de weg gedraagt de IONIQ 9 Lounge zich zoals je van een topklasse SUV mag verwachten: comfortabel en beheerst. De adaptieve ophanging en zelfnivellerende achtervering houden de koets stabiel, ook met belading of een aanhanger achterop. Met 429 pk vermogen en 700 Nm koppel heeft de AWD+ ruim voldoende kracht in huis; accelereren naar 100 km/u doet hij in ongeveer 5,2 seconden wanneer je het maximale eruit haalt. Toch is zijn rijkarakter eerder ontspannend dan sportief. De besturing is licht en makkelijk, passend bij het comfortgerichte karakter. In snelle bochten voel je het gewicht van ruim 2,6 ton, maar hij blijft betrouwbaar en gecontroleerd. Deze Hyundai is duidelijk gebouwd als kilometervreter voor lange reizen, niet als speelse sport-SUV en dat is ook precies de insteek van het Koreaanse merk.



Infotainment en veiligheidstechnologie
In het dashboard van de IONIQ 9 prijkt een breed, gecurveerd panoramisch scherm dat twee 12,3-inch displays herbergt voor het instrumentarium en infotainment. Dit oogt futuristisch, maar is ook functioneel: de bediening van navigatie, audio en voertuigfuncties werkt vlot en er is nog een head-up display voor de belangrijkste info, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Hyundai rust de IONIQ 9 uit met over-the-air updates, waardoor software en navigatie altijd actueel zijn. Digital Key 2.0 maakt het mogelijk de auto te openen en starten met je smartphone als sleutel. Uniek is de introductie van de Hyundai AI Assistant: als eerste model van het merk heeft de IONIQ 9 een spraakassistent die complexe opdrachten kan uitvoeren en zo de bediening verder vereenvoudigt. Dit past bij de hightech uitstraling van de auto, zonder dat het overweldigend wordt. De interface blijft gebruiksvriendelijk en logisch.
Veiligheid staat uiteraard voorop in deze klasse. De IONIQ 9 zit bomvol Hyundai SmartSense-systemen. Zo is er Highway Driving Assist 2 met adaptieve cruisecontrol en automatische rijstrookwissels op snelweg, en Blind-Spot View Monitor die via camerabeelden in het scherm laat zien wat er in de dode hoek gebeurt. Remote Smart Parking Assist 2 is aanwezig, zodat je de auto met de sleutel op afstand in of uit een krap parkeervak kunt laten rijden. Daarnaast alle gebruikelijke hulpen: een vooruitkijkende noodrem met kruisend-verkeer-detectie, dodehoek- en achteruitrijsensoren die automatisch remmen, rijstrookassistentie, aandachtwaarschuwing en meer. In de Lounge-uitvoering komen daar extra’s bij als een 360° camera en Pixel LED-verlichting in het stuurwiel die communiceert met de assistentiesystemen. Het resultaat is een zeer compleet pakket dat het rijden niet alleen veiliger maakt, maar ook ontspannener.
Tot de slimme technologie behoren ook innovatieve laadoplossingen. De IONIQ 9 heeft standaard Vehicle-to-Load functionaliteit, met zowel een binnen- als buitenaansluiting op 230V. Hiermee kun je externe apparaten van stroom voorzien met de auto als grote powerbank. Denk aan het opladen van een e-bike, het gebruiken van een koffiezetapparaat bij een picknick, of zelfs een caravan van elektriciteit voorzien op de camping. In een praktijkproef wist zustermerk Kia met de EV9 via V2L een caravan-airco van stroom te voorzien gedurende de avond, zonder problemen. Off-grid kamperen komt zo ineens binnen handbereik, mits je verbruik binnen de perken blijft. Daarnaast helpt de auto je bij lange trips met een slimme routeplanner: op basis van je accuniveau en laadpunten onderweg stelt het navigatiesysteem voor waar je het beste kunt stoppen om te laden. Ook kan de IONIQ 9 de accu voorverwarmen als je een snellader als bestemming invoert, zodat je daar meteen op topsnelheid kunt laden. Dit soort features tonen dat Hyundai begrijpt waar EV-rijders in de praktijk tegenaan lopen en neemt de drempels weg.



Vergelijking: IONIQ 9, Kia EV9 en Volvo EX90
Hyundai weet met de IONIQ 9 een scherpe prijs neer te zetten voor zo’n grote EV. De vanafprijs in Nederland is 67.995 euro voor de instapversie. De door ons geteste Lounge AWD+ staat in de prijslijst voor 81.495 euro zonder opties. Daarmee positioneert Hyundai zich onder Volvo en dichtbij Kia.
De Kia EV9 is verkrijgbaar vanaf 59.995 euro voor de versie met een kleinere 71,6 kWh accu en achterwielaandrijving. In de praktijk kiezen de meeste klanten voor de grotere accu van 96 kWh, die qua prijs dichter bij de IONIQ 9 ligt. De Volvo EX90 is duidelijk de duurste van het trio: die begint in Nederland bij 84.495 euro. De Twin Motor Performance-uitvoering schiet ruim over de ton.
Op prijs in verhouding tot de capaciteit van de accu heeft de IONIQ 9 dus een duidelijke voorsprong, gevolgd door de EV9, terwijl de EX90 de portemonnee het meest aanspreekt. Op technisch vlak sluit Volvo inmiddels beter aan: vanaf het nieuwe modeljaar krijgt ook de EX90 een 800 volt-systeem, waar Hyundai en Kia dit vanaf de introductie al toepassen.
Ruimte en zitplaatsen
Qua buitenmaten ontlopen de drie elkaar niet veel. De IONIQ 9 is met 5,06 meter nét de langste. Opvallender is de wielbasis: Hyundai en Kia hebben rond de 3,10 meter tussen de assen, waar Volvo’s EX90 met minder dan 3 meter aanzienlijk korter is. Dit vertaalt zich in binnenruimte. De IONIQ 9 en EV9 bieden allebei een zeer royaal interieur, met veel beenruimte op de tweede en derde zitrij. In de IONIQ 9 kunnen dankzij de vlakke vloer volwassenen zich zelfs op de derde rij nog redelijk nestelen. Kia’s EV9 heeft vergelijkbaar veel binnenruimte; als optie is die zelfs als zészitter leverbaar voor extra doorgang. Volvo heeft vanaf 2026 ook een zitsconfiguratie met zes stoelen aan in de EX90, juist om de toegang tot achterin te verbeteren. Dat hint er al naar: de EX90’s derde zitrij is krapper. Een volwassen persoon kan er voor korte ritjes zitten, maar de beenruimte en instap zijn duidelijk beperkter dan bij de andere twee. De EX90 voelt meer als een 5+2, waar de IONIQ 9 en EV9 echt volwaardige 7-zitters beogen te zijn.
In kofferruimte zijn de verschillen klein. Met alle stoelen omhoog biedt de IONIQ 9 338 liter bagageruimte, nipt meer dan de 333 liter van de EV9 en de ongeveer 310 liter van de EX90. Klap je de derde zitrij neer, dan ontstaat er in de Hyundai bijna 908 liter ruimte. Beide Zuid-Koreanen kunnen zelfs tot ruim 2,4 m³ aan laadruimte vrijmaken met alle achterbanken plat, vergelijkbaar met een flinke bestelwagen. De Volvo komt iets lager uit, onder meer door de kortere wielbasis. Alle drie hebben ze overigens ook een kleine frunk onder de motorkap voor laadkabels en andere spullen.
Technologie
IONIQ 9 en EV9 delen veel techniek, maar zijn niet 1 op 1 hetzelfde. De accu van de Hyundai is met netto 10 kWh groter dan de Kia. Beide bouwen wel op het 800V-platform en ondersteunen Vehicle-to-Load om elektrische energie uit te voeren. Ze kunnen ook bi-directioneel laden richting huis of net. Het infotainment van Hyundai is gericht op eenvoud, Kia heeft een iets andere stijl maar vergelijkbare functies. De IONIQ 9 loopt voorop met de nieuwe AI spraakassistent en blinkt uit in details als de UV-C-lade en Pixel-leds.
De Volvo EX90 pakt het anders aan. Volvo zet in op integratie met Google Automotive en koppelt dat aan lidar op het dak voor toekomstig autonoom rijden. Waar Hyundai en Kia vooral camera’s en radar gebruiken, heeft Volvo hardwarematig nog een stap extra gedaan. Volvo’s focus ligt op veiligheid en sensortechniek, en met de aangekondigde upgrade voor 2026 schakelt ook Volvo over naar 800V-techniek. Over het geheel genomen zijn alle drie de SUV’s slim en digitaal uitgerust. Het verschil zit in de accenten: Hyundai richt zich op futuristische luxe, Kia op een stoere gezinswagen met optioneel sportieve trekjes, en Volvo op serene hoogtechnologische veiligheid.
Rijervaring
Als het op rijden aankomt, heeft elk van deze grote EV’s een iets ander karakter. De luchtvering van de EX90 strijkt oneffenheden glad en dankzij de geluidsisolatie is het bij alle drie binnenin bijna op S-klasse niveau stil. De prestaties zijn vlot maar de beleving blijft kalm en gedempt. Het sturen gaat licht, wat fijn is in de stad, al merk je in bochten dat alle drie de auto’s groot en gewichtig zijn.
De Kia EV9 deelt veel van dat comfortabele karakter, maar Kia geeft hem net een andere twist. Kia positioneert zich iets sportiever en komt later met een GT-versie van 501 pk. In de gewone EV9 is de ervaring vergelijkbaar met de IONIQ 9: hoog, comfortabel zitten met een rustige rijstijl. Het stuurgevoel is iets zwaarder afgestemd, wat sommigen prettig vinden.
De Volvo EX90 ten slotte belichaamt traditionele Volvo-waarden in een modern EV-jasje. Het rijden is ruim, praktisch en nuchter. Je merkt de solide bouw en isolatie. De EX90 rijdt stabiel en koersvast en geeft een veilig, onverstoorbaar gevoel. De ophanging is stevig maar niet oncomfortabel. De rijhulpsystemen werken naadloos op de achtergrond en zorgen voor een ontspannen rijervaring, al vinden sommigen het wat afstandelijk.
Conclusie
Hyundai’s IONIQ 9 Lounge 7-zits AWD+ onderscheidt zich door zijn combinatie van doordachte efficiëntie, luxueuze rust en scherpe prijsstelling. Hij biedt het comfort en de ruimte van een premium SUV, maar dan verpakt in een futuristisch design met oog voor detail en praktische slimme oplossingen. Ten opzichte van de directe concurrentie is de IONIQ 9 iets gestroomlijnder en zuiniger, en het 800V-systeem geeft hem een voorsprong bij het snelladen. De Kia EV9 komt erg dicht in de buurt maar speelt het iets conventioneler qua design – wel met de bonus van een mogelijke GT-variant voor de liefhebber van power. De Volvo EX90 is duidelijk de keuze voor wie de merkwaarden en veiligheidsinnovaties bovenaan zet en bereid is daar een hoger budget voor uit te trekken.
Uiteindelijk hebben alle drie hun eigen sterke punten: de EV9 als ruime en stoere alleskunner, de EX90 als hoogtechnologische veilige haven, en de IONIQ 9 als stille lounge-ruimte op wielen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl