De BMW i5 Touring was al een zeldzame combinatie van comfort, ruimte en rijplezier. Toch vond BMW ruimte voor verbetering. Met de modeljaarupdate van voorjaar 2025 krijgt de elektrische 5 Serie Touring geen nieuw gezicht, maar wel een nieuwe ziel. Nou ja, een beetje dan.
Dankzij efficiëntere elektronica en geoptimaliseerde aandrijftechniek rijdt de i5 verder op één lading en is hij stiller dan ooit. Hij heeft geen facelift gekregen, maar een verfijning gekregen.

Voordelen Nadelen

Stil en verfijnde rij-ervaring

Ruim, luxueus en kwalitatief interieur

Uitstraling dat je het ‘gemaakt’ hebt

Prijzig en wordt leuker met opties

Laaaang, wel veel ruimte

Ondanks grote motorkap geen frunk

Wat is er nieuw in modeljaar 2025?

De uiterlijke verschillen zijn minimaal, de technische winst is maximaal. BMW introduceert siliciumcarbide-elektronica (SiC) in de elektronica – een technologie die energieverliezen reduceert en zo het systeem efficiënter maakt.

Ook kreeg de i5 lagers met minder wrijving, banden met lagere rolweerstand en subtiele aanpassingen aan de ophanging.

Het resultaat: een WLTP-actieradius tot 47 kilometer meer dan voorheen. Binnenin is de BMW Interaction Bar met kristallijn oppervlak nu standaard, net als een aantal comfortopties. De Touring is dus niet alleen zuiniger, maar ook luxueuzer uitgevoerd.

Alle i5-modellen genieten van de upgrade in onder andere actieradius, maar tussen alle uitvoeringen is de eDrive40 wel de meest interessante uitvoering met 340 pk op de achterwielen. Een xDrive, BMW’s aanduiding voor 4WD geeft je 54 pk meer en zul je alleen tijdens wintersport kunnen waarderen. De fervente BMW-rijder zal achterwielaandrijving prefereren. Indien je altijd uit de startblokken wilt kunnen knallen, dan is er altijd nog de keuze voor de M60 met 601 pk. Geef je hond in de kofferbak dan wel een helm op zijn hoofd. Net zoals BMW’s reclame uit 2006.

Stiller, soepeler, subtieler

De i5 Touring rijdt als een BMW hoort te rijden: strak, precies en met veel rust. De vernieuwde aandrijflijn reageert nog verfijnder; acceleratie is zijdezacht en de gasrespons perfect lineair. Verwacht niet de rauwe en ongefilterde acceleratie die je nekpijn levert. Daardoor voelen de 340 pk’s wel iets minder krachtig aan. Zijn gewicht heeft BMW aardig kunnen maskeren, maar zijn lengte is lastiger. Met in-/uitvoegen, en bij parkeren helemaal, merk je zijn +5 meter lengte wel.

Op de snelweg valt de stilte op. Wind- en rolgeluid zijn minimaal, zelfs bij 130 km/u. Volgens BMW zorgen de verbeterde elektronica niet alleen voor minder verbruik, maar ook voor een rustiger gevoel in de aandrijving. Tja, iets wat goed was is moeilijk duidelijk merkbaar te verbeteren. Daarvoor zijn in onze ogen de verschillen te klein. Het verbruik zou 10% zuiniger moeten zijn, maar afhankelijk van je rijtstijl, welke weg je rijdt, wat de buitentemperatuur is etc. zul je dat niet echt in je portemonnee merken.

Laadgedrag en laadgemak

Laden gaat net zo snel als voorheen, maar met meer stabiliteit zo beweert BMW. We hebben niet direct een verschil kunnen ontdekken, maar slechter wordt het er niet op. Van 10 tot 80 procent kost ongeveer 30 minuten bij een minimaal 200 kW snellader. De laadcurve, van Fastned, laat een kortstondige piek zien. Bij 20% daalt de laadsnelheid flink. Weet dat als je onderweg moet opladen je BMW met je meedenkt waar je dient op te laden.

High-tech rust

Binnenin voelt de i5 Touring als een lounge op wielen. De Interaction Bar met kristallijn lichtoppervlak reageert op aanraking en verandert van kleur bij meldingen of klimaatbediening. De nieuwste versie van BMW iDrive 8.5 werkt sneller, met duidelijkere menu’s en vloeiende animaties.

De materialen zijn van topklasse, de ergonomie onberispelijk. En met 570 liter bagageruimte (1.700 liter met neergeklapte bank) is de Touring nog steeds een echte gezins- én zakenauto. Maar in tegenstelling tot wat we gewend zijn van BMW persauto’s, had de i5 geen vele procenten van zijn waarde aan opties bovenop de aanschafprijs. Slechts een paar duizend euro was bovenop de ‘kale autoprijs’ aangevinkt. De week hiervoor hadden we een extreem luxe BMW iX M60 met veel opties er op. Dat is dan de bevestiging dat een BMW wel veel lekkerder wordt met goed opties er op.

Dynamiek en comfort

BMW heeft het compromis tussen comfort en controle opnieuw goed getroffen. De besturing is precies, met fijne feedback en geen kunstmatige weerstand. De adaptieve demping houdt de auto vlak in bochten, maar filtert oneffenheden soepel weg.

Ook op hogere snelheid is de i5 heerlijk stabiel. Zie daar de bevestiging van een gevestigd premium automerk. Achterwielaandrijving zorgt voor natuurlijke balans en een voorspelbaar rijgedrag – ook bij stevig accelereren.
De i5 Touring voelt volwassen, ingetogen en altijd in controle: typisch BMW, maar elektrisch. 

Conclusie rijtest BMW i5 Touring

De BMW i5 Touring (2025) bewijst dat efficiëntie niet ten koste hoeft te gaan van emotie.

Met kleine technische stappen tilt BMW zijn elektrische stationwagon naar een nog iets hoger niveau van verfijning. Geen revolutie, wel evolutie. En misschien is dat precies wat de elektrische 5 Serie zo aantrekkelijk maakt: volwassen, comfortabel en met een realistische actieradius van ruim 500 kilometer.
De i5 Touring is daarmee niet alleen de beste BMW in zijn segment, maar ook een van de beste elektrische stationwagon (Touring bij BMW) van dit moment. Maar weet wel dat een BMW alleen maar lekkerder wordt als je de optie-pen ter hand neemt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *