Range Rover Sport PHEV (28)

All aboard the Range Rover! Rijden in een Range Rover Sport PHEV is niet een normale autorit… Het is ontspannen en besparen.

Korte video inclusief drone-beelden

Je klimt op de bok van de Range Rover, je nestelt je in het crème-leder van de zetel (stoel klinkt te gewoontjes), je drukt op de startknop om alle drie (?) de schermen op het dashboard te activeren en zet de aandrijving in standje “cruise”. Voorzichtig draai je het “cruise-schip” (a.k.a Range Rover) uit zijn parkeerhaven en zet koers naar eindbestemming.

Welness driving

Rijden in een Range Rover Sport Plug-In Hybrid is geen ‘rijden’, maar ‘ervaren’. Alles is gericht op ontspanning. Om je heen kijkend zie je overvloedig ledergebruik op de stoelen en dashboard, alcantara hemelbekleding, houten dashboardafwerking en aluminium- en metaalkleurige knoppen/ringen en schakelaars. Werkelijk alles is uit de kast getrokken om de bestuurder en zijn passagiers zo ontspannen mogelijk te vervoeren. Om dit mogelijk te maken zijn veel zaken oversized uitgevoerd. Dat geldt ook zeker voor de afmetingen van de auto. Met ruim 2 meter breedte maakt de lane departure overuren bij het signaleren dat de auto links en rechts tegen de witte lijnen rijdt… Het is een flinke uitdaging om bij een lange autorit de lane departure niet te laten piepen.  

Achterpassagiers

Achterin horen we de passagiers niet klagen. Zij hebben meer dan voldoende been- en hoofdruimte. De paar centimeter hoofdruimte die het schuifdak afpakt laat nog meer dan genoeg ruimte over om de coupé soleil van de achterpassagiers ongemoeid te laten. Als de achterpassagiers zich vervelen, dan kunnen ze nog verder ontspannen met een strijkplank-brede middenarmsteun waarop je zelfs twee glazen (champagne) in een houder kwijt kunt.  

Meer dan genoeg ruimte op de achterbank

Bagageruimte

De reservevoorraad aan champagne vinden gemakkelijk hun plaats in de maar liefst 780 liter grootte bagageruimte. Met de achterbank neergeklapt is het zelfs 1.686 liter. De toegang tot de bagageruimte wordt gegeven door de elektrische achterklep te activeren via de sleutel of via de knop bij de bestuurder. Tip: gebruik een boodschappenkrat in de kofferbak om alle spullen bij elkaar te houden en dan hoef je ook minder diep te reiken als je wat nodig hebt.

Range Rover Sport PHEV
Maar liefst 780 liter bagageruimte

Prestatie / vermogen

Met de power (404 pk) uit het ‘vooronder’ is het gemakkelijk om alle spullen in de bagageruimte een andere plaats te geven én om de passagiers wakker te schudden… De accu van de Plug-In Hybride techniek zorgt ervoor dat het optrekken heel soepeltjes verloopt. Als je niet teveel druk geeft, dan kun je tot 49 km elektrisch rijden. Dat is tenminste onze ervaring. Maar met zo’n grote jongen van 2515 kg is het lastig om de kleine 2.0 liter 4-cilinder met rust te laten. Zelf realiseerde we een gecombineerd brandstofverbruik van 6 a 7 liter per 100 km, zeg 1 liter elke 15 kilometer.

Het formaat motor is niet hetgeen waarover je zult opscheppen bij je vrienden, een 4-cilinder past eigenlijk niet bij deze auto. Maar in combinatie met de hybride accu bereik je de 100 km/h toch in 6,7 seconden en stopt hij pas bij 220 km/h. Met dank aan de 404 pk!

2 liter 4-cilinder met een gecombineerd vermogen van 404 pk

Snelwegcomfort versus sportiviteit

De benaming Sport achter Range Rover doet veel vermoeden. Het is direct zichtbaar in de daklijn van de auto. Deze ligt 6 cm lager dan de “gewone” Range Rover. Maar het blijft toch wel veel meer een comfortwagen, dan een sportwagen. De luchtvering in combinatie met de optionele 21 inch lichtmetalen velgen filteren niet alle hobbels weg. Daardoor is hij eerder een sportieve comfortwagen.

Optioneel 21 inch maakt hem mooier, niet comfortabeler

Goed voor de dag komen

De uitstraling van een Range Rover is eigenlijk beter dan verwacht. Vooral in de juiste kleurencombinatie, Engelse-stijl, zal iedereen je complimenteren met je autokeuze. Je kunt er daarom als directeur makkelijk je klanten mee bezoeken. Hoe anders is dat met grote SUV’s van de Duitse merken. Daarnaast past bij de Duitse automerken een Engelse kleurencombinatie zoals crème of bruin lederen bekleding met een gekleurd randje (piping) simpel weg minder goed. Not their cup of tea, zullen we maar zeggen.

Prijs Range Rover Sport HSE P400e PHEV

Met een vanafprijs van € 106.015,- voor de HSE (zonder HSE al vanaf € 101.150,-) is het geen koopje, maar het is nog altijd € 12.000,- goedkoper dan de benzineversie met ‘slechts’ 300 pk en hij is ook € 22.000,- goedkoper dan de 306 pk sterke  diesel. Dit prijsvoordeel komt doordat de BPM € 8.219,- bedraagt in plaats van bijna 40K. Een verschil van € 32.000,- in BPM, omdat de CO2 uitstoot ongeveer 150 gram lager is. Dat het prijsverschil in aanschafwaarde minder groot is dan het BPM-verschil, komt doordat accu-techniek een auto duurder maakt.

Onze testauto kost € 118.237,- en dat is inclusief € 9.860,- aan opties zoals o.a. 21 inch lichtmetalen velgen, vier verwarmbare zitplaatsen, programmeerbare standverwarming en DAB+ radio. Daarbij hadden we enkele opties wel eerder standaard verwacht, dan optioneel.

Omdat alleen volledig elektrische auto’s zoals de Jaguar I-Pace een bijtellingskorting krijgen van 18% (22% – 18% = 4% bijtelling), valt deze Range Rover in de 22% bijtellingscategorie.

Conclusie rijtest Range Rover Sport PHEV

De weelde waarmee elke Range Rover Sport je overstroomt is bij de PHEV versie nog duidelijker aanwezig dan ooit. De accu-techniek zorgt voor een soepele acceleratie, veel power en een zuiniger brandstofverbruik, mits je consequent oplaadt. Dat laatste is wel aan te raden, omdat de 2 liter 4-cilinder er anders flink aan moet trekken. Bijkomend voordeel is dat de PHEV-versie veruit de goedkoopste uitvoering is, met dank aan de lage BPM.

De BPM-besparing kun je goed gebruiken voor de optielijst. Ondanks dat de auto minimaal € 100.000,- kost, hadden we enkele zaken wel ‘als standaard’ verwacht. Denk aan adaptive cruise controle, verwarmbare stoelen en DAB+ radio. Dat neemt niet weg, dat we iedereen een Range Rover Sport PHEV zouden aanbevelen. Er is namelijk geen prijs te zetten op de “ontspanning” én dat is wat deze Range doet.

Kenmerkende neus

Fotografie: Frank van Hoof i.s.m. LeaseAholic.

Categorieën