Rijbeleving: Mercedes-Benz GLA 180 d

Mercedes-Benz GLA 180 d 2017

SUV’s zijn hot, heel hot. Dat heeft Mercedes-Benz ook gezien, en om met de tijd mee te gaan, onderging de GLA een opfrisbeurt. Is ‘ie weer fris genoeg om er een poosje tegenaan te kunnen? Dat zochten wij uit.

Begin dit jaar vernieuwd

De in 2013 geïntroduceerde Mercedes-Benz GLA werd dit jaar aan een vernieuwing onderworpen. We zien een nieuwe voor- en achterbumper, terwijl de grille is voorzien van twee zilverkleurige geperforeerde lamellen. De dakreling is uitgevoerd in aluminium zwart, wat de eigenschappen van een SUV weer naar voren brengt.

Verder komen we diverse chromen details tegen. Denk bijvoorbeeld aan de laaddrempelbescherming achter en de sierlijst op de bovenkant van de portieren. ‘Onze’ GLA staat op 17 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in vanadiumzilver, wat standaard is op deze uitvoering. Optioneel biedt het merk de GLA ook aan met 18, of zelfs 19 inch wielen.

Fijne instapdiesel

Mercedes-Benz Nederland stuurde ons op pad met de GLA 180 d. Dit model betreft de instapper, maar zo rijdt hij niet. Over de motorisering zijn wij erg tevreden. Het motorblok, de 1.4 liter viercilinder dieselmotor met 109 pk en 260 Nm koppel, voldeed prima tijdens onze testweek. Sportieve prestaties waren duidelijk aanwezig, wat je wellicht niet van een 109 pk diesel zou verwachten. De krachtbron reageert vlot op het gas, maar dit wordt versterkt bij het activeren van de sport-stand via Dynamic Select. Dan is het gaspedaal nóg gevoeliger, alsmede het stuurgedrag.

Over het brandstofverbruik, dat tegenwoordig steeds belangrijker wordt, hebben we ook genoeg positiefs te melden. In de stad verbruikt deze GLA 180 d gemiddeld 4,4 liter/100 km, terwijl dit op de snelweg slechts 3,7 liter/100 km is. Dit blijkt uit onze eigen metingen.

Ruime reisgenoot

De GLA biedt de bestuurder en passagiers binnenin veel ruimte om van A naar B te komen. Voorin zitten we prima in de logisch verstelbare stoelen. De stoelbekleding is voorzien van Artico lederlook, in combinatie met microvezel Dynamica zwart. Ook achterin is het goed toeven voor de passagier: er is voldoende plek om onze benen plaats te bieden. Een echt typisch Mercedes-Benz kenmerk, zijn de vijf ventilatieroosters in zilverchroom. Geef een draai aan het rooster, en er stroomt frisse lucht het interieur binnen.

Wat wij als jammer beschouwen, is dat we met regelmaat harde kunststofmaterialen tegen komen. Iets wat bij ons niet in de smaak viel. De isolatie in het interieur had wat ons betreft beter gekund. Geluiden van buitenaf (wind- en motorgeluid) waren teveel aanwezig.

Multimediasysteem met CD-speler

Standaard is deze GLA 180 d uitgerust met een 7 inch multimediasysteem. De 3D-kaart voor het navigatiesysteem wordt verzorgd door Garmin Map Pilot. De bestemming invoeren doe je door middel van knoppen op het stuurwiel, op het touchscreen zelf of met de multifunctionele draaiknop. In het begin is het even zoeken naar bijvoorbeeld het hoofdmenu of instellingen. De knoppen vergen in het begin wat gewenning, maar het went snel.

Wat je tegenwoordig niet zo snel zou tegen komen, is een CD-speler. Deze was in dit Mercedes-Benz-model aanwezig. De geluidskwaliteit van een ‘ouderwets’ cd’tje blijft toch het beste en komt, in combinatie met de geluidsinstallatie, goed tot zijn recht. Naast een CD-speler, heeft het merk ook gedacht aan een dubbele tuner en Bluetooth.

Specificaties

Motor: 1.4 liter viercilinder dieselmotor (109 pk en 260 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 11,9 sec.

Topsnelheid: 190 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 4,3 liter/100 km

CO2-uitstoot: 105 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.523 mm/1.804 mm/1.494 mm

Bagageruimte: 530 liter

Vanafprijs: € 38.800,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 45.171,- (inclusief BTW en BPM)