
Voorafgaand aan onze rijtest kunnen we het niet laten om alvast wat te delen over deze nieuwkomer. De uitgebreide rijervaring volgt later deze week, maar de eerste ontmoeting verdient z’n eigen moment. Een EV die, toen we de eerste beelden zagen, al veelbelovend oogde. Eerlijk is eerlijk: dat zijn natuurlijk wel de foto’s die ze in een studio maken en die soms iets afwijken van wat we in het echt te zien krijgen.
En dan kunnen we niet anders stellen dan dat hij in het echt nog overtuigender is geworden. Op het eerste gezicht, met een lengte van 4,82 m, 1,90 m breed, 1,58 m hoog en een wielbasis van 2,90 m, vooral groot.
Aan de voorzijde een verlichte grille. De koplampen passen hun lichtbundel in real time aan de verkeersomstandigheden aan. De verticale, genaamd lightblade, maakt het geheel compleet. Dan zijn er de verzonken portiergrepen, wielen van 21 inch en een sterk aflopende daklijn. Maak je geen zorgen over de hoofdruimte voor de achterpassagiers – die is nog prima in orde. Alles aan de carrosserie is ontworpen om bij te dragen aan de aerodynamische efficiëntie: 0,24 Cw. En dat is er ook wel aan af te zien.
70 jaar DS
Critici beweren dat het om een naam gaat die ze nog ergens op de plank hadden liggen, maar daarmee doen ze DS als merk toch te kort. DS is meer dan enkel een naam. De eerste keer dat de originele Citroën DS op de markt kwam is 70 jaar geleden. Met techniek zoals zelfnivellerende vering, meedraaiende koplampen en een uiterlijk dat meer deed denken aan een ruimteschip dan aan een sedan, kun je gerust zeggen dat de auto zijn tijd ver vooruit was. Blijkbaar was het publiek wel toe aan iets nieuws, want op de Autosalon van Parijs sloeg hij – met 700 bestellingen binnen een kwartier – in als een bom. Hoewel er uiteindelijk meer dan 1,4 miljoen van zijn gebouwd, is het nog steeds een gewilde klassieker. Moederbedrijf Stellantis mag dus terugkijken op een roemrijk verleden.


Onderscheidend
Kunnen ze met de komst van de N°8 dat gedachtegoed vasthouden? De DS 3 bewees min of meer het tegendeel. Ondanks de enorme inspanning om van de showrooms een soort boetiek te maken, was het niet echt succesvol. Stellantis staat er wel om bekend zoveel mogelijk onderdelen met de andere merken – waaronder Citroën, Opel, Peugeot en Fiat – te delen. Voor wat betreft deze nieuwste EV hoef je je op dat vlak geen zorgen te maken. Natuurlijk deelt hij de nodige componenten, maar dat zie je niet terug. Niet aan de buitenkant en niet aan de binnenkant.
Vorm en functie
Dat is best knap als je meeneemt dat tijden steeds sneller veranderen en de eisen hoger worden: geen uitstoot, veel rijbereik, veiligheid, comfort en dan ook nog eens onderscheidend. Het is simpelweg niet meer te doen om als automerk zelfstandig aan al die eisen te voldoen. Desalniettemin lijkt op het eerste gezicht de N°8 niet op een van de andere broers uit de familie.
Binnenin gaat die eigenzinnigheid gewoon door. Geen pompeus scherm of onlogisch geplaatste knoppen. Het centrale scherm van 16 inch is fraai in het dashboard geïntegreerd en voelt meer als een onderdeel van het interieur dan als een los scherm. Er zijn slechts een handvol fysieke knoppen – precies genoeg om het intuïtief te houden, zonder dat je voor alles in menu’s hoeft te duiken.
De designers van DS lijken dit keer niet alleen met hun gevoel voor stijl aan de slag te zijn gegaan, maar ook met een praktische blik. Wie de DS 3 heeft gereden weet dat het daar soms zoeken was naar de raambediening of andere functies die onder het mom van design op onlogische plekken waren weggewerkt. Mooi of niet, uiteindelijk mag vorm de functie niet in de weg zitten. Of de N°8 een juiste balans heeft gevonden in vorm en functie, kun je lezen in de review.
Geen 800 volt, nog niet
Opvallend genoeg werkt de DS N°8 gewoon met een 400 volt architectuur. Opladen kan tot 160 kW, wat in de praktijk ruim voldoende is om in 10 minuten zo’n 200 kilometer bij te laden. Niet echt de waarde waar je stijl van achterover slaat. In eerste instantie was het idee om de overstap naar 800 volt te maken, zoals we dat zien bij bijvoorbeeld Porsche, Kia of Genesis.
Maar volgens Stellantis is dat niet het geval: “De DS N°8 staat op het STLA Medium platform en werkt met een 400 volt systeem. 800 volt is pas voorzien voor het grotere STLA Large platform.” DS lijkt hier bewust gekozen te hebben voor balans. Snelladen gaat snel genoeg voor dagelijks gebruik. Wie later nog sneller wil laden, zal moeten wachten op een model op het STLA Large platform.
Uitvoeringen, specificaties en uitrusting
De DS N°8 is vanaf nu te bestellen en leverbaar in twee uitvoeringen: PALLAS en ÉTOILE.

Accu’s en prestaties
– Standaardaccu (73,7 kWh netto): tot 550 km bereik (WLTP)
– Long Range accu (97,2 kWh netto): tot 750 km (FWD) of 664 km (AWD)
– 0–100 km/u: van 5,4 tot 7,8 seconden afhankelijk van de versie
– Laadvermogen DC: tot 160 kW
– Laadvermogen AC: standaard 11 kW, 22 kW volgt later
Standaarduitrusting
– Pallas: draadloos CarPlay/Android Auto, warmtepomp, achteruitrijcamera, 19 inch velgen, adaptieve cruise control, keyless entry, DS Iris systeem
– Étoile (extra): Pixel Led, digitale binnenspiegel, verlichte grille, 360° camera, elektrisch bedienbare achterklep, extra comfort- en techpakket
Opties en pakketten
– Comfort Pack / Absolute Comfort Pack: loungestoelen, stoelverwarming achter, geventileerde stoelen
– Tech Pack / Absolute Tech Pack: Night Vision, DS Extended Head-Up Display, semi autonoom rijden
De DS N°8 wordt in het najaarr geleverd. Later deze week lees je op EV Update hoe hij rijdt en of hij die beloofde rust ook onderweg weet vast te houden.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl