Dikke bestelauto’s zijn populair bij zelfstandig ondernemers. Een stoere bus op flinke velgen is een prima visitekaartje. Dat dit in tijden van elektrisch rijden nog steeds kan, bewijst de Ford e-Transit Custom MS-RT. Deze super-bus heeft een streepje voor op zijn diesel- en hybride broertjes.

Voordelen Nadelen

Uiterlijk

Rijgedrag

Exclusiviteit

Prijs

Bereik

Geen zij-airbags

Iedereen kent de iconische Ford Escort RS Cosworth, de Focus RS en de Sierra RS Cosworth. Legendarische auto’s met enorme spoilers waarvan vroeger posters aan de muur hingen. De kinderen van toen zijn opgegroeid en moeten nu hard werken voor hun centen. Gelukkig biedt Ford de mogelijkheid iets van die dromen van vroeger waar te maken, in de vorm van de Ford e-Transit Custom MS-RT. Omdat met name jongens nooit echt opgroeien.

Wat is de Ford e-Transit Custom MS-RT?

Wat een e-Transit Custom is, hoeven we niet uit te leggen. De Custom is al jaren een zeer goed verkopende bestelauto en ook de elektrische versie is erg goed. De MS-RT is de topuitvoering en niet zomaar eentje. Met dikke bumpers, felle kleuren en grote spoilers is dit de posterauto van vroeger in bestelauto-vorm. De naam MS-RT is afgeleid van M-Sport, het bedrijf dat de rally-auto’s van Ford bouwt. MS-RT staat voor M-Sport Road Technology.

Dit is een bestelauto om mee te werken en om plezier mee te hebben. In een kleine fabriek op het Ford-terrein van Dagenham, Groot-Brittannië, bouwt MS-RT hagelnieuwe bestelauto’s om naar echte blikvangers. Het gaat echter veel verder dan het monteren van wat plastic accessoires. Zeker de elektrische variant kent geen vergelijking. Anders dan de diesel- en hybride versie heeft de elektrische MS-RT namelijk meer vermogen. Dit maakt hem de krachtigste Transit Custom die je kunt kopen.

Hoe rijdt hij?

In verband met emissie-eisen hebben de diesel- en hybride versie van de Transit Custom MS-RT niet meer vermogen dan een gewone. Bij de elektrische geldt deze beperking niet. Daarom heeft Ford besloten dat MS-RT exclusief de meest krachtige mag bieden. Dit levert een bestelauto op met 286 pk op de achterwielen. De aandrijving is gelijk aan een gewone e-Transit Custom, maar dankzij aangepaste software heeft de MS-RT meer pk. Uiteraard lever je met zo’n sportieve bus wel rijbereik in.

Het vermogen levert zoals verwacht een bijzonder rijgedrag op. De Ford e-Transit Custom MS-RT is een bom op wielen. Trap het gaspedaal diep in en je trekt zo hard op dat je verwacht in de toekomst uit te komen. Dit is echter niet de ‘party trick’ van deze auto. De MS-RT heeft namelijk ook een compleet andere ophanging. Bovendien is hij verlaagd. Dit geeft deze bestelbus unieke rij-eigenschappen. In het kort: het is een feestje. Deze bestelauto tovert altijd een glimlach op je gezicht.

Aerodynamica

Het opvallende uiterlijk is dan ook geheel in lijn met hoe de e-Transit Custom MS-RT rijdt. Dit is het geesteskind van James Kerr, die vroeger auto’s bij Lotus en Land Rover Jaguar ontwierp. Hij wilde van de Ford Transit Custom een bestelauto voor het werk en voor het plezier maken. Daarom komen ze ook in felle kleuren: van felgroen tot blauw en van oranje tot paars. Saai doen is er niet bij. Elke Transit Custom MS-RT is in de fabriek in Dagenham  voorzien van sportieve bumpers met luchtinlaten en een diffuser. De wielkasten zijn verbreed en er zijn dikkere wielen en remmen gemonteerd. De ophanging is anders en de bestelauto ligt lager. Uiteraard mag ook een flinke spoiler op de achterkant niet ontbreken.

Vergis je echter niet: dit alles is er niet alleen omdat het er cool uitziet. Alle onderdelen zijn uitvoerig getest in een windtunnel en dragen actief mee aan een betere aerodynamica. Zo zorgt de spoiler daadwerkelijk voor meer downforce en daarmee voor een beter weggedrag. Niet op circuit-snelheden, maar gewoon bij 80 km/u. Ook op veiligheid is uitgebreid getest. Zo scoort de MS-RT dankzij de aangepaste voorbumper beter bij een aanrijding met een voetganger dan een gewone Transit Custom.

Bruikbaarheid

In de fabriek van MS-RT in Dagenham wordt niet alleen het uiterlijk van de Ford e-Transit Custom aangepast. Ook het interieur krijgt een metamorfose. Volgens MS-RT moet je direct bij het instappen al voelen dat dit geen gewone bestelauto is. Zo is het stuur vervangen door een sportief exemplaar. Ook de stoelen zijn eruit gehaald en vervangen door exemplaren die door MS-RT zelf zijn ontworpen en gebouwd. Ze bieden meer ondersteuning bij sportief rijgedrag. Als resultaat moet je wel de zij-airbags missen. De stoelen en het interieur zijn voorzien van blauwe stiksels en een logo van MS-RT.

Nu klinkt dit allemaal super maar ik hoor je denken: het blijft een bestelauto. Dat klopt. Want ondanks alle aanpassingen die MS-RT doet, verliest de e-Transit Custom niets aan zijn bruikbaarheid. Laadvolume en laadvermogen zijn exact gelijk gebleven, net als het trekgewicht. Je kunt er dus nog exact hetzelfde werk mee doen als met een gewone versie. Alleen een stuk sneller. En een stuk leuker.

Helaas komt al die lol wel met een prijs. De Ford e-Transit Custom MS-RT kost 9 à 10.000 Euro meer dan een gewone Transit Custom. Maar dan heb je wel wat.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *