Voordelen Nadelen

Stuurt strak en voelt vertrouwd aan

Verzorgde afwerking en mooie materialen

Praktisch verbruik, ook zonder zuinige stand

Beperkte ruimte op de achterbank

Veel opties zitten niet in de standaarduitrusting

Snellaadvermogen is wat aan de magere kant

De BMW iX1 is de elektrische variant van de bekende X1, de compacte SUV uit München. Populair vanwege de hogere instap, het formaat én omdat hij gewoon lekker rijdt. Zeker in deze M Sport-uitvoering met z’n opvallende blauwe kleur en rode remklauwen. Je kunt de iX1 helemaal naar smaak samenstellen, maar eerlijk is eerlijk: pas met de juiste opties komt het karakter van deze auto echt goed tot z’n recht.

Ultieme balans

BMW staat bekend om z’n rijdynamiek, en dat voel je ook in de iX1. Ondanks z’n hogere koets is het een auto die je met vertrouwen door de bocht stuurt. Het onderstel voelt stevig, het stuur geeft lekker veel feedback en de auto ligt gewoon goed op de weg. Voor wie écht tempo wil, is er de krachtigere xDrive30. Die heeft twee elektromotoren en sprint in 5,6 seconden naar de 100. De eDrive20 is rustiger van aard, maar nog steeds ruim vlot genoeg voor dagelijks gebruik.

Fraai afgewerkt en goed doordacht

Over smaak valt te twisten, maar de M-uitvoering van de iX1 is een geslaagde verschijning. De kleur ‘M Portimao Blau’, zwarte glansaccenten, 19 inch velgen en rode remklauwen maken ‘m net wat stoerder. Binnenin zie je die lijn doorgetrokken: alcantarabekleding, sportstoelen, een dik stuur en subtiele M-logo’s. Het interieur is overzichtelijk en stevig in elkaar gezet. Slim detail: bij de draadloze oplader zit een beugeltje, zodat je telefoon niet door de auto glijdt.

De zitpositie vraagt even wat afstelling, maar als je die eenmaal goed hebt staan, zit je er prima. Ook het infotainmentsysteem is logisch opgebouwd en reageert snel.

Praktisch, maar niet heel ruim

De iX1 is groter dan z’n voorgangers, maar dat merk je vooral voorin. Op de achterbank blijft de beenruimte beperkt, zeker voor langere volwassenen. Voor jonge gezinnen is dat geen probleem, maar wie vaak met vier man op pad gaat, kan beter naar een maatje groter kijken. De bagageruimte is met 490 liter netjes, maar niet royaal. Een frunk ontbreekt.

Niet alles zit er standaard op

De basisuitrusting van de iX1 is redelijk, maar veel dingen die je eigenlijk wilt, zitten in optiepakketten. Denk aan draadloos opladen, een 360-graden camera of adaptieve cruise control. Daarmee loopt de prijs al snel op – zeker als je voor het M Sportpakket gaat en de snellere boordlader aanvinkt.

Laden gaat met maximaal 130 kW, wat een beetje aan de lage kant is ten opzichte van sommige concurrenten. In een half uurtje laad je van 10 naar 80 procent. Thuisladen kan standaard met 11 kW, of optioneel met 22 kW. Een volle accu (netto 64,7 kWh) is goed voor een WLTP-bereik van zo’n 417 tot 437 kilometer, afhankelijk van de uitvoering. In de praktijk kom je ergens tussen de 360 en 390 kilometer uit. Dat is keurig voor deze klasse.

Conclusie

De BMW iX1 is een fijne elektrische SUV voor wie houdt van strak sturen en een stevige afwerking. Hij ziet er goed uit, rijdt zoals je van BMW mag verwachten en voelt als een doordachte auto. Je moet wel in de buidel tasten voor de juiste uitvoering en de ruimte is beperkt achterin. Maar wie vooral voorin zit en graag zelf rijdt, krijgt met de iX1 een auto die veel goed doet.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *