Jaguar I-Pace rijtest

Wat gaaf is het om in de ‘nu-nog-zeldzame’ Jaguar i-Pace te rijden! Nu nog zeldzaam, we hadden er namelijk tijdens onze rijtest nog geen één in het wild gespot, maar we verwachten er in 2019 veel van te zullen zien. Jaguar heeft er namelijk nu al duizenden van verkocht. Jaguar heeft het over maar liefst 3.500 afleveringen in 2018. Dat betekent dat de Jaguar dealers het druk krijgen! Het is ook plotsklaps de best verkochte Jaguar.

Yes Jack, go black (and White)! 

Zoals het heurt bij een premium-merk zijn de optie-mogelijkheden legio voor deze, van nature al, mooie I-Pace. Met zijn vele opties kun je hem nog meer “eigen” maken. De uitvoering die wij te leen kregen komt stiekem behoorlijk overeen met de uitvoering die wij ook zouden kiezen. Hij kost wel € 108.000,-…

Onze fotogenieke Jaguar I-Pace is een stoere witte, met Blackpack en zwarte lichtmetalen velgen. Na een aantal dagen sturen, weten we het zeker. Wij zouden hem ook in deze uitvoering besteld hebben. De sportwagen-achtige lijnen komen goed tot zijn recht in deze witte kleur. Het Blackpack contrasteert heerlijk tegen de witte kleur. Hetzelfde geldt voor de zwarte velgen. Al vinden we de 22 inch-maat het model uit zijn verband trekken. De banden ogen te groot voor de koets die ook nog eens te hoog op zijn veren lijkt te staan. Met een kleinere bandenmaat of in een andere kleur komen de verhoudingen beter tot zijn recht. Maar dat is onze bescheiden mening.

Onverwacht verwend in het interieur

Het dashboard van de I-Pace hadden we al meerdere malen gezien op onder andere internationale autobeurzen, maar de keuze van de importeur bij deze demonstratie-auto verbaasde ons in positieve zin. We werden namelijk verwend door een compleet alcantara-interieur! Waar de laatste jaren alle dashboards en stuurwielen bekleed worden door leder, is dit alcantara op het stuurwiel, dashboard én als hemelbekleding een verademing. Het voelt letterlijk en figuurlijk heerlijk warm, maar ook natuurlijk aan.

“We zeggen JA tegen alcantara”

Op bepaalde plekken is bewust geen alcantara gebruikt. Dat zijn de slijtgevoelige plekken zoals de deurgrepen/-steunen en wangen van de stoelen. Dan vraag je je toch af hoe het alcantara-stuurwiel er over een paar jaar uit ziet.

Let’s go digital

De alcantara-afwerking vormt een heerlijk contrast met de vele digitale schermen op het dashboard. Van de drie grote schermen (snelheidsmeter-, navigatie/radio- en iets kleinere instellingenscherm heeft alleen degene achter het stuurwiel geen touch). Gelukkig zie je op de touch screens niet snel vette vingers.

Naast de grote schermen, heeft men ook op de “kleintjes gelet”. Er zijn namelijk twee hele kleine schermpjes als temperatuuraanduiding gebruikt. Hierop kun je ook de stoel-verwarming en -verkoeling op laten weergeven.

Opvallend waren de USB-aansluitingen aan de achterkant van de stoelen. Jaguar laat hiermee zien dat het voorbereid is op de toekomst. De achterpassagiers (bijv. je kinderen) zullen hier blij mee zijn. Wij gebruiken hem voor het opladen en werken van onze Lenovo Yoga Book

Rijden met de Jaguar I-Pace

Geen grommende kat bij het starten. De elektromotoren zijn gestart, maar de kat slaapt nog. Totdat je op het gaspedaal drukt. De kat springt naar voren om zijn prooi te verschalken, maar het blijft muisstil. Dat is het voordeel (of nadeel) van elektrisch rijden. De constante power (400 pk en 696 Nm) is direct vanuit stilstand beschikbaar én wordt over vierwielen verdeeld. Dus reken op achtbaanprestaties, 0-100 km/h in 4,8 seconden. Ten alle tijden heb je die schop onder je kont, vanuit stilstand én bij tussenacceleraties. Dat is genieten met een grote G.

“Genieten met een grote G”

De ACCUradius

Uiteraard is de actieradius één van de belangrijkste factoren van een EV. Met de nieuwe praktijktesten (WLTP) geeft Jaguar 485 km aan. Dit echter in de praktijk echter verre van de waarheid. Bij het ophalen van de auto is de I-Pace helemaal gereset en staat er inderdaad (ongeveer) 485 km als actieradius. Maar in de praktijk daalt dat snel tot 350 – 400 km. Natuurlijk komt dit ook door de acceleratie-momentjes (achtbaan-momentjes noemen we ze) waar we vaak gebruik van maakten. Maar die sprintjes zijn wel verslavend! 

Het opladen ging elke keer goed, maar bij een openbaar oplaadpunt kan het wel lang duren. Soms tot wel 13 uur voordat de I-Pace helemaal opgeladen is. Tot 80% opgeladen gaat redelijk snel (een nacht) en dat is het belangrijkste. De laatste 20% duurt bij elke EV het langst. 

Conclusie rijtest

Jaguar laat met de I-Pace zien dat het elektrische auto’s kan bouwen én goed kan laten rijden. Wat rijdt hij goed! Iets kleinere wielen staan hem beter, maar met deze 22inch is hij niet oncomfortabel. Hij levert prestaties die bij zijn sportieve uiterlijk horen. Een uitvoering met minder pk’s zou hem ook nog goed passen. Hij voelt gewoon als een echte volwassen auto met een elektrische aandrijving. Geen tijdelijk elektrisch uitstapje van Jaguar, maar een stevig visitekaartje van wat we de aankomende jaren kunnen verwachten van het Britse merk. We snappen wel dat praktisch alle Jaguar I-Pace’s voor 2018 uitverkocht zijn. Anders hadden we graag ook nog ergens een handtekening gezet, als we hem konden betalen.

Fotoshoot is gezamenlijk gemaakt met onze partnersite LeaseAholic. Met dank aan Frank van Hoof voor de fotografie.

Categorieën